۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
نسبت به نتیجه مذاکرات وین خوشبین تر از قبل هستم
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو با بازار:

نسبت به نتیجه مذاکرات وین خوشبین تر از قبل هستم

«رابرت اسمیت» معتقد است که امکان رسیدن به توافق میان ایران و ایالات متحده امریکا در مذاکرات پیش رو وجود داشته اما طرفین راه دشواری پیش رو دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

*«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
با توجه به سخنان پرزیدنت بایدن در اجلاس گروه ۲۰ و همچنین سخنان رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان و اظهارات اولیانوف و علی باقری کنی، من اکنون تا حدودی خوشبین تر هستم که ممکن است نوعی توافق بین ایالات متحده آمریکا و ایران حاصل شود. زمان آن فرا رسیده است، اما مطمئنا راه پیش رو دشوار است.

*ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
روند مذاکرات بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود و طرفین باید برخی از خواسته های خود را رها کنند. همانطور که ایران خواهان رسیدن به توافق و رفع تحریم هاست دولت بایدن نیز خواهان رسیدن به توافق و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه است. به نظر من زمان رسیدن به توافق فرارسیده و امیدواریم طرفین به سازش نزدیک شوند.

*جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
مطمئناً، جمهوری‌خواهان در ایالات متحده (و برخی از دموکرات‌ها) به شدت در برابر هرگونه توافقی که شامل لغو تحریم‌ها باشد، مقاومت خواهند کرد. رئیس جمهور بعدی خواه دموکرات یا جمهوریخواه توان خارج شدن از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را دارند (در صورتی که در مذاکرات پیش رو توافقی حال شود).

*با توجه به تحولات اخیر پیش بینی شما از مذاکرات پیش رو و آینده برجام چیست؟
همانطور که گفتم بر اساس اظهارات رئیس جمهور بایدن و رهبران فرانسه، آلمان و ... در اجلاس گروه ۲۰ که اخیرا برگزار شد من نسبت به روند مذاکرات پیش رو خوشبین هستم.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha