۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
عدم مدیریت چاه های آب منجر به تخلیه کرمان می شود
استاندار کرمان:

عدم مدیریت چاه های آب منجر به تخلیه کرمان می شود

کرمان- استاندار کرمان گفت: در بحث سازگاری با کم‌آبی، دستگاه‌هایی که کار اساسی به عهده دارند از برنامه عقب هستند، اگر چاه‌های آب مدیریت نشوند، هم زمین فرونشست می‌کند و هم باید کرمان تخلیه شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، علی زینی‌وند ۱۶ آبان ماه در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان در تاکید بر اهمیت سند سازگاری کم‌آبی برای استان عنوان کرد: برنامه سازکاری با کم‌آبی برای استان کاملا جدی است. برنامه‌ای که مصوب دولت شده قانون است و تخطی از آن جرم محسوب می‌شود.

زینی‌وند بیان داشت: مجموع برنامه‌های استان در مصرف آب باید براساس سند سازگاری با کم‌آبی اجرا شوند و اگر براساس برنامه جلو نرود، مدیرکل دستگاه را به منزله ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم.

استاندار کرمان از عملکرد سازمان‌های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان در برنامه‌ سند سازگاری با کم‌آبی انتقاد کرد و گفت: در بحث سازگاری با کم‌آبی، دستگاه‌هایی که کار اساسی به عهده دارند از برنامه عقب هستند، اگر چاه‌های آب مدیریت نشوند، هم زمین فرونشست می‌کند و هم باید کرمان تخلیه شود.

زینی‌وند تصریح کرد: در آبیاری مکانیزه، پسته‌کاری و گلخانه‌ها اگر کار ترویجی و علمی صورت گیرد، صدها برابر کنونی کسب درآمد خواهند داشت و این موارد را جهاد کشاورزی باید به اطلاع کشاورزان برساند.

استاندار کرمان با بیان اینکه سالانه هزار هکتار از باغ‌های پسته بایر می‌شود اظهار داشت: روسای سازمان جهادکشاورزی باید محور جلسات کم‌آبی باشند و نمی‌شود با کارهای غیرعلمی این مسئله را رد کرد.

زینی‌وند در خصوص تامین کنتور برای شهرستان‌های جنوبی استان گفت: تامین وام ارزان قیمت در استان ممکن و کار ضروری است.   

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه سازگاری با کم‌آبی انتخابی نیست و یک اضرار است، افزود: اگر در مصرف آب فرهنگسازی نکنیم  با انتقال پنج خط لوله آب از خلیج فارس هم با کمبود آب مواجه خواهیم بود و باید خطرات این نوع برداشت، ‌رویه، و چاه‌ها را به مردم بگوییم و مطمئنا آنها نیز همکاری می‌کنند.

زینی‌وند، تغییر قوانین، گسترش صنعت و فرهنگسازی را در سازگاری با کم‌آبی لازم دانست و گفت: در راستای تدوین این سند همه دستگاه‌ها حضور داشته و برنامه‌های را تایید کرده‌اند.

وی ابراز داشت: مدرن ترین کشاورزی در بخش هایی از استان به عنوان الگو در حال اجرا است و وقتی چنین ظرفیتی داریم، چگونه اجازه دهیم با روش‌های سنتی و غیر اصولی باغ ها و مزرع سالانه خشک شوند.

زینی‌وند تصریح کرد: سند سازگاری با کم‌آبی، برنامه فنی، قابل اجرا و ضروری‌ترین برنامه استان است که در عین حال کشاورزی را رونق و درآمدها را افزایش می‌دهد و زحمات آنها را کمتر می‌کند.

 تشکیل ۵ کمیته ذیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان کرمان
سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه به تشکیل ۵ کمیته ذیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اشاره داشت و عنوان کرد: کمیته فنی با مسئولیت دفتر فنی استانداری، کمیته اطلاع‌رسانی با مسئولیت صدا وسیما، کمیته امنیتی با مسئولیت اداره کل امنیتی استانداری و کمیته مالی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شده‌اند.  

وی ادامه داد: کمیته‌ها باید نسبت به تشکیل جلسات اقدام و اجرای برنامه و اقدامات را داشته باشند. برنامه تدوین شده برای دستگاه‌ها و بخش‌ها مشخص شده و باید کاملا اجرایی شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha