۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
درآمد خطوط ثابت تلفن کمتر از هزینه نگهداری| قزوین ۴۱۳ هزار مشترک دارد
مخابرات در آستانه ورشکستگی؛

درآمد خطوط ثابت تلفن کمتر از هزینه نگهداری| قزوین ۴۱۳ هزار مشترک دارد

قزوین- اگرچه زیرساخت های خدماتی مخابرات نظیر تلفن ثابت و اینترنت در روزهای کرونایی در قزوین افزایش جدی یافت است، اما اکنون شرکت مخابرات به دلیل عدم تناسب درآمد و هزینه در تنگنا قرار دارد.

بازار، گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا و تهدید سلامتی عمومی هرچقدر که توانست بر محدودیت های فیزیکی و اعمال فاصله اجتماعی بیافزاید ، تا چندین برابر نیاز به شبکه های ارتباطی و تعاملی را برای مردم گوشزد کرد، افرادی که خواسته و ناخواسته در مقابل جریان توسعه تکنولوژی و زیرساخت های ارتباطی ایستاده بودند اینک تنها راه ادامه زندگی اجتماعی و فعالیت های روزمره خود را از کانال ارتباطات مجازی می دیدند.

از این رو در یک بازه زمانی کوتاه مخاطبان بسیاری از شبکه های اجتماعی، سایت ها و بسترهای ارتباطی تا چندین برابر افزایش پیدا کرد، در این زمان کمبود برخی از زیرساخت های موجود و نیاز به توسعه شبکه بیش از پیش خودنمایی کرد.در این مسیر شرکت مخابرات شاید نخستین مجموعه ای بود که به دلیل مطالبه عمومی و نیاز ایجاد شده فوری در کشور پا به عرصه گذاشت و با توسعه فوری زیرساخت ها در کمتر از دو سال توانست نیازبخش قابل توجهی از مردم به این زیرساخت ها را تامین کند.

این مسئله در استان هایی با جرافیای گسترده، مناطق کوهستانی و صعب العبور نظیر استان قزوین اما با دشواری های خاصی همراه بود که به گفته محمد رضا نصرآبادی مدیر شرکت مخابرات منطقه قزوین بیش از ۹۷ درصد جمعیت استان قزوین به اینترنت و تلفن ثابت دسترسی دارند. از این رو پای صحبت های محمد رضا نصرآبادی سرپرست  مخابرات منطقه قزوین نشستیم تا بخشی از نیازهای موجود در این حوزه در استان قزوین و زیرساخت های تامین شده را با مخاطبین بازار به اشتراک بگذاریم.

* در حال حاضر چه جمعیتی از استان قزوین از خدمات  مخابرات منطقه قزوین برخوردارند؟
 ۴۱۳ هزار مشترک تلفن ثابت و ۹۷ هزار مشترک ADSL ۱ هزار و ۸۰۰ مشترک اینترنت فیبر نوری، ۸۰۰ مشترک VDSL، و تعدادی مشترک سرویس FFTH از خدمات شرکت مخابرات منطقه قزوین برخوردار هستند. بر اساس اطلاعات موجود بیش از ۶۰ درصد از مصارف مردم استان قزوین از اینترنت در شبکه های اجتماعی خارجی بوده است.

* چه تعداد پروژه زیرساختی و توسعه ای در حال اجرا در قزوین وجود دارد؟
هم اکنون ۴۷ پروژه مخابراتی در حوزه تلفن ثابت در استان قزوین در حال اجراست که برای تکمیل این پروژه ها بیش از هشت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. همچنین تعداد پروژه در بخش زیرساختی اینترنت نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت تامین اعتبار به زودی اجرایی خواهد شد.

بیش از ۶۰ درصد از مصارف مردم استان قزوین از اینترنت در شبکه های اجتماعی خارجی بوده است

شرکت مخابرات منطقه قزوین به منظور افزایش کیفیت و دسترسی مردم به خدمات پروژه های زیادی را تعریف و در دستور کار دارد اما به دلیل مسائل و محدودیت های اعتباری تلاش کردیم تا پروژه ها با اولویت سنجی اجرایی شود. در دو سال گذشته نیز با وجود محدودیت های اعتباری گسترده به دلیل نیاز مردم به توسعه زیرساخت ها و افزایش یکباره حجم تقاضا پروژه های زیادی را اجرایی کردیم که هم اکنون مردم نتایج آن را در شبکه و کیفیت آن مشاهده میکنند.

* مشکلات اعتباری پیش روی شما ناشی از چه مواردی است؟
یکی از مهم ترین چالش های فعالیت در مجموعه ای نظیر شرکت مخابرات مسئله تکنولوژی محور بودن این نوع فعالیت است چرا که به دلیل رشد توسعه تکنولوژی در بازه زمانی کوتاهی دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری هرچه بیشتر مردم در شبکه تغییر پیدا کرده در نتیجه هزینه های به روز نگهداشتن سیستم تا حد زیادی بالا است این  درحالی است که شرکت مخابرات یک شرکت کاملات خصوصی است و هیچ دریافتی از دولت یا هیچ نهاد دیگری ندارد، از این رو موظف به این هستیم که درآمدهای متناسب با مخارج و هزینه ها داشته باشیم.

در حالی که نزدیک به ۱۲ سال است که تعرفه تلفن ثابت در کشور ما هیچ تغییری نداشته و همین تعرفه اندک نیز با لاوصولی های بزرگی در استان ها مواجه است، در دو سال گذشته نیز به دلیل رعایت حقوق مردم و درک شرایط اقتصادی ایجاد شده تلاش کردیم تا حدامکان خدمات کسی قطع نشود.

* در شرایط کنونی درآمدهای مخابرات منطقه قزوین با هزینه کردها چه تناسبی دارد؟
با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت ریال در ۱۲ سال گذشته و همچنین ثابت بودن تعرفه خدمات تلفن ثابت در کشور در حال حاضر هزینه های شرکت مخابرات چندین برای درآمدهای آن است ، به صورت واضح در حال حاضر درآمد هر خط تلفن ثابت نزدیک به ۶ هزار تومان است در حالی که هزینه های عادی خدمات نظیر نگهداری و تعمیر خطوط برای هر خط تلفن ثابت امروز به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که نزدیک به ۳۰ درصد خطوط تلفن ثابت در استان قزوین غیر فعال هستند و به عبارتی حداقل درآمد نیز برای شرکت مخابرات ندارند از این رو تلاش ما این است که شرکت مخابرات بتواند با تدوین یک راهکار کارشناسی شده هزینه های اولیه ای برای خطوط تعریف کند که با توجه به اقلیم، جغرافیا، کارکرد و نوع استفاده مشترک حداقل هزینه های نگهداری و ارائه خدمت از سوی مشترکان تامین شود.

یکی از مهم ترین چالش های فعالیت در مجموعه ای نظیر شرکت مخابرات مسئله تکنولوژی محور بودن این نوع فعالیت است

البته با این تغییر مدل تعرفه گذاری میتوانیم قول افزایش کیفیت و کمیت خدمات را به مردم بدهیم چرا که بر اساس استانداردهای موجود باید ۲۶ درصد درآمدهای مخابرایت صرف توسعه و هزینه های زیرساختی شود که در شرایط کنونی و با این درآمد موجود این ۲۶درصد حتی کفاف هزینه های اولیه را نمیدهد اما در صورت تغییر تعرفه و افزایش درآمدها مردم تغییر سرعت خدمات و کیفیت مطلوب را مشاهده خواهند کرد.

* میزان مطالبات  مخابرات منطقه قزوین از بخش خصوصی و دولتی چقدر است؟
با بررسی های به عمل آمده هم اکنون شرکت مخابرات منطقه قزوین بیش از ۳۰ میلیارد تومان مطالبات وصول نشده از دستگاه ها، بخش خصوصی و مشترکین خانگی دارد که همین عدم پرداخت به موقع از یک سو، دزدی های متعدد در شبکه از سوی دیگر و همینطور نیاز به اجرای پروژه های توسعه ای متعدد موجب شده است تا شرکت مخابرات با بیلان نهایی منفی مواجه باشد.

* در خصوص مسئله تعرفه گذاری صحبت کردین، آیا مخابرات برنامه ای برای افزایش تعرفه دارد؟
امروز شرکت مخابرات به مرز ورشکستگی رسیده است و شاید یکی از مهم ترین دلایل آن ۱۲ سال ارائه خدمت بدون کوچکترین تغییر تعرفه در شبکه باشد، در حالی که در این مدت شاهد افزایش قیمت ۳۰ برابری ارز و افزایش ۱۵ برابری هزینه های ریالی بوده ایم ، از سوی دیگر در این مدت نه تنها تعرفه خدمات شرکت مخابرات افزایش نیافته است بلکه به دلیل توسعه تکنولوژی و نیاز به تجهیزات گران قیمت دارد و مسئله دیگری که وجود دارد مسئله هزینه های بالای نگهداری و سرویس قطعات الکترونیکی مورد نیاز برای کار ماست.

این عدم تناسب درآمد و هزینه مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است، چرا که به طور مثال در چهار خط ارتباطی موجود باید بتوانیم ارتباط خود را به روز نگهداریم، هزینه های ارائه خدمت، نگهداری و تعمیر خطور از مراکز تا درب منزل در تعرفه های کنونی دیده نشده است از سوی دیگر بسیاری از خطوط تلفن ثابت در استان قزوین غیر فعال یا نیمه فعال هستند به عبارت دیگر فقط برای استفاده از خدماتی نظیر دستگاه های پوز و یا سرویس اینترنت خریداری شده اند، به عبارت دیگر این خطوط هیچ استفاده از تلفن ندارند پس هزینه ای نیز نمی پردازند اما ما باید برای نگهداری، به روز رسانی، و توسعه خدمات این خطوط هزینه های زیادی را متحمل شویم.

همچنین جغرافیای خاص استان قزوین و گستردگی آن و همچنین وجود مناطق کوهستانی و صعب العبور موجب شده است تا هزینه های رساندن خدمت اینترنت و تلفن ثابت به این مناطق بسیار بالا باشد اما  درآمدهای خطوط ارائه شده به این مناطق به دلیل تعرفه های پایین بسیار ناچیز است.

* چه تعداد از این مشترکان در مناطق روستایی و صعب العبور استان قزوین ساکن هستند؟
توجه به این که  مناطق روستایی از مهم ترین خط مشی های حرکتی ما در شرکت مخابرات منطقه قزوین بوده که این مسئله با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت های فیزیکی نیز تشدید شد و خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۶۸ هزار و ۵۵۶ مشترک فعال در مناطق روستایی استان قزوین از خدمات تلفن ثابت بهره مند هستند، به عبارت دیگر در حال حاضر از مجموعه ۸۱۰ روستای استان قزوین که دارای ارتباط می باشند ۳۵۸ روستا تلفن ثابت دارند.

امروز شرکت مخابرات به مرز ورشکستگی رسیده است

۱۲۰ روستای استان قزوین دارای اینترنت خانگی پرسرعت ADSL هستند. و مشترکین این روستاها از این خدمات بهره مند می شوند. هم چنین تعداد زیادی پروژه زیرساختی و توسعه این خصوص در استان قزوین وجود دارد که با بهره برداری از این پروژه ها نرخ دسترسی جمعیت شهری و روستایی استان قزوین به خدمات اینترنت و تلفن ثابت و کیفیت خدمات تا حد زیادی ارتقا پیدا میکند.

* شیوع بیماری کرونا چه تاثیری در روند ارائه خدمات شما در مخابرات منطقه قزوین داشت؟
شیوع بیماری کرونا همانقدر که سایر بخش های زیادی مردم را تحت تاثیر قرار داد توانست نیاز به شبکه های ارتباطی و دنیای اینترنت را چند برابر کند و در این بازه زمانی با یک حجم بی سابقه از تقاضا مواجه شدیم که تلاش کردیم به تناسب نیاز و مطالبه عمومی زیرساخت های مورد نیاز را افزایش دهیم ، از این رو در این مدت پروژه های توسعه ای و زیرساختی متعددی تعریف و در بازه زمانی کوتاهی اجرایی شد .

در یکسال و نیم گذشته اتصال  ۱۲۰ روستای استان قزوین به  فیبر نوری به دلیل نیاز مردم به آموزش های مجازی و دسترسی به اینترنت اتفاق افتاد، همچنین در سال ۹۹ نزدیک به ۳۴ هزار مشترک ADSL و در شش ماه نخست امسال ۱۴ هزار مشترک جدید به این خانواده اضافه شد به عبارت دیگر در یک سال و نیم گذشته به اندازه ۵۰ درصد کل شبکه اینترنت استان قزوین رشد را شاهد بودیم و بیش از ۴۸ هزار مشترک جدید به مشترکین اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات منطقه قزوین افزوده شد.

* یکی از مواردی که هزینه های تمام شده مخابرات منطقه قزوین را افزایش میدهد سرقت در شبکه است، در این باره توضیح بفرمایید؟
شرکت مخابرات منطقه قزوین همواره با مسئله سرقت مواجه بوده است و به عنوان یکی از چالش های اساسی در مسیر خدمت رسانی به مردم با این مسئله درگیری های زیادی داریم، با وجود محدودیت های اعتباری موجود سال گذشته سرقت از شبکه خطوط ما نزدیک به سه میلیارد تومان خسارت به شرکت مخابرات منطقه قزوین وارد کرد که در شش ماهه نخست امسال نیز با یک هزار و ۱۹۲ مورد سرقت مواجه بودیم که در هر کدام از این موارد در کنار این که خسارت مالی به شرکت مخابرات وارد می شود، موجب قطعی شبکه و عدم دسترسی مردم به خدمات میگردد.

از این رو از مردم درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه سرقت به این دلیل که خدمات مورد نیاز خود این افراد تا مدتی قطع بوده و برای وصل مجدد آن قطعا زمان سپری خواهد شد با مراکز انتظامی و پلیس ۱۱۰ تماس حاصل کنند، چرا که بارها مشاهده شده مردم شاهد سرقت بوده اند اما مداخله نداشته و در نهایت متضرر اصلی خود مردم خواهند بود.

درخواست ما از مردم این است که خودشان مراقب تاسیسات مخابراتی باشند چون سرقت از این تاسیسات قبل از مردم میتواند به مردم خسارت وارد کند و در مواقعی نبود ارتباطات تلفنی و حتی موبایلی می تواند خسارات زیادی را به کسب و کارها و ... وارد کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha