۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
 عدم حضور دهلی در نمایشگاه بین المللی واردات چین؛ تضاد رشد قوی تجارت دوجانبه با غیبت هندی ها

عدم حضور دهلی در نمایشگاه بین المللی واردات چین؛ تضاد رشد قوی تجارت دوجانبه با غیبت هندی ها

نمایشگاه بین المللی واردات چین، توسط شی جین پینگ بدون حضور مشاغل هندی آن هم در سالی که تجارت چین و هند در آستانه رسیدن به ۱۰۰ میلیارد دلار است، در شانگهای افتتاح شد.

به گزارش بازار، نمایشگاه بین المللی واردات چین که برای آن تبلیغات گسترده ای انجام شده بود، توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین از طریق فضای مجازی بدون حضور مشاغل هندی آن هم در سالی که تجارت چین و هند در آستانه رسیدن به رکورد ۱۰۰ میلیارد دلار است، در شانگهای و از طریق فضای مجازی افتتاح شد.

شرکت‌ کنندگان در این نمایشگاه که از چهار سال پیش برای رسیدگی به شکایات جهانی در خصوص مدل تجاری چین در صادرات بیشتر و واردات کمتر برگزار شده است، در کلانشهر شرقی اعلام کردند که بیشتر شرکت‌ ها و کسب‌ و کارهای خارج از کشور با توجه به محدودیت‌ های سختگیرانه سفر به چین به دلیل بیماری کووید-۱۹، توسط نمایندگان محلی خود نمایندگی کرده اند.

 مقامات می گویند: ممنوعیت عمومی فعلی چین برای سفر بین دو کشور چین و هند با ذکر پروتکل های COVID-۱۹، دلیل اصلی عدم حضور خانه های تجاری هند در نمایشگاه است.

از سال گذشته، چین صدور روادید برای هندی‌ ها را متوقف کرده و در حال حاضر هیچ پروازی بین دو کشور انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجوی هندی در حال تحصیل در رشته های پزشکی در کالج‌ های چینی و همچنین صدها تاجر هندی و خانواده‌هایشان در خانه‌های خود سرگردان شده اند.

در گذشته، تجار هندی به حضور در سه نمایشگاه پیشین در شانگهای علاقه نشان داده بودند. در سال ۲۰۱۹، یک هیئت هندی به ریاست آنوپ وادهوان وزیر بازرگانی، در مراسم افتتاحیه شرکت کرده و با مقامات چینی در مورد نگرانی های هند در مورد کسری تجاری گفتگو کرده بود.

جدای از تنش های دوجانبه بر سر ادامه بن بست نظامی در شرق لداخ که در ماه مه سال گذشته آغاز شد، مقامات می گویند: تاجرین و بازرگانان هند ظاهراً در سال جاری مشتاق به حضور در نمایشگاه چین نبودند، زیرا آنها این حضور را با توجه به مشکلات ورود به بازارهای چین سودآور نمی دانستند.

به طور قابل توجهی، این نمایشگاه بدون حضور هند در زمانی برگزار شد که به نظر می رسد تجارت دوجانبه در مسیر رکورد ۱۰۰ میلیارد دلار قرار دارد. علیرغم سردی روابط دوجانبه با توجه به ادامه چالشهای نظامی بین دو کشور، این رقم در ۹ ماه نخست سال جاری از مرز ۹۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

بر اساس داده های ۹ ماهه منتشر شده توسط گمرک چین در روز چهارشنبه گذشته، تجارت دوجانبه تا پایان سپتامبر به ۹۰.۳۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۳ درصد افزایش داشته است.

صادرات چین به هند با افزایش ۵۱.۷ درصدی در سال به ۶۸.۴۶ میلیارد دلار رسیده که ظاهراً به کمک واردات انبوه تجهیزات فوری مانند دستگاه اکسیژن ساز نیز در زمانی که هند تحت تأثیر موج دوم گسترده COVID-۱۹ قرار گرفت، کمک کرد.

پیش بینی می شود تا پایان ماه آینده تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در روز پنجشنبه به نقل از کارشناسان گزارش داد که غیبت هند در این نمایشگاه با رشد قوی تجارت دوجانبه چین و هند در سال جاری در تضاد است. در این گزارش آمده است که تعداد شرکت‌های هندی که در CIIE شرکت کرده اند، در سال‌های اخیر به تدریج در حال کاهش بوده و امسال به صفر رسیده است.

شی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت که چین به طور قاطعانه فرصت های بازار را با بقیه جهان به اشتراک خواهد گذاشت و واردات بیشتری از کشورهای همسایه خواهد داشت.

چین دارای بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت و یک گروه با درآمد متوسط بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است. واردات سالانه این کشور در کالاها و خدمات حدود ۲.۵ تریلیون دلار است که همه اینها بازار بزرگی را ارائه می دهد.

این موضوع نشان می دهد که چین تاکید بیشتری بر توسعه واردات خواهد داشت و توسعه متوازن تجارت را دنبال خواهد کرد.

بر همین اساس، چین مناطق نمایشی بیشتری را برای ارتقای خلاقانه تجارت وارداتی، بهینه سازی کاتالوگ واردات خرده فروشی از طریق تجارت الکترونیکی فرامرزی، تشویق پردازش در محل کالاهای وارداتی از تجارت بین مرزنشینان و افزایش واردات از کشورهای همسایه باز خواهد کرد.  

کد خبر: ۱۱۶٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha