۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
کسری ۲۷۹  میلیون مترمکعبی سدهای تهران| بارش ها بیشتر از پیش بینی است اما همچنان در بحران هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد

کسری ۲۷۹ میلیون مترمکعبی سدهای تهران| بارش ها بیشتر از پیش بینی است اما همچنان در بحران هستیم

شهریاری مدیر دفتر نگهداری آب منطقه‌ای تهران از افزایش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال خبر دادو گفت: همچنان با کسری ۲۷۹ میلیون مترمکعبی در سدهای پنجگانه مواجه هستیم و بحران آبی ادامه دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وضعیت بارندگی ها به سطح منابسی در مقایسه با پارسال رسیده اما این مساله به معنای پایان بحران آبی و نگرانی ها نسبت به تامین آب پایدار نیست. آنگونه که محمد شهریاری مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران به بازار می گوید: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر امسال) تا حالا ۲۴.۷ میلی متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰.۴ میلی متر رشد را نشان می دهد. اما در حالی بارندگی ها نسبت به پارسال ۷۰ درصد بیشتر شده که موجودی سدهای تهران همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد. به گفته این مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای تهران، موجودی سدهای تهران در حال حاضر ۴۱۲ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با ذخیره ۶۹۱ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته حدود ۲۷۹ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد. شهریاری که معتقد است مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد، گفت: نباید تصور کنیم که بلافاصله بعد از دو روز بارندگی مشکل کم آبی استان تهران رفع شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست. متن کامل گفتگوی بازار با محمد شهریاری مدیردفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران را در ادامه می خوانید:

از ابتدای سال آبی تا کنون حدود ۲۴.۷ میلی متر بارندگی در حوضه عملکرد استان تهران ثبت شده که نسبت به بارندگی ۱۴.۳ میلی متری مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد

*در روزهای گذشته بارندگی های خوبی رادر سطح استان تهران شاهد بودیم. وضعیت ریزش های جوی در مقایسه با پارسال و متوسط بلند مدت چطور بوده است؟
از ابتدای سال آبی تا کنون حدود ۲۴.۷ میلی متر بارندگی در حوضه عملکرد استان تهران ثبت شده که نسبت به بارندگی ۱۴.۳ میلی متری مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد. هرچند که بارندگی ها تا حالا نسبت به پارسال بهتر است اما همچنان از متوسط بلند مدت ۵۳ سال اخیر حدود ۵ درصد عقب هستیم. آمارهای موجود نشان می دهد که متوسط بلند مدت بارندگی ها حدود ۲۶ میلی متر می باشد.

*هم اکنون مجموع ذخایر سدهای تهران چقدر است و هر کدام از سدها به تفکیک در مقایسه با پارسال چه وضعیتی را دارند؟
در حال حاضر موجودی سدهای پنجگانه تهران حدود ۴۱۲ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با موجودی ۶۹۱ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، ۲۷۹ میلیون مترمکعب کسری ذخیره آب داریم. هم اکنون موجودی سد امیر کبیر حدود ۷۹ میلیون مترمکعب است در حالیکه موجودی این سد در روز مشابه پارسال ۱۱۹ میلیون مترمکعب بوده است. موجودی سد طالقان از ۲۷۰ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۱۹۵ میلیون مترمکعب و موجودی سد لتیان از ۴۸ میلیون مترمکعب به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است. موجودی سد لار حدود ۳۹ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۸۴ میلیون مترمکعبی پارسال ۴۵ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد. همچنین موجودی سد ماملو از ۱۷۰ میلیون مترمکعب به ۷۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

موجودی سدهای پنجگانه تهران حدود ۴۱۲ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با موجودی ۶۹۱ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، ۲۷۹ میلیون مترمکعب کسری ذخیره آب داریم

*بارندگی های دو روز اخیر تا چه اندازه بر موجودی سدهای استان اضافه کرده است؟
تاثیر بارندگی های اخیر بر افزایش ذخیره آب سدهای تامین کننده آب شرب تهران بسیار اندک و در حدود ۳ تا ۴ میلیون مترمکعب بوده است. جالب است که بدانید با وجود بارندگی های مناسبی که در روزهای گذشته شاهد بودیم اما ورودی آب به سدها همچنان اوضاع خوبی نداشته و با کاهش ۳۷ درصدی در این بخش از ابتدای سال آبی در مقایسه با سال گذشته مواجه هستیم.

*دلیل اینکه اثر گذاری کم بارندگی ها بر وضعیت ذخایر آبی سدها چیست؟
معمولا فصل آبگیری سدها بهار بوده و حتی در سال های تر هم بیلان آبی سدها در فصول پاییز و زمستان منفی است. البته امیدواریم که بارندگی های اخیر روند کاهشی و بیلان منفی مخازن سدها را کندتر کند. ضمن اینکه بخشی از بارندگی های اخیر در روزهای گذشته در ارتفاعات به صورت برف بوده و رواناب کمی را شاهد بودیم.

مشکل کم آبی در پایتخت همچنان ادامه دارد.   تهران به لحاظ منابع آبی دومین استان فقیر کشور بوده و صرفا با چند روز بارندگی این مشکل حل نمی شود

*با توجه به بارندگی هایی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم آیا بازهم نیازی به مدیریت مصرف آب هست؟
مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد و شهروندان عزیز باید صرفه جویی و مدیریت مصرف را همچنان جدی بگیرند. نباید فراموش کرد که تهران به لحاظ منابع آبی دومین استان فقیر کشور بوده و صرفا با چند روز بارندگی این مشکل حل نمی شود. نباید فراموش کرد که بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب بیش از میزان مجاز از منابع آب زیرزمینی تهران برداشت می‌شود. ‌ همچنین سال آبی گذشته بدترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و در تهران ۳۷ درصد کاهش بارندگی و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود در مخازن داشتیم. البته تاکنون شاهد همکاری خوبی از سمت مردم بودیم. اما با توجه به شرایط استان و کشور انتظار می رود تا همکاری ها افزایش یابد تا  با یک شرایط مطمئن تر و با حاشیه امن آب شرب مردم را به صورت پایدار تامین کنیم.

*پیش بینی می کنید که وضعیت بارندگی ها در ماه های آینده چطور باشد؟
طبق پیش بینی های انجام شده خشکسالی حاکم در کشور همچنان ادامه دارد و پاییز و زمستان وضعیت بارندگی ها مناسب نبوده و کمتر از حد نرمال است. البته تا حالا این پیش بینی ها خیلی درست از آب درنیامده است. به طوری که مهر امسال وضعیت بارندگی ها از سطح پیش بینی شده کمتر و آبانماه تاکنون میزان بارندگی ها از مقدار پیش بینی شده اعلامی بیشتر بوده است. لازم به ذکراست بر اساس اعلام سازمان هواشناسی وضعیت بارندگی ها در آذر ماه از مهر و آبان بهتر خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha