۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹
افزایش زیان‌های اقتصادی با بی توجهی برخی به واکسن
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

افزایش زیان‌های اقتصادی با بی توجهی برخی به واکسن

خسروی آدینه وند، کارشناس اقتصادی گفت: بی توجهی برخی هموطنان به واکسن زدن، منجر به افزایش زیان کسب و کارها می‌شود.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه وند با اشاره به زیان فراوان کسب و کارهای مختلف از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، افزود: درحال حاضر با دو اقدام می‌توان از زیان بیشتر کسب و کارهای مختلف جلوگیری کرد.

وی نخستین قدم را توجه جدی مردم به موضوع واکسیناسیون خواند و گفت: همه باید نسبت به زدن واکسن اقدام کنند تا ایمنی لازم در جامعه ایجاد و خطر ابتلا به کرونا به حداقل ممکن برسد تا شاید رونق کسب و کارهای مختلف به حالت قبل کرونا برگردد.

این کارشناس اقتصادی دومین قدم مهم را حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط برشمرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد آسیب پذیری مشاغل کوچک و متوسط از کرونا، بیشتر از مشاغل و صنایع بزرگ بوده، لذا باید بگونه‌ای برنامه ریزی و حمایت کرد که تاب آوری کسب و کارهای کوچکتر و متوسط بیشتر شود.

خسروی آدینه وند گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، بین دو میلیون و هشتصد تا شش میلیون و ۴۰۰ هزار شغل تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، بطوریکه یا شغل از دست رفته یا تحت تاثیر حاد قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: اطلاعات منتشر شده از اصناف کشور هم نشان می‌دهد فقط طی ۲ ماهه نخست کرونا، واحدهای صنفی کشور ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان و سالانه بیش از ۲۰۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند که نسبت به بودجه کل کشور، رقم بالایی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اعلام اینکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی به طور مستقیم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، گفت: آمارها نشان می‌دهد درآمد فعالان صنعت گردشگری ۸۰ درصد و بخش کشاورزی ۸ درصد کم شده که شاید جبران ناپذیر باشد.

وی اضافه کرد: صنعت بیمه کشور حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، بخش سلامت ۲۵ هزار میلیارد تومان، بخش حمل و نقل حدود ۹ هزار میلیارد تومان، آموزش و پرورش ۹۰۰ میلیارد تومان، شرکت‌های دانش بنیان هزار میلیارد تومان، از پیامدهای کرونا زیان دیدند ضمن اینکه هنوز کرونا ریشه کن نشده است.

خسروی در پایان با اشاره به کوچک شدن بیش از ۴ و چهاردهم درصد اقتصاد جهان، به دلیل بروز کرونا، گفت: اکنون جز واکسن و رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی ابزاری برای کاهش و جلوگیری از این زیان‌های بزرگ اقتصادی در دسترس نیست و مردم همه باید نسبت به این مهم مسئولیت پذیر باشند.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha