۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی در ایلام| حمایت‌ها کافی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی در ایلام| حمایت‌ها کافی نیست

ایلام- افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی در ایلام در سایه نبود نظارت و کافی نبودن حمایت‌ها باعث ایجاد مشکلاتی دوچندان برای کشاورزان این استان شده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: در سال جاری و با کشت محصولات کشاورزی افزایش قیمت سموم و کودهای مختلف کشاورزی، کشاورزان استان ایلام را در وضعیت تنگنا قرار داده است.

یکی از کشاورزان چرداول در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: افزایش قیمت سموم و کودهای مختلف کشاورزی باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

علی اکبر تیموری بیان کرد: هزینه‌های بالای کشت در کنار این افزایش قیمت‌ها باعث شده بسیاری از کشاورزان دچار ضرر و زیان شوند.

وی با اشاره به اینکه از مسئولان انتظار داریم در این زمینه کشاورزان را حمایت کنند، افزود: شغل اکثر مردم مناطق مختلف استان کشاورزی است و امرار و معاش آنها به کشاورزی وابسته است.

با توجه به اینکه حدود ۷۰ فروشگاه مجاز سموم در سطح استان وجود دارد، فروشگاه‌ها از لحاظ قیمت، سموم غیرمجاز و تقلبی و سایر مسائل و مشکلات بررسی و نظارت می‌شوند

تیموری بیان کرد: خسارت‌های خشکسالی در سال‌های گذشته باعث ضرر و زیان زیادی به کشاورزی شده است، انتظار داریم مسئولان در سال جاری برای تامین نهاده‌ها، سموم و کودها شیمایی کشاورزان را کمک و حمایت کنند.

کشاورزان توان خرید سموم مورد نیاز برای کشت محصولات خود را ندارند
مدیر جهاد کشاورزی چرداول نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از نظر قیمت، قیمت سموم بسیار بالا است و کشاورزان توان خرید سموم مورد نیاز برای کشت محصولات خود را ندارند.

افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی در ایلام| حمایت‌ها کافی نیست

سهراب پسندید بیان کرد: از طرف دیگر خود فروشنده‌های سموم نیز به لحاظ نقدینگی توان تامین سموم مورد نیاز را ندارند.

۷۰ فروشگاه مجاز سموم در سطح استان ایلام وجود دارد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان ایلام ۲۵ اکیپ گشت مشترک برای بررسی وضعیت قیمت سموم کشاورزی فعال هستند.

سیامک بیگی افزود: با توجه به اینکه حدود ۷۰ فروشگاه مجاز سموم در سطح استان وجود دارد، فروشگاه‌ها از لحاظ قیمت، سموم غیرمجاز و تقلبی و سایر مسائل و مشکلات بررسی و نظارت می‌شوند.

یارانه سموم وارداتی قطع شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خصوص علت گرانی سموم کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تقریباً مدت سه سالی است که یارانه سموم وارداتی قطع شده در واقع تمامی سموم کشاورزی که اکنون وارد کشور می‌شود به صورت ارز آزاد است.

محمدعلی اقدسی بیان کرد: همین امر باعث شده که قیمت سموم بالا رود و فقط مربوط به ایلام نیست بلکه مسئله‌ای کشوری است.

کشاورزان با استفاده از این کارت اعتباری می‌توانند سموم و کودهای شیمیایی موردنیاز خود را خریداری کنند

وی افزود: تفاوتی که در نوع قیمت برخی سموم است بیشتر به ماده موثره سموم برمی گردد، یعنی سموم بر اساس ماده موثره ای که دارند قیمت گذاری می‌شوند.

افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی در ایلام| حمایت‌ها کافی نیست

اقدسی تصریح کرد: این قیمت گذاری در شورای قیمت گذاری حفظ نباتات صورت می‌گیرد و مربوط به ایلام نیست.

ارائه تسهیلات به کشاورزان ایلام برای خرید سموم
وی عنوان کرد: در همین راستا برای حمایت از کشاورزان به دلیل اینکه فصل کشت زراعی شروع شده، برای تامین نقدینگی کشاورزان استان برای خرید سموم تسهیلاتی را در قالب کشاورزکارت مشابه سال گذشته در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: کشاورزان با استفاده از این کارت اعتباری می‌توانند سموم و کودهای شیمیایی موردنیاز خود را خریداری کنند.

اقدسی بیان داشت: این طرح در سطح شهرستان‌ها اکنون در حال انجام است و کشاورزان بعد از اینکه کشت را شروع و مزارع خود را بیمه کردند، به بانک کشاورزی معرفی و می‌توانند از این تسهیلات نقدینگی برای خرید سموم و دیگر نهاده‌ها استفاده کنند.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از پنج هزار هکتار باغات است. بیش از ۶۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان مشغول به کار هستند.

کشاورزان استان ایلام سالانه در حدود یک میلیون تن محصول در بخش‌های مختلف کشاورزی تولید می‌کنند که درآمدی در حدود ۶ هزار میلیارد تومان را به دنبال دارد.

کد خبر: ۱۱۵٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha