۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت

سمنان- سفر یک روزه حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی و هیئت وزرا در حالی به پایان رسید که آب، توسعه، تولید و اشتغال محورهای مصوبات و برنامه‌های هیئت دولت سیزدهم بود.

بازار گروه استان ها: نهمین سفر استانی دولت سیزدهم در حالی همزمان با روز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور در فرودگاه سمنان آغاز شد که وزرای معین کابینه برای بررسی مشکلات و پروژه‌های استان سمنان راهی دیگر شهرستان‌ها شده بودند.

در این سفر امین حسین رحیمی وزیر دادگستری راهی گرمسار شده بود، فاطمی امین به شاهرود یعنی زادگاه خود رفت، معاون توسعه مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری مهمان مردم میامی شد، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به شهرستان سمنان رفتند و سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی راهی مهدی شهر و سرخه شد تا شهرستان دامغان برای وزیر بهداشت بماند.

ظرفیت های خوب استان سمنان
صبح پنجشنبه سفر رسمی هیئت دولت با استقبال ویژه مسئولان از حجت‌الاسلام رئیسی در فرودگاه مرکز استان آغاز شد مراسمی که در آن با چند کلام از رئیس جمهور همراه شد که درباره این سفر گفت: قبل از سفر به استان سمنان، بررسی‌هایی صورت گرفته، مشکلات و کمبودها بررسی و رصد شده‌اند و امید است در جلساتی که به مسئولان، سازمان‌ها و ارگان‌ها، فعالان اقتصادی و … می‌گذاریم بتوانیم به نقاط روشنی در زمینه رفع مشکلات استان برسیم.

قبل از سفر به استان سمنان، بررسی‌هایی صورت گرفته، مشکلات و کمبودها بررسی و رصد شده‌اند

رئیسی که خطاب به خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادامه داد: استان سمنان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه اقتصاد، کشاورزی و صنعت و معدن دارد و اگر از این ظرفیت‌ها درست بهره برداری شود افزایش بهره‌وری و اشتغال را می‌توانیم در این استان شاهد باشیم که البته این موضوع در زمره دستورات کار ما در سفر خواهد بود.

رئیس جمهور ایران اسلامی پس از ورود به فرودگاه سمنان به مهدی‌شهر رفت تا از نزدیک در جریان مشکلات عشایر و روستاییان این شهرستان قرار گیرد. رئیسی در بدو ورود به مهدی شهر به میان ایل سنگسر رفت و در سیاه چادر عشایر به گفتگو با آنها پرداخت. یکی از مطالبات مردم مهدی شهر یعنی ایجاد مجتمع‌های دامداری در این دیدار مطرح شد که مورد استقبال رئیسی نیز قرار گرفت.

میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت

بازدید از واحدهای صنعتی
رئیس جمهور ایران اسلامی با حضور در شهرستان مهدی‌شهر از یک واحد صنعتی بازدید به عمل آورد و در جریان مشکلات تولیدی استان سمنان قرار گرفت. رئیسی در سخنانی ضمن بیان اینکه رونق تولید در زمره منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در دستور کار دولت نیز قرار دارد، گفت: تسهیل شرایط تولید با توجه به ظرفیت های خوب معدنی، صنعتی و کشاورزی استان سمنان در دستور کار دولت قرار دارد.

استاندار سمنان نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه استان سمنان با ۱۹ شهرک صنعتی دارای ظریت های خوبی در بخش های تولیدی است، گفت: یکی از مشکلات جدی در بخش صنایع استان سمنان تملک توسط بانک ها است که امیدواریم با برنامه هایی که دولت در این زمینه اجرایی خواهد کرد، شاهد رفع این مشکلات باشیم. سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند، بیان داشت: رفع مشکلات صنایع به اشتغال استان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

همزمان با حضور رئیس جمهور در مهدی شهر، وزرا در شهرستان‌های دیگر استان سمنان نیز در بازدید از پروژه‌ها و جلسات شورای اداری حضور داشتند که در یکی از این رویدادها عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن پروژه ۹۶ واحدی سمنان در پنج بلوک چهار طبقه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این طرح قرار است در پنج بلوک چهار طبقه روی همکف هشت واحد ساخته شود که مساحت کل آن چهار هزار و ۶۳۶ متر مربع خواهد بود.

بازدید از پرژه‌های گرمسار
۹۰ کیلومتر آن‌سو تر اما در قالب نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور، وزیر دادگستری از دو پروژه مهم منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و طرح سیلوی ۱۰۰ هزار تنی این شهرستان بازدید کرد و ضرغامی نیز به میان بافت تاریخی و گردشگری شهرستان سمنان رفت و حتی کت دست بافت عشایر استان سمنان را نیز بر تن کرد تا عکس یادگاری با این لباس فاخر و زیبا بگیرد.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند

وزیر دادگستری و نماینده حجت الاسلام رئیسی در نهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان در شهرستان‌های گرمسار و آرادان از یک پروژه کشاورزی و همچنین منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بازدید کرد. آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن پروژه ۹۶ واحدی سمنان صبح پنجشنبه با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کابینه سیزدهم نیز برگزار شد تا روند بازدید پروژه ها در حضور کابینه سیزدهم سریعت پیدا کند.

رستم قاسمی در جمع خبرنگاران بیان داشت: ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تقاطع غیرهم‌سطح شهرک صنعتی سمنان تامین شد. وی تقاطع غیرهم‌سطح شهرک صنعتی شهر سمنان را الزامی و ضروری دانست و تاکید کرد: به دلیل مخاطرات موجود این طرح باید به زودی اجرا شود همچنین باید گفت با توجه به تامین منابع مالی و رفع مشکلات اعتباری، با توجه به طولانی شدن مدت پروژه، این طرح هر چه سریع تر و تا پایان سال به اتمام برسد و شاهد افتتاح آن باشیم تا مخاطرات جاده ای کاهش یابد.

رصد پروژه‌های راکد
بازدید از شرکت تعطیل شده پاکریس مهدی‌شهر که به دلیل مشکلات مالی راکد مانده، از جمله برنامه‌های سفر رئیسی به استان سمنان بود سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و نماینده ویژه ئییس جمهور در سفر نهم استانی در شاهرود نیز از طرح شرکت ذوب آهن در شهرک صنعتی شاهرود بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.

فرماندار شاهرود در حاشیه این بازدید با بیان اینکه طرح صنعتی ذوب آهن شاهرود در زمینی به متراژ ۱۱ هکتار در شهرک صنعتی شاهرود در دست اجرا است، به خبرنگار بازار گفت: سرمایه گذار این طرح بخش خصوصی محسوب می شود. ابوطالب جلالی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در حدود ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، افزود:  این طرح صنعتی ظرفیت تولید سالانه ۹۹ هزار تن انواع شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاز را دارد.

وزیر صمت کابینه سیزدهم در ادامه سفر یک روزه به شهرستان شاهرود با حضور در شهرک صنعتی، در جریان مشکلات واحد تولید داروی راکد و تملک شده فردوس دارو قرار گرفت. شرکت دارو سازان فردوس آرا با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۹ میلیارد ریال در شهرک صنعتی شاهرود مستقر است.

میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت

ادای حترام به مقام شهدا
پس از حضور رئیس جمهور در مهدی شهر و بازدید از چند واحد صنعتی نوبت به ادای احترام به مقام شامخ شهدای استان سمنان رسید پس از آن رئیسی به سوی مصلای سمنان رفت تا در مراسم ۱۳ آبان سخنرانی کند وی در این مراسم نکات مهمی را درباره مذاکرات هسته‌ای بیان کرد و گفت:ما مشخصاً از منافع ملت ایران به هیچ عنوان عقب نشینی نخواهیم کرد و همزمان، هم رفع تحریم‌ها و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی پس از این مراسم به دیدار نخبگان، فعالان اقتصادی، خانواده شهدا و ایثارگران رفت و با اشاره به موضوع بسیار مهم رونق تولید و رفع موانع و پشتیبانی از تولید ملی افزود: همچنان که یک موشک و یک پهپاد و یک قدرت نظامی می‌تواند در برابر استکبار به ما قدرت بازدارندگی بدهد که دشمن طمع نکند، یک تولید کننده در تولید و یک کشاورز ما نیز می‌تواند به استقلال کشور کمک کند.

وی افزود: امروز تولیدکنندگان ما فعالان حوزه‌های اقتصادی، کارآفرینان، کشاورزان و کارگران و همه تلاشگران و فعالان اقتصادی، بدانند که هرچه در جهت استقلال کشاورزی، کالاهای اساسی، اقلام مورد نیاز و … تلاش کنند، این تلاش در راستای مقابله با استکبار و در راستای استقلال کشور و رفع وابستگی‌های کشور به بیگانه خواهد بود و این درست همان موضوع استکبار ستیزی است که امروز ۱۳ آبان درباره آن صحبت بسیاری می‌شود.

مشکلات آب در گرمسار
امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و نماینده رئیسی در شهرستان‌های گرمسار و آرادان نیز که در گرمسار به سر می برد با بیان اینکه مشکلات آب در بخش شرب و تولید این دو شهرستان صحت دارد و لذا هم در استان و هم در سطح بالاتر این موضوع پیگیری خواهد شد، تاکید کرد: گرمسار دارای ظرفیت‌های خوب تولیدی است. وی با بیان اینکه مشکلات آب سد نمرود در گرمسار هم صحت دارد و هم با حضور مسئولان محلی مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: تلاش دولت این است که در سفرهای استانی کارها انجام و مشکلات رفع شوند.

همچنان که یک موشک و یک پهپاد و یک قدرت نظامی می‌تواند در برابر استکبار به ما قدرت بازدارندگی بدهد که دشمن طمع نکند، یک تولید کننده در تولید و یک کشاورز ما نیز می‌تواند به استقلال کشور کمک کند

نماینده رئیسی در شهرستان‌های گرمسار و آرادان با اشاره به اینکه انتقال آب در وهله نخست نیازمند اعتبارات است، تاکید کرد: موضوع دوم اما حق آبه گرمسار و آرادان از سد نمرود است که مشکلات اجتماعی نیز در هماهنگی و پیگیری بین دو استان سمنان و تهران حل خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه اینکه نیاز است استانداری‌های سمنان و تهران با هم جلساتی برگزار کرده و مشکلات اجتماعی را حل کنند تا این پروژه قابل اجرا شود، گفت: بعد از ظهر امروز در نشست شورای اداری با حضور رئیس جمهور نیز مشکلات گرمسار و آرادان مطرح خواهد شد تا بتوانیم ان شاالله شاهد کاهش دغدغه‌های مردم و مسئولان باشیم.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس که دیگر سخنران این مراسم بود نیز گفت: یکی از مطالبات مردم گرمسار در سفر رئیس جمهور به استان سمنان تسریع در تکمیل و بهره برداری از ساختمان سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گندم است. اردشیر مطهری با بیان اینکه اگر سیر کنونی پیش برود در ده سال آینده کشاورزی منطقه نابود می شود، افزود: در زمینه تأمین آب پایدار در بخش صنایع و کشاورزی طی سال های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

حمایت از نژاد سنگسری در دام سبک
سید جواد ساداتی نژاد ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر یک روزه هیئت دولت به استان سمنان و در بازدید از پروژه های دامداری درجزین، سمنان و سرخه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: یکی از اقدامات در زمینه بهبود تولید گوشت و توسعه دامداری توجه به نژاد است.وی با بیان اینکه منطقه مهدی‌شهر و ایل سنگسری یکی از ذخیره‌گاه‌های عشایری کشور است، افزود: نژاد گوسفند سنگسری نژاد بومی حمایت می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نژاد گوسفند سنگسری برای حمایت می بایست ابتدا احیا شود، ابراز کرد: این موضوع می بایست در دستور کار مسئولان استان سمنان قرار داشته باشد. ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در بخش نهاده های دامی عقب ماندگی هایی در کشور صورت گرفته است، گفت: طی دو ماه اخیر با تمهیداتی لازم مقرر شد تا عقب‌افتادگی در بحث تأمین نهاده‌های دامی جبران شود.

این عضو کابینه سیزدهم همچنین ظهر پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه هیئت دولت به سمنان،  از مجتمع گلخانه‌ای ۶۰ هکتاری درجزین بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. سید حسن میرعماد رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در حاشیه این مراسم با بیان اینکه مجتمع گلخانه‌ای ۶۰ هکتاری درجزین از سال ۸۴ ساخته شده است، به خبرنگار بازار گفت: این مجموعه ۶۰ هکتار و دارای دو فاز ۶۳ واحدی است که همگی در زمینه گلخانه فعالیت دارند.

میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت

نشست شورای اداری
رئیس جمهور همچنین در نشست شورای اداری نیز با حضور وزرا حضور یافت و در خصوص ضرورت تحقق سهم روستاهای همجوار معدن از فروش معادن، گفت: اگر تصرفی در این زمینه صورت گرفته حتما باید با آن برخورد شود. وقتی قانونگذار قانون مشخص کرده که یک درصد از سهم فعال بودن معدن متعلق به روستاست روستایی که از لحاظ بهداشت آب و برق مشکل دارد چرا سهم روستا به روستاییان تعلق نمی‌گیرد؟ حتی ۱۵ درصد از معوقات قابلیت پیگیری دارد.

وزیر نیرو نیز در این نشست که به میزبانی سالن هلال احمر سمنان برگزار شد، گفت: مشکلات خط انتقال استفاده از پساب برای صنایع سمنان همچنان رفع نشده که ضرورت دارد این مسائل در درون حوزه استان برطرف و این پروژه اجرایی شود. علی اکبر محرابیان با بیان اینکه پساب استان سمنان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آمادگی تخصیص دارد، تاکید کرد:  این ظرفیت از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه طی دو سال و تا پایان ۱۴۰۱ به ۳۵۰ لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه سد فینسک برای اطمینان از تامین آب، پیش بینی شده و هفت میلیون متر مکعب ظرفیت دارد، بیان داشت: چشمه روزیه به تنهایی می تواند آب مورد نیاز را تامین کند لذا از نظر ظرفیت مشکلی در بحث آب شرب سمنان وجود ندارد.

ارتقای سرمایه گذاری
رحیمی وزیر دادگستری و نماینده رئیس جمهور در منطقه گرمسار و آرادان نیز دیگر سخنران این نشست شورای اداری بود که با اشاره به ارتقای ظرفیت‌های سرمایه گذاری غرب استان سمنان، گفت: منطقه ویژه‌ اقتصادی گرمسار نیازمند اجرای بندر خشک است. وی با بیان اینکه تصفیه خانه آب شرب گرمسار و آرادان نیازمند اعتبارات است، افزود: تامین اعتبار برای محور گرمسار تهران و گرمسار - فیروزکوه یکی دیگر از مسائلی است که در گرمسار و آرادان درباره ان مطالبه وجود دارد.

سد فینسک برای اطمینان از تامین آب، پیش بینی شده و هفت میلیون متر مکعب ظرفیت دارد

نماینده رئیس جمهور در گرمسار و آرادان با بیان اینکه منطقه ویژه‌ اقتصادی گرمسار نیازمند اجرای بندر خشک است، گفت: این زیرساخت نیز با مشکلاتی مواجه است که می بایست با توجه بیشتر به مسائل نسبت به حل آن اقدام کرد تقاطع غیرهمسطح تهران گرمسار در آرادان پیشرفت کمی داشته و بودجه آن در ۱۴۰۰ با وجود تصویب، تخصیص نیافته و  نیاز به تامین اعتبار دارد.

علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز با بیان اینکه بیکاری یکی از مهمترین مشکلات مردم شرق استان سمنان محسوب می شود، گفت: آمار نرخ بیکاری در شاهرود و میامی ۲۸ درصد است.  وی با بیان اینکه مشکل اساسی شهرستان‌های شاهرود و میامی اشتغال است، تاکید کرد: یکی از مسائلی که به بیکاری دامن زده سرمازدگی و از بین رفتن محصولات کشاورزی در شاهرود و میامی است که باید این خسارات جبران شود.

میزبانی قومسی‌ها از رئیسی در پله نهم | آب و توسعه محور سفر دولت

پروژه های نیمه تمام تکمیل می شوند
آخرین برنامه سفر رئیسی به استان سمنان اما نشست خبری با حضور رسانه ها بود وی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران به میزبانی سالن هلال احمر سمنان با بیان اینکه پروژه‌های غیرضروری جدیدی در دولت ایجاد نمی‌شود، تاکید کرد: تعداد پروژه‌های نیمه تمام به قدری از گذشته زیاد است که سبب نگرانی مردم شده است. رئیسی  با بیان اینکه مردم انتظار دارند که پروژه‌های نیمه تمام اجرا و تکمیل شوند، ابراز کرد: اولویت دولت بر روی پروژه های نیمه تمام خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمام گذشته به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته ‌بندی می‌شود تا بتوانیم عملکرد بهتری را در زمینه تکمیل آنها شاهد باشیم. رئیسی با اشاره به مصوبات سفرهای استانی، گفت: قبل از ورود هیئت دولت به هر استان جلسات مختلف با حضور کارشناسان، وزرا، استانداران در بخش‌های مختلف برگزار و از استان مذکور نیز دعوت می شود تا پروژه‌ها را ارائه کند در مرحله بعد جلساتی با حضور معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوری و معاون اول برگزار تا پروژه ها بررسی شوند. 

اولویت دولت بر روی پروژه های نیمه تمام خواهد بود

وی با بیان اینکه این جلسات دارای مصوبات و صورتجلساتی است که در ان زمان پرداخت اعتبارات لازم از سوی بانک‌های عامل نیز مشخص می‌شود، گفت: تعهدات بانک ها در این مصوبات ذکر می شود و سپس سفرهای استانی صورت می گیرد تا بهترین نتیجه را بگیریم. رئیسی در پایان این سفر مورد بدرقه مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت و سمنان به به مقصد تهران ترک کرد.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha