۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
افزایش انتشار جهانی دی اکسید کربن

افزایش انتشار جهانی دی اکسید کربن

نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهد میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در سراسر جهان به سطح قبل از همه گیری کووید۱۹ نزدیک شده است.

به گزارش بازار، براساس این مطالعه «پروژه جهانی کربن» (Global Carbon Project) -سازمانی که به دنبال تعیین کمیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان و علل آن است- که روز پنجشنبه به مناسبت بیست و ششمین کنفرانس بین المللی آب و هوا منتشر شد، انتشار گاز دی اکسید کربن مربوط به زغال سنگ و گاز طبیعی در بخش‌های انرژی و صنعت افزایش یافته است و انتشار دی اکسید کربن مربوط به حمل و نقل همچنان در سطح پایینی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از گلاسکو، پییِر فریدلینگشاین، مدیر این مطالعه و پژوهشگر در زمینه مدل سازی آب و هوا در دانشگاه اکستر انگلیس گفت: «ما انتظار افزایش انتشار دی اکسید کربن را داشتیم، اما آنچه ما را شگفت زده کرد، سرعت و شدت آن بود.»

در سال ۲۰۲۰ که کشورهای جهان برای مهار همه گیری ویروس کرونا محدودیت‌های قرنطینه‌ای وضع کردند، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن که مهمترین گاز گلخانه‌ای محسوب می‌شود ۵,۴ درصد کاهش یافت. براساس این گزارش «پروژه جهانی کربن»، انتظار می‌رود که امسال میزان انتشار گاز دی اکسید کربن ۴,۹ درصد افزایش یابد.

میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در هند و چین که جزء آلاینده‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند، احتمالا در سال ۲۰۲۱ بیشتر از میزان آن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود و میزان انتشار این گاز در آمریکا و اروپا نیز احتمالا در سطحی نسبتا کمتر خواهد بود.

براساس این مطالعه، در سال کنونی میلادی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

این گزارش در حالی منتشر شد که سران کشورهای جهان برای بیست و ششمین کنفرانس بین المللی آب و هوا (COP۲۶) از یکشنبه ۳۱ اکتبر در گلاسکوی اسکاتلند گرد هم آمده اند. این رویداد بین المللی قرار است تا ۱۲ نوامبر ادامه یابد.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha