۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
آب چالش جدی حوزه‌های صنعت و معدن استان سمنان است
رئیس سازمان صمت استان سمنان:

آب چالش جدی حوزه‌های صنعت و معدن استان سمنان است

شاهرود- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: در آستانه سفر رئیس جمهور به استان باید گفت آب چالش جدی حوزه‌های صنعت و معدن محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی صمت استان سمنان، علی تشنه دل درباره سفر رئیسی به استان سمنان  بیان کرد: بخش صنعت و معدن استان سمنان با یکهزار و ۷۶۷ واحد صنعتی موجب شده این استان به یکی از قطب‌های صنعتی شرق کشور تبدیل شود اما این بخش نیز با مشکلات و چالش‌هایی همراه است که توجه به آن در سفر ریاست جمهوری و هئیت دولت به استان سمنان ، هدف مسئولان استانی است.

وی افزود: این استان در حوزه صنعتی به لحاظ تعداد پروانه‌های موجود صنعتی، رتبه پانزدهم کشوری را دارد که رتبه بسیار خوبی محسوب می‌شود چرا که جمعیت استان کم است یعنی این استان به نسبت جمعیت آن از تنوع بسیار خوبی در زمینه واحدهای صنعتی در کشور برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در تشریح اهداف این سفر، بیشترین انتظار و برنامه‌ریزی‌ها در بخش صنعت و معدن را در زمینه تأمین زیرساخت‌های توسعه صنعتی، معدنی و تجاری عنوان می‌کند و می‌گوید: استان سمنان به جهت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران در کریدور شرقی- غربی و نیز شمالی و جنوبی قرار دارد به همین دلیل جذابیت ویژه‌ای در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری دارد اما متأسفانه در این حوزه‌ها بخصوص حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی با چالش‌ها یا حتی بحران‌های بزرگی مواجه است.

تشنه دل می‌افزاید: بزرگ‌ترین بحران در استان نیز کمبود آب است. متأسفانه این موضوع باید در جای دیگری بررسی شود چرا که عدم مصرف بهینه آب در بخش‌های دیگر، منجر به این شده که استان سمنان حتی در زمینه برخورداری صنعت از سهم آب استان از میانگین کشوری که معمولاً برای همه استان‌های کشور ۵ درصد است، نتواند استفاده کند و فقط از ۳درصد آن بهره‌مند شود.

وی با تأکید بر اینکه درصددیم که در این سفر، هم رئیس جمهور و هم هیئت همراه ایشان در زمینه صنعت و معدن استان سمنان با مشکلات واحدهای تولیدی استان بیشتر آشنا شوند تا منجر به تصمیمات مؤثر و راهگشا شود، می‌افزاید: برخی از واحدهای ما نیازمند استفاده از ورق‌های فلزی هستند و مواد اولیه آنها مواد پتروشیمی است که در این زمینه واقعاً با تنگنا مواجه هستند و باید برای آنها تصمیم‌گیری شود یا این که مواد اولیه برخی از صنایع، وارداتی است لذا با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تأمین و تخصیص ارز مواجه هستند.

رئیس صمت سمنان تصریح می‌کند: عمده مشکلات این واحدهای تولیدی به تهیه مواد اولیه، تخصیص ارز و تأمین منابع مالی که شامل سرمایه‌های در گردش و بویژه سرمایه‌های ثابت و نوسازی صنایع است، مربوط می‌شود که در صورت عدم حل آنها، به چالش جدی تبدیل خواهند شد.

تشنه دل  با تأکید بر اینکه استان سمنان، بار مازاد توسعه صنعتی تهران را به دوش می‌کشد، تصریح می‌کند: به همین میزان هم انتظار و توقع توجه مسئولان کشوری را در زمینه زیرساخت‌ها و... داریم چون بسیاری از صنایعی که نمی‌توانند در تهران مستقر شوند به سمت استان سمنان می‌آیند لذا می‌طلبد که موضوعات زیرساختی، زیست‌محیطی و منابع استانی بیشتر دیده شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha