۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
چین و اتحادیه اروپا الگوی مناسبی برای نوآوری فناوری آمریکا نیستند
نشنال اینترست بررسی کرد؛

چین و اتحادیه اروپا الگوی مناسبی برای نوآوری فناوری آمریکا نیستند

هم پکن و هم بروکسل به پای خود شلیک می‌کنند و واشنگتن اگر همین کار را انجام دهد ممکن است رقابت فناوری آمریکا و چین را از دست بدهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «آلدن ابوت» محقق ارشد مرکز مرکاتوس در دانشگاه جورج میسون در مورد فناوری ایالات متحده امریکا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

کمپین «کنترل فناوری های بزرگ » در ایالات متحده آمریکا به سرعت در حال گسترده شدن است. شهادت اخیر افشاگرانه فیس بوک در کنگره در مورد آسیب ادعایی این پلتفرم به کودکان و دموکراسی - اگرچه یک موضوع ضد انحصار نیست - ارائه لایحه اصلاحات ضد انحصار سنا را به دنبال داشت. این قانون تراکنش‌های تجاری فناوری بزرگ را با ممنوع کردن شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل از تبلیغات محصولاتشان در پلتفرم‌های خودشان، به شدت تنظیم می‌کند. نتیجه نهایی به دور از ترویج رقابت، تضعیف رقابت بین المللی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

علی‌رغم مباحث دیگر درباره این پلتفرم‌ها، بسیاری از منتقدان فناوری بزرگ استدلال می‌کنند که بازیگران بزرگ در این زمینه رقابت را محدود می‌کنند و نوآوری را خفه می‌کنند و این منتقدان به طور فزاینده‌ای به اروپا و چین به عنوان توجیهی برای سرکوب مشابه ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنند. اما این ارزیابی نمی تواند فراتر از واقعیت باشد. هم پکن و هم بروکسل به پای خود شلیک می‌کنند و واشنگتن اگر همین کار را انجام دهد ممکن است رقابت فناوری آمریکا و چین را از دست بدهد.

مخالفان فناوری بزرگ اغلب ادعا می‌کنند که به دلیل قدرت بازار شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچکتر تمایلی به سرمایه‌گذاری برای به چالش کشیدن سلطه آنها را ندارند و استارت‌آپ‌های موفق اغلب توسط شرکت‌های متبحر خریداری می‌شوند.

اما اگر فرصتی برای خرید وجود نداشت، سرمایه‌های خطرپذیر از بسیاری از استارت‌آپ‌ها پشتیبانی نمی‌کرد. همانطور که بن تامپسون، تحلیلگر برجسته صنعت فناوری اشاره می‌کند، «سرمایه‌گذاران این آزادی را دارند که در سرمایه‌گذاری‌های خود سوداگرانه‌تر باشند و توجه بیشتری به پیشرفت‌های فناوری و کمتر به کسب درآمد داشته باشند، زیرا همیشه امکان خروج از سرمایه‌گذاری از طریق اکتساب وجود دارد». این تأثیر مثبت خریدهای بالقوه توسط گزارش کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹ نیز تأیید شد.

علاوه بر این، خرید استارت‌آپ‌ها توسط پلت‌فرم‌های بزرگ با سرعت بخشیدن به انتشار فناوری‌های جدید به نفع مصرف‌کنندگان است. پتانسیل به دست آوردن توسط چنین پلتفرم‌هایی همچنین الهام بخش کارآفرینان کوچکی است که در اختراعات تخصص دارند، اما در بخش تولید آنقدر بزرگ نیستند تا استارتاپ‌هایی را که به فناوری‌های جدید اختصاص داده شده‌اند، تأسیس کنند.

پلتفرم‌های فناوری بزرگ انگیزه‌های زیادی برای نوآوری به تنهایی دارند. طبق جدول امتیازات سرمایه گذاری تحقیق و توسعه صنعتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، شش سرمایه گذار از ده سرمایه گذار برتر در تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های آمریکایی هستند و چهار سرمایه گذار برتر از این شش سرمایه گذار، شرکت ها و غول های فناوری هستند: آلفابت، مایکروسافت، اپل و فیس بوک. همه آنها به طور قابل توجهی سرمایه گذاری تحقیق و توسعه خود را از پنج سال پیش در حین خرید افزایش داده اند.

عقب افتادن چشمگیر چین از غرب در زمینه فناوری ارتباط زیادی با اجرای ملایم ضدانحصار آن دارد و پکن این مهم را به خوبی می داند. برای سال‌ها، رویکرد تنظیم‌کننده‌های چین به بخش فناوری با شعار «تحمل و احتیاط» شناخته می‌شد. در سال ۲۰۱۷، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین تاکید کرد که برای ایجاد شرایط مساعد برای نوآوری، تا زمانی که شرکت‌ها از خطوط قرمز حزب کمونیست عبور نکرده باشند، رژیم نظارتی چین باید سازگار و محتاط باشد. برای بیش از دو دهه، صدها شرکت چینی از جمله علی بابا به دلیل موافقت پکن توانستند از خلأ نظارتی برای افزایش سرمایه مورد نیاز در بورس‌های ایالات متحده آمریکا استفاده کنند.

پکن قبل از سرکوب اخیر فناوری شروع به صحبت در مورد مقررات ضد انحصار کرد. در فوریه، تنظیم کننده ضد انحصار چین دستورالعملی را در مورد اقتصاد پلت فرم منتشر کرد که رویکرد سازگارانه خود را به اجرای هدفمند و علمی تغییر داد. اما این واژگونی در وهله اول با انگیزه استراتژی امنیت ملی پکن همراه بود و نه هرگونه پیشگویی که مهار فناوری بزرگ به نوآوری دامن می زد. تحرکات اخیر پکن عزم خود را برای دور کردن اقتصاد خود از آمریکا نشان داد و برای اجرای خط قرمز جدید، سرکوب غول های فناوری آن که تا این حد با منافع غرب در هم تنیده اند، ضروری است. اما این رویکرد ممکن است سرعت نوآوری پلتفرم چینی را کاهش دهد.

برخلاف چین، اتحادیه اروپا به طور پیوسته از یک رویکرد ضد انحصار نظارتی نسبت به شرکت‌های «مسلط» با فناوری پیشرفته استفاده می‌کند. در سال‌های اخیر، بارها جریمه‌های بالایی علیه شرکت های فناوری برجسته آمریکایی از جمله گوگل، آمازون، فیس‌بوک و کوالکام وضع شده است. این رویکرد پلتفرم های اروپایی را تقویت نکرده است زیرا هیچ یک از بیست پلتفرم بزرگ دیجیتال منشأ اروپایی ندارند. علیرغم آسیب آشکار به نوآوری، به نظر می رسد مجریان ضد انحصار اتحادیه اروپا با رویکرد پیشگیرانه که رفتار تجاری جدید توسط پلتفرم های دیجیتال بزرگ را تنظیم می کند، دو برابر می شوند.

اکنون درسی که برای سیاستگذاران ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته می شود، بی چون و چرا این است: نبوغ آمریکایی که اقتصاد اینترنتی را به وجود آورد و محصولات و صنایع شگفت انگیز جدیدی را ایجاد کرد، تصادفی رخ نداده است. اقتصاد اینترنتی و آخرین جلوه آن، پلتفرم‌های فناوری بزرگ، در محیطی از «نوآوری بدون مجوز» که از مداخله نظارتی سنگین اجتناب کرده ، رشد کرده است. کنار گذاشتن این دستور موفقیت، راهی مطمئن برای تضعیف نوآوری آمریکا و رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری بالا خواهد بود و به نفع رویکرد کنترل و نظارت اروپایی و چینی بر شرکت های بزرگ آنها خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha