۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
طرح حذف یارانه انرژی روی میز دولت| ۵۰ میلیارد دلار ارزش انرژی مصرفی در کشور
مدیر عامل توانیر در گفتگو با «بازار» خبر داد

طرح حذف یارانه انرژی روی میز دولت| ۵۰ میلیارد دلار ارزش انرژی مصرفی در کشور

متولی زاده، مدیر عامل توانیر گفت: دولت به این نتیجه رسیده که انرژی مصرفی می تواند به ثروت و ارزش افزوده تبدیل شود به همین خاطر روزانه جلساتی در معاونت اقتصادی درباره چگونگی توزیع یارانه برگزار می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حدود یک ماه دیگر دولت اولین لایحه بودجه ای خود را به مجلس می برد. لایحه ای که به نظر می رود تغییرات و اصلاحات ساختاری زیادی در آن وجود داشته باشد. به نظر می رسد که دولت رییسی قصد دارد تغییراتی را در قیمت حامل های انرژی و نحوه پرداخت یارانه ها اعمال کند. یارانه ای که مسعود میرکاظمی فقط در بخش حامل‌های انرژی مقدار آن را نیز نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است.

او پیشتر گفته بود که یک عده که وضعیت مالی مطلوبی دارند و دارای اموال و دارایی زیادی هستند، بیشترین سهم از یارانه انرژی را می‌برند اما یک فرد روستایی، سهم بسیار اندکی از این یارانه دارد. حالا محمد حسن متولی زاده مدیر عامل توانیر هم در گفتگو با «بازار» تلویحا این احتمالات را تایید می کند.

سیاست هایی که در سال گذشته دنبال می شده و تا این لحظه هم ادامه داشته هیچ گاه انگیزه ای برای کاهش مصرف در بین مردم ایجاد نکرده است

 او در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در ایران ثروتی به نام انرژی داریم که مزیت کشور محسوب می شود، ادامه داد: ارزش انرژی مصرفی در کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود. این انرژی می تواند به رونق اقتصادی، تولید بیشتر، اشتغال و در نهایت  آسایش و رفاه بیشتر برای مردم تبدیل شود و هم می توان آن را به دود، حرارت و آلودگی هوا تبدیل کرد و عملا هیچ اثر مثبتی در زندگی مردم نداشته باشد.

او با اشاره به پرداخت یارانه در بخش انرژی کشور، گفت: سیاست هایی که در سال گذشته دنبال می شده و تا این لحظه هم ادامه داشته هیچ گاه انگیزه برای کاهش مصرف در بین مردم ایجاد نکرده است. از آن طرف هم تولیدکنندگان و صنایع هیچ گاه به دنبال تولید تجهیزاتی با مصرف پایین حرکت نکردند. چرا که نرخ پایین انرژی در ایران توجیه اقتصادی هر دو بخش را از بین برده است.

به گفته متولی زاده، اقتصاد هیچ پیامی را به مصرف کننده که باید مصرف خود را کاهش دهد، نمی دهد.

دولت به این نتیجه رسیده که انرژی مصرفی در کشور می تواند به ثروت و ارزش افزوده  تبدیل شود. به همین دلیل روزانه جلساتی در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری درباره چگونگی توزیع یارانه انرژی و هدفمند کردن آن دنبال می شود

مدیرعامل توانیر ادامه داد : حالا دولت به این نتیجه رسیده که انرژی می تواند به ثروت و ارزش افزوده در کشور تبدیل شود. به همین دلیل روزانه جلساتی را در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری درباره چگونگی توزیع یارانه انرژی و هدفمند کردن آن دنبال می شود. طرح هایی در این باره مطرح است که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

متولی زاده با اشاره به ضرورت اصلاح یارانه انرژی البته تاکید می کند که ما در وزارت نیرو آمادگی هر گونه تغییری را قیمت گذاری و یارانه پرداختی انرژی داریم.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha