۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳
کاهش کسری بودجه با افزایش درآمدهای سالم
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کاهش کسری بودجه با افزایش درآمدهای سالم

قنبری، کارشناس اقتصادی گفت: دولت می‌تواند با افزایش درآمدهای سالم و قابل اتکاء مثل درآمدهای مالیاتی و گمرکی، جلوی کسری بودجه را بگیرد.

به گزارش بازار، علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس، در خصوص بودجه سال آینده دولت افزود: در سال گذشته که دولت بودجه را به مجلس تقدیم کرد، بودجه بدون کسری بود، اما مجلس با افزایش بی جهت هزینه‌ها و بدون توجه به درآمدها، سبب شد که دولت با کسری بودجه قابل توجهی روبر شود.

وی ادامه داد: دولت باید با توجه به درآمدهای قابل اتکا و همچنین به هزینه‌های موجود، بودجه را ببندد و هزینه‌های اضافه از طرف مجلس و دیگر سازمان‌ها را قبول نکند همچنین مجلس هم بی جهت هزینه‌های اضافی نتراشد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال حاضر هزینه‌هایی که به مصارف فرهنگی اختصاص داده شده که با توجه به شرایط کرونایی که این فعالیت‌های فرهنگی انجام نمی‌شود غیر ضروری بوده و باید با مصارف دیگر جایگزین شود.

وی افزود: در صورتی که دولت با اتکا به این موارد ذکرشده درآمد و هزینه‌های خود را تراز کند، کسری بودجه را تجربه نخواهد کرد.

قنبری با بیان اینکه باید درآمدهای سالم مثل در آمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی شود گفت: در آمدهای مالیاتی قابل اتکا بوده و افزایش آن آثار مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: دولت با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اصلاح ساختار مالیاتی کشور می‌تواند از هدر رفت درآمدهای مالیاتی جلوگیری کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید درآمدهای گمرکی را نیز افزایش دهد که در این راستا صادرات افزایش پیدا کرده و میزان ارز آوری به کشور بیشتر می‌شود.

وی افزود: در صورتی که دولت بتواند درآمدهای سالم خود مانند درآمدهای مالیاتی و در آمدهای گمرکی را افزایش دهد و از آن استفاده کند؛ هم می‌تواند از کسری بودجه جلوگیری کرده و هم به رونق تولید کمک کند.

یکی ازکارکردهای مخرب نقدینگی افزایش تورم است
 قنبری در خصوص افزایش نقدینگی و رسیدن آن به مرز حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان نیز گفت: یکی از کارکردهای مخرب نقدینگی افزایش تورم است که در اقتصاد ایران نسبت افزایش نقدینگی با نسبت افزایش تورم به صورت ثابت برابر است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم تیم اقتصادی دولت، کنترل نقدینگی، جلوگیری از افزایش تورم و حفظ ارز پول ملی است.

قنبری با بیان اینکه دولت نباید از بانک مرکزی استقراض کند گفت: استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه یکی از بدترین اقدامات دولت هاست که سبب افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود.

وی افزود: دولت برای جبران کسری بودجه خود باید از راه‌های عالمانه ای، چون انتشار ارواق بدهی و ارواق مشارکت استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ‌دولت با صرفه جویی در بودجه‌های جاری و همچنین جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری می‌تواند جلوی افزایش نقدینگی و افزایش تورم را بگیرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha