۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
داروسازان بزرگ به ماشین آلات داخلی اعتماد کنند| سهم ۸۰درصدی تجهیزات خارجی در کارخانه های ایرانی
تولید کننده ماشین آلات پزشکی در گفتگو با «بازار» :

داروسازان بزرگ به ماشین آلات داخلی اعتماد کنند| سهم ۸۰درصدی تجهیزات خارجی در کارخانه های ایرانی

بهرام علیان، تولید کننده ماشین آلات پزشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حدود ۸۰ درصد تجهیزات کارخانه های داروسازی خارجی است، گفت: داروسازان بزرگ اعتماد کمی به ماشین آلات تولید داخل دارند.

بازار؛ گروه ایران: تحریم ها و نوسانات ارزی دست به دست هم داده اند تا تامین تجهیزات مورد نیاز کارخانه های داروسازی را دشوار سازند، ماشین آلاتی که در گذشته از کشورهای خارجی به ایران وارد می شد و اکنون جای آن ها را تولیدکنندگان داخلی گرفته اند. به رغم اینکه هنوز به واردات برخی از تجهیزات پیشرفته به کشور نیاز است اما اکنون اکثر تولید کنندگان ماشین آلات ایرانی معتقدند که بخش عمده نیاز داروسازان را می توانند تامین کنند.

با این حال همچنان مدیران شرکت های بزرگ داروسازی اعتماد چندانی به محصولاتی ایرانی ندارند و سعی در تامین این ماشین آلات به شیوه های دشوار همراه با دور زدن تحریم ها از خارج هستند.

در این خصوص به سراغ یک تولید کننده تجهیزات کارخانه های داروسازی رفتیم که گفتگوی «بازار» با بهرام بهرام علیان، ‌عضو هیئت مدیره یک شرکت ماشین سازی را در ادامه خواهید خواند.

* بفرمایید در حال حاضر چه محصولاتی تولید می کنید و تحریم ها چه تاثیری بر روی فعالیت شما گذاشته اند؟
تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در صنعت داروسازی را تولید می کنیم که به دو بخش مواد مایعات و نیمه جامدات تقسیم و هر کدام شامل سه مدل اتوماتیک، ‌نیمه اتوماتیک و مکانیکی می شود. در خصوص بخش دوم سوالتان باید بگویم که تحریم ها شرایط تولید را بخصوص برای دوره ای دشوار ساخت؛ چرا که یک سری قطعات را در گذشته از طریق واردات تامین می کردیم و اکنون ناچار به این شده ایم که آن ها را هم خودمان تولید کنیم.

هر چند این اقدام در ابتدا هزینه های تولید را افزایش داد اما به این دلیل اکنون بومی سازی شده با هزینه کمتری تولید داریم. اما همچنان یک سری محدودیت هایی وجود دارد، ‌به این دلیل که برخی اجزا را نمی توان در داخل کشور ساخت و به اجبار باید از خارج از کشور وارد کنیم. این نیز در شرایطی است که تحریم ها مانع بزرگی در مسیر واردات این کالا هستند و ناچار به این می شویم که از کانال های غیر قانونی واردات انجام شود، در حقیقت مجبور هستیم تحریم ها را با هزینه های بیشتری دور بزنیم.

قیمت تمام محصولات با افزایش بهای دلار بالا می رود؛ چون عمده مواد اولیه مورد نیازمان، ‌تجهیزات برقی و غیره وارداتی هستند و بلافاصله بر اساس افزایش نرخ دلار با جهش قیمت آن ها مواجه می شویم، حتی فولادی که در ایران تولید می شود هم با نرخ های جهانی به تولید کنندگان ایرانی فروخته می شود

* با این تفاسیر با افزایش هزینه های تولید و در نهایت افزایش قیمت محصول نیز مواجه شده اید؟
قیمت تمام محصولات با افزایش بهای دلار بالا می رود؛ چون عمده مواد اولیه مورد نیازمان، ‌تجهیزات برقی و غیره وارداتی هستند و بلافاصله بر اساس افزایش نرخ دلار با جهش قیمت آن ها مواجه می شویم و متاسفانه کاهش قیمتی هم در این زمینه رخ نمی دهد. حتی فولادی که در ایران تولید می شود هم با نرخ های جهانی به تولید کنندگان ایرانی فروخته می شود.

* با توجه به اینکه شرکت های داروسازی در گذشته تجهیزات خود را از طریق واردات تامین می کردند، ‌ تحریم ها سبب ایجاد رونق در بازار تولیدکنندگان این تجهیزات در ایران نشده است؟
نمی توانم بگویم تحریم ها اثر خوب داشته است؛ ‌چون در گذشته ماشینی برای تولید یک ماشین ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کردیم و با سود ۲۰ درصدی آن را به داروساز ۱۲۰ میلیون تومان می فروختیم اما همان ماشین اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه تولید دارد و در نهایت بتوانیم ۷۰۰ میلیون تومان آن را به فروشیم که  درصد سود به ۱۵ درصد تنزل یافته است. این درحالی است که ماشین ۱۲۰ میلیون تومانی را در گذشته راحت تر از ماشین ۷۰۰ میلیون تومانی می توانستیم به فروش برسانیم.

شرکت های داروسازی بزرگ به این دلیل که خطوط حساسی دارند، اعتماد کمتری به تولید کننده داخلی می کنند و در همین شرایط هم سعی دارند اغلب ماشین آلات را از طریق خارج از کشور تامین کنند. به طور کلی به نظر می رسد نزدیک به ۸۰ درصد خطوط تولید صنعت داروی کشور خارجی باشد

* چند درصد از ماشین آلات خطوط تولید شرکت های دارویی داخلی و چند درصد آن خارجی است؟
اطلاعی دقیقی در این زمینه ندارم اما شرکت های داروسازی بزرگ به این دلیل که خطوط حساسی دارند، اعتماد کمتری به تولید کننده داخلی می کنند و در همین شرایط هم سعی دارند اغلب ماشین آلات را از طریق خارج از کشور تامین کنند. به طور کلی به نظر می رسد نزدیک به ۸۰ درصد خطوط تولید صنعت داروی کشور خارجی باشد.

* با این تفاسیر نگرش شرکت های داروساز به تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات داروسازی چطور است؟ چطور می خواهید اعتماد حتی مجموعه بزرگ با تجهیزات حساس را جلب کنید؟
وقتی ماشین آلات ایرانی در چند شرکت مورد استفاده قرار بگیرد و بازخورد آن مشخص شود به طور حتم شرکت های داروسازی دیگر هم از خرید تجهیزات ایرانی استقبال خواهند کرد. به خصوص اینکه مدیران شرکت های دارویی اغلب با یکدیگر تعامل خوبی دارند و همواره از تجربیات یکدیگر بهره می برند، ‌بنابراین از همین فرصت می توان بهره برد و محصول با کیفیت ایرانی را خیلی سریع به مجموعه ها معرفی کرد.

در ابتدای شروع بیماری کرونا، حجم سفارشات خیلی بالا رفت و خیلی از شرکت هایی که در زمینه تولید محصولات ضد عفونی کننده فعالیت داشتند از مجموعه هایی همچون ما نسبت به خرید دستگاه اقدام کردند و بازخورد خوبی از آن ها دریافت کردیم. بنابراین ادامه همین مسیر می تواند به تولید ما هم رونق دهد. به طور کلی رویکرد مجموعه اینطور بوده که تولید با کیفیت داشته باشیم تا مجموعه های زیادی مجاب به همکاری با ما شوند.

* نرم افزار محصولات شما از کجا تامین می شود و اپراتور ها باید به چه نحوی با آن کار کنند؟  
شیوه کار کردن با تجهیزاتی که تولید کرده ایم ساده است و اپراتور ها از روی دستگاه می توانند دستورهای لازم را اجرایی کنند. در خصوص نرم افزار هم همانطور که اشاره کردم برخی از تجهیزات خواه یا ناخواه باید از طریق واردات تامین شود نرم افزار و برخی از قطعات الکتریکی هم نیاز به واردات دارد که با دور زدن تحریم و پرداخت هزینه چند برابری از آلمان وارد می شود.

* با توجه به اینکه بحران های زمان تحریم را گذرانده اید و اکنون به یک ثبات و آرامش نسبی در تولید رسیده اید آیا این نگرانی را دارید که بعد از لغو تحریم ها مشتریان امروز خودتان را از دست بدهید؟
تحریم ها همچون یک چاقوی دو لبه برای تولید در کشور عمل می کند اما به طور کلی خیر این نگرانی را نداریم که تحریم ها لغو شد مشتریان خود را از دست بدهیم. درست است که یک عده سودجو از حضور تحریم ها استقبال می کنند و آن را موجب رونق کسب و کارشان می دانند اما اکثر آن‌ ها از حضور تحریم ها سو استفاده می کنند و در قالب اینکه تحریم است محصول را گران تر به مشتری می فروشند. به هر حال می دانند مردم احتیاج دارند و چنین افرادی نفع خودشان را با تحریم می برند. اما به عنوان یک تولید کننده به کیفیت محصول خود اطمینان دارم  و نیازی نیست از لغو تحریم ها ترسی داشته باشم. بنابراین باید به گونه ای در بازار خودمان را نشان دهیم که محصول خارجی نتواند با تولیدات ما رقابت کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha