۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
فعالیت ۱۸۰ فروشندگی مجاز سموم کشاورزی در استان همدان
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان اعلام کرد:

فعالیت ۱۸۰ فروشندگی مجاز سموم کشاورزی در استان همدان

همدان - پیشه ور، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ۱۸۰ فروشندگی مجاز سموم در استان همدان فعال است که همگی احراز هویت شده اند.

شهرام پیشه ور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از هشتم تا چهاردهم آبان ماه هفته ملی پدافند غیر عامل است که در این هفته دستگاه های اجرایی موظف هستند برنامه های خود را در رابطه با هفته پدافند غیر عامل به صورت اجرایی در سطح شهرستان ها اجرا کنند، گفت: سازمان حفظ نباتات یک دستگاه حاکمیتی است که به عنوان یک دستگاه واکنش سریع محسوب می شود.

وی هدف اصلی حفظ نباتات را صیانت و حفاظت از محصولات کشاورزی اعم از محصولات باغی و زراعی و گلخانه ای در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی عنوان کرد و گفت: این عوامل خسارت زا به دو دسته تقسیم  بندی می شود که یکی عوامل داخلی کشور و دیگری عوامل خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه در بخشی که خارج از کشور است سیستمی بنام سیستم قرنطینه داریم که کارشناسان قرنطینه در تمام استان های کشور در مبادی ورودی موظف هستند محموله هایی که وارد می شود را بازرسی کنند و چنانچه عامل بیماری زایی داخل محموله های گیاهی بود که بتواند بعدا کشور را دچار مشکل کند از ورودش جلوگیری کنند؛ افزود: در رابطه با عوامل خسارت زای داخلی می توانیم آنها را به چند دسته  تقسیم بندی کنیم که شامل آفات خصوصی، آفات  عمومی و آفات همگانی است.

سطح قابل توجهی از محصولات کشاورزی نزدیک به ۶۲۴ هزار هکتار برای انواع محصولات زراعی شامل غلات، حبوبات محصولات صنعتی، سبزی جالیز و علوفه‌ای اختصاص دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: در استان همدان سطح قابل توجهی از محصولات کشاورزی نزدیک به ۶۲۴ هزار هکتار برای انواع محصولات زراعی شامل غلات، حبوبات محصولات صنعتی، سبزی جالیز و علوفه‌ای اختصاص دارد ضمن اینکه سطحی حدود ۷۷ هزار هکتار انواع محصولات باغی دانه دار، هسته دار، دانه  ریز، دانه خشک و سایرمحصولات را شامل می شود و در کنار اینها بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی همه ساله بصورت آیش هستند.

پیشه ور افزود: از این سطح محصولات زراعی و باغی همه ساله چیزی حدود چهار میلیون تا ۴۳۰ هزار تن انواع محصولات تولید می شود و تولیدمحصولات کشاورزی استان همدان چیزی حدود چهار تا پنج درصد از محصولات تولیدی کشور است و این در حالی است که استان همدان از نظر وسعت ۲.۱ درصد از اراضی قابل کشت کشور را به خود اختصاص داده و این قابلیت استان همدان در تولید محصولات کشاورزی را نشان می دهد.

شناسایی ۶۰۰ عامل خسارت زای گیاهی
وی با بیان اینکه در محصولات کشاورزی حدود ۶۰۰ عامل خسارت زای گیاهی شناسایی شده که در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت، انبارداری و حتی مراحل پیش برداشت می توانند به محصولات خسارت بزنند؛ گفت: همه ساله طبق نظر فائو حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد انواع محصولات کشاورزی در اثر خسارت عوامل خسارت زای گیاهی از بین می روند که به همین منظور باید با استفاده از انواع روش های مبارزه شیمیایی، بیولوژیکی، زراعی و مکانیکی این عوامل را کنترل کرد تا تولیدات قابل قبولی داشته باشیم.

در استان همدان برای کنترل این عوامل خسارت زا حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم کشاورزی مصرف می شود و سرانه مصرف سموم ۰.۷ لیتر در هکتار است که سرانه به نسبت کمی نسبت به بقیه کشور است

پیشه ور ادامه داد: در استان همدان برای کنترل این عوامل خسارت زا حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم کشاورزی مصرف می شود و سرانه مصرف سموم ۰.۷ لیتر در هکتار است که سرانه به نسبت کمی نسبت به بقیه کشور است.

وی گفت: همدان از ایمنی قابل قبولی برخوردار است و برای توزیع این سموم کشاورزی در حال حاضر در استان  همدان بالغ بر ۱۸۰ فروشندگی مجاز فعال هستند که احراز هویت شده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: این فروشنگی ها دارای مسئول فنی هستند و پروانه و مجور تخصصی خود را از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اخذ کرده اند.

راه اندازی ۶۰ داروخانه گیاه پزشکی در استان همدان
پیشه ور افزود: از این تعداد ۶۰ مورد تبدیل به داروخانه گیاه پزشکی شده اند و مابقی در دست اقدام هستند ضمن اینکه در کنار اینها همدان از معدود استان هایی است که یک اتحادیه تخصصی تحت عنوان اتحادیه مواد شیمیایی کود و سموم کشاورزی دارد که فروشندگان ذیل این اتحادیه ساماندهی می شوند.

وی با یاداوری اینکه به مناسبت هفته پدافند غیر عامل تا ۱۴ آبان ماه مانور سراسری مقابله با آفت کش های غیر مجاز و تقلبی در سطح کشور با هدایت سازمان حفظ نباتات کشور در استان ها در حال اجراست، گفت: هدف اصلی این مانور شناسایی و جمع آوری سموم تقلبی و غیر مجاز است که تعداد ۷۸ فروشگاه توسط ۵۲ نفر از همکاران در ۱۰ شهرستان مورد بازرسی قرار گرفتند.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha