۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
انحصار بازار خودرو مانع حذف قیمت گذاری دستوری
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

انحصار بازار خودرو مانع حذف قیمت گذاری دستوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس تجربه‌های گذشته آزادسازی قیمت خودرو، آثار نامطلوبی دارد در واقع با این اقدام نه تنها بازار ساماندهی نمی‌شود بلکه التهاب آن نیز بیشتر خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی درباره برخی زمزمه‌ها مبنی بر حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری و  حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، گفت: آزادسازی قیمت‌ها در شرایط کنونی به صلاح نیست زیرا علاوه بر اینکه تحریم بر زندگی و معیشت مردم اثرگذار بوده و موجب کاهش توانایی اقتصادی خانوارها شده، افراد هم طی سال‌های اخیر با کرونا دست و پنجه نرم کردند، این عوامل قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده، بنابراین حذف قیمت گذاری دستوری خودرو با وجود اینکه خودروسازان از بازار انحصاری برخوردار هستند، خرید خودرو برای مردم دور از دسترس‌تر از اکنون خواهد کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت حذف قیمت گذاری دستوری در کشور با وجود انحصار بازار خودرو وجود ندارد، افزود: براساس تجربه‌های گذشته آزادسازی قیمت خودرو، آثار نامطلوبی دارد در واقع با این اقدام نه تنها بازار ساماندهی نشد بلکه التهاب آن نیز بیشتر شد،   آزادسازی قیمت بلیت هواپیما گواهی بر این ادعا است؛ در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما سلیقه‌ای تعیین می‌شود و نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد این امر موجب شده که شکایت مردم نیز از افزایش قیمت‌ها راه به جایی نبرد.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: از آنجا که یکی از راهکارهای تنظیم بازار در دنیا واردات است، باید شرایط برای واردات خودرو به منظور تنظیم بازار این کالا فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار نیست بنابراین این کمبود باید از طریق واردات تامین شود، افزود: هرچند باید از خودروسازان  داخلی حمایت کرد اما در شرایط فعلی مردم انتظار دارند که با تمهیدات ویژه نیاز آن‌ها به خودرو تامین شود.

وی با اشاره به جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت، یادآور شد: وزیر صمت در این جلسات اعلام کرد که با واردات خودرو مخالف نیست و تنها نگرانی مربوط به از بین رفتن تراز ارزی است، بانک مرکزی نیز معتقد بود که منشا ارز موردنیاز برای واردات خودرو باید شفاف و مشخص باشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha