۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
تقاضا در بازار فولاد کاهش یافت| معاملات راضی کننده نبود
عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بازار

تقاضا در بازار فولاد کاهش یافت| معاملات راضی کننده نبود

شهرستانی، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: در هفته گذشته به علت کاهش تقاضا در بازار فولاد کشور معاملات محصولات فولادی راضی کننده نبود.

بازار؛ گروه صنعت: «سیدرضا شهرستانی» در تحلیل بازار فولاد کشور در هفته گذشته بیان کرد: متاسفانه هفته گذشته معاملات فولاد راضی کننده نبود و حتی حدود ۳۰ درصد از محصولات فولادی عرضه شده در بورس خریداری نداشت و این نشان می دهد که بیشتر تولید کنندگان که در یک رسته فعالند مثل ذوب یا نورد در ضرر هستند.

قیمت سنگ آهن ۱۱۳ دلار در هر تن
این مقام مسئول در هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور خاطرنشان کرد: در هفته ای که گذشت قیمت سنگ آهن که حدود ۱۱۵ دلار بود در روزهای پایانی هفته به  حدود ۱۱۳ دلار در هرتن رسید و احتمال کاهش قیمت این محصول به هفته جاری وجود دارد.

این عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور اظهارداشت: بیلت cis  در طول هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شد و روزهای پایانی هفته گذشته به ۶۴۷.۵ دلار در هر تن معامله شد و بیلت صادراتی ایران در بندرعباس بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در این قیمت دادوستد شد.

وی با بیان اینکه قیمت شمش در بازار داخلی همانطور که پیش بینی میشد هفته گذشته روند افزایشی داشت و به ۱۵۲۰۰ تومان رسید، گفت:  قیمت این محصول فولادی نیز در پایان هفته گذشته با بیش از ۱۰۰ تومان کاهش به ۱۵۰۰تومان رسید.

با توجه به وضعیت تقاضا در بازار پیش بینی می‌شود بیلت در هفته آینده کمی افزایش قیمت داشته باشد، همانطوری که   قیمت میلگرد همچنان در کانال افزایشی قرار داشت و در طول هفته گذشته بین ۱۶۳۰۰ الی۱۷۹۰۰ تومان معامله شد

شهرستانی یادآورشد: با توجه به وضعیت تقاضا در بازار پیش بینی می‌شود بیلت در هفته آینده کمی افزایش قیمت داشته باشد، همانطوری که   قیمت میلگرد همچنان در کانال افزایشی قرار داشت و در طول هفته گذشته بین ۱۶۳۰۰ الی۱۷۹۰۰ تومان معامله شد.

قیمت تیرآهن ۲۰ هزار تومان کاهش یافت
به گفته شهرستانی، قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها، در آخرین روز معاملات هفته گشذته با  ثبات قیمت بود، اما قیمت تیرآهن در اکثر مبادی فروش به ازای هر کیلوگرم با کاهش قیمت  ۱۰ الی ۲۰  هزار تومانی مواجه شد.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور یادآورشد: قیمت انواع ورق سیاه ۳۷ و ۵۲ و ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی، قوطی پروفیل و پروفیل زد، نبشی و ناودانی و انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه های تولیدکننده ثبات قیمت داشت.

در شرایطی که در بازار تقاضا کاهش یافته است عضو دیگرهیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید: چنانچه بازار مطابق استانداردها پیش رود قیمت‌ها نیز منطقی خواهد شد ولی اگر وزارت صنعت به دنبال قیمت گذاری و دخالت دستوری باشد توازن بازار به هم می خورد که افزایش قیمت ماحصل آن خواهد بود.

«احمد کشانی» افزود: هم اکنون میزان تولیدات داخلی کشور دقیقا دو برابر میزان مصرف است، لذا پیش بینی می شود میزان تولید فولاد تا پایان سال جاری به ۳۴ میلیون تن برسد، در حالی که میزان مصرف داخلی بیش از ۱۵ تن نخواهد بود.

وی بیان کرد: میزان عرضه و تقاضا باید منجر به تعادل قیمت‌ها شود اما  وقتی دولت مداخله کند در این صورت با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا باعث افزایش نابسامانی در قیمت‌ها می شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که همانطوری که در فصل تابستان قطعی های مکرر برق نظام تولید فولاد را در کشور مختل کرد و باعث کاهش تولید شد در فصل زمستان نیز مشکلات کمبود گاز در این زنجیره می تواند بر میزان تولید فولاد کشور تاثیرگذار باشد

با این حال برخی از کارشنان معتقدند که همانطوری که در فصل تابستان قطعی های مکرر برق نظام تولید فولاد را در کشور مختل کرد و باعث کاهش تولید شد در فصل زمستان نیز مشکلات کمبود گاز در این زنجیره می تواند بر میزان تولید فولاد کشور تاثیراثر گذار  باشد، زیرا تولید آهن اسفنجی نیازمند مصرف زیاد گاز است و چنانچه در تامین گاز کارخانه ها با مشکل مواجه شویم در این صورت تولید فولاد در کشور کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۱۴٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha