۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
«قرارگاه حمایت از تولید» با قراری تکراری
یادداشت وارده؛

«قرارگاه حمایت از تولید» با قراری تکراری

مشهد- استاندار جدید خراسان رضوی قرار است مشکلات تولیدکنندگان را با ایجاد قرارگاه حمایت حل کند که به نظر قراری تکرای است؛ این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان کارشناس ارشد علوم اجتماعی برای بازار است.

بابک رحیمیان؛ بازار: دولتمردان طی سال‌های گذشته تلاش وافری برای حل مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان صنایع داشتند و تا آنجا که حافظه من قد می‌دهد راه اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری؛ ایجاد مرکز فوریت‌های رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی؛ بازگشایی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار؛ تشکیل ستاد رفع موانع و تسهیل؛ افتتاح کلینیک صنعت؛ راه اندازی سامانه تسهیل مشکلات و طرح‌هایی مانند یک‌شنبه‌های مانع زدایی در همین راستا بوده است.

در حقیقت تمامی طرح‌هایی که دولت در قالب این عناوین به مرحله اجرا گذاشته در راستای جبران کم‌کاری و سنگ اندازی های دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه خودش است زیرا اگر هر دستگاهی به صورت داوطلبانه، عادلانه و منصفانه نسبت به احصای قوانین و مصوباتی که مانعی بر سر راه تولید هستند، اقدام می کرد دیگر چه نیازی به این همه ستاد های بالادستی در استانداری است که وظایف این دستگاه ها را به آن ها گوشزد و یا از بالادست به آن ها ابلاغ کنند؟

نکته قابل‌ تامل اینجاست که با وجوداین همه ستاد موازی، استاندار جدید خراسان رضوی تصمیم دارد با راه‌اندازی «قرارگاه حمایت از تولید» به فهرست این ستادها برای رفع مشکلات تولید کنندگان بیفزاید!

آنچه گذشت
پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹ بود که دولت وقت برای رفع مشکلات سد راه تولید ازجمله مشکل سرمایه در گردش، به پیشنهاد رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی» را به ریاست وزیر صنایع و معادن به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور اجرایی، تشکیل داد.

قرار بود این ستاد همان‌گونه که از نامش برمی‌آید تمام‌قد از رونق تولید حمایت کرده و موانع را از سر راه تولیدکنندگان بردارد، اما با تمام این حرف‌ها این ستاد به اذعان تولیدگران به دلیل مسائلی همچون نبود ضمانت اجرایی مصوبات و یا سنگ‌اندازی بدنه یک دستگاه اجرایی بر سر اجرای آن، آن‌طور که باید موفق نبوده است.

اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ نیز به دنبال تلاش‌های ستاد تسهیل موانع؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در نشست کارگروه ستاد تسهیل از راه‌اندازی سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد تا از این تاریخ و از طریق این سامانه مشکلات واحدهای تولید و سرمایه‌گذاری بررسی شود.

مرتضی اشرفی این سامانه را به‌منظور جلوگیری از بلاتکلیفی و سردرگمی متقاضیان و مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری خراسان رضوی اعلام کرد.

البته تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات به همین‌جا ختم نشده است بلکه راه‌اندازی طرح «یک‌شنبه‌های مانع زدایی» یکی دیگر از ابتکارات دولتمردان در استانداری بود که در طی دو سال گذشته استاندار خراسان رضوی هر یک‌شنبه  با بازدید از کارخانه‌ها به‌طور مستقیم در جریان مشکلات آن‌ها قرار می‌گرفت.

این در حالی است که شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز به‌طور مستقل نسبت به برگزاری نشست کمیته تسهیل و رفع موانع تولید در این حوزه مشکلات واحدهای تولیدی را رصد می‌کرد.

باوجوداینکه در خراسان رضوی شاهد فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در معاونت اقتصادی استانداری و راه‌اندازی سامانه‌ای با همین عنوان هستیم اما در طی سال گذشته استانداری به این ستادها اکتفا نکرده و کلینیک صنعت را نیز تأسیس و راه‌اندازی کرد.

سال ۹۹ کلینیک صنعت با  همراهی تشکل‌های بخش خصوصی، بسیج برای عارضه‌یابی واحدها و کمک به مشکلات تولیدکنندگان، تعداد واحدهای تولیدی راکد در این استان وارد عرصه شد و به جمع نهادهای موازی موانع زدایی و موانع یابی پیوست.

کلینیک صنعت در حالی ایجاد و با محوریت شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شد که این شرکت کارگروهی را تحت عنوان نشست کمیته تسهیل و رفع موانع تولید قبل از این نام‌گذاری در اختیار داشت و مشکلات واحدهای تولیدی را رصد می‌کرد.

البته علی رسولیان معاون وقت استاندار خراسان رضوی در همان زمان‌بر اجتناب از موازی‌سازی و انسجام اقدامات برای عارضه‌یابی و کمک به احیای واحدهای تولیدی راکد اعتراف و تأکید کرد: بهتر است محوریت مدیریت کلینیک صنعت با شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی باشد زیرا مدیریت این کلینیک توسط سازمان صنایع کوچک در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت نهادینه‌شده است و این سازمان و شرکت‌های تابعه آن اعتبارات ویژه‌ای در این خصوص دارند.

راه‌اندازی قرارگاه جدید
حال پس از گذشت سال‌ها راه‌اندازی ستاد تسهیل، کلینیک صنعت، سامانه تسهیل مشکلات، یک‌شنبه‌های مانع زدایی از تولیدکنندگان و کارگروه‌های ریزودرشت در ادارات صنایع و شهرک‌های صنعتی استاندار جدید خراسان رضوی تصمیم دارد تشکل جدیدی به نام «قرارگاه حمایت از تولید و پشتیبانی» را به فهرست این اقدامات موازی بیفزاید.

یعقوب علی نظری در حالی مأموریت قرارگاه حمایت از تولید و پشتیبانی را به معاون اقتصادی خود محول کرده است که پیش‌ازاین هم این معاونت مسئولیت ستاد تسهیل موانع و مشکلات تولیدکننده‌ها را بر عهده داشته است  و لذا نمی‌توان از آن به‌عنوان مأموریت و یا وظایف جدید در این راستا یادکرد!

به یاد دارم در تیرماه سال ۱۳۹۸ در جلسه‌ای که با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار وقت خراسان رضوی با حضور مدیران صنایع و برای تشریح عملکرد همین ستاد تسهیل و مانع زدایی برگزار شد قریب به‌اتفاق مسئولان صنایع استان اذعان کردند که نه‌تنها کلینیک صنعت درد تولید خراسان رضوی را درمان نکرده است بلکه در همان سال که به شعار «حمایت از تولید» مزین بود سختگیری های دولتی بیشتر هم شده بود!

به نظر باید قبل اینکه قرارگاه و یا ستاد دیگری به تعداد ستادهای رفع موانع افزوده شود ابتدا موانع همین ستادهای تشکیل‌شده احصا شود که چرا تاکنون نتوانسته‌اند مشکلات صنایع را حل‌وفصل کنند!

دخالت‌های نابجا و رفتارهای خودسرانه دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه رفتارهای بانک‌های عامل با سرمایه‌گذاران به‌گونه‌ای است که حتی تیرماه امسال صدای معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور را هم درآورد به‌گونه‌ای که بابک دین‌پرست اظهار کرد: باید مشخص شود واقعاً این دستگاه‌ها که در امر تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری مداخله می‌کنند طبق کدام عنوان قانونی و مصوبه هیئت‌وزیران دارای اختیار در این امور هستند؟

وی افزود: اکنون اگر از هر دستگاهی این سؤال را بپرسید که طبق چه عناوین قانونی و کدام مصوبه‌های هیئت‌وزیران در امر تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری مداخله می‌کنید، پاسخی نمی‌دهند اما اگر بخواهند موانعی برای تولیدکنندگان ایجاد کنند بلافاصله به قوانین رجوع می‌کنند و شما خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !

کد خبر: ۱۱۴٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha