۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷
بودجه باید بر اساس واقعیت‌ها بسته شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

بودجه باید بر اساس واقعیت‌ها بسته شود

کارشناس اقتصادی گفت: برای بستن بودجه باید واقعیت‌ها در نظر گرفته شود در غیر این صورت، بودجه با کسری زیادی همراه خواهد بود.

به گزارش بازار، محمد خوش چهره گفت: همه دولت‌ها با این ادعا که بودجه خود را بدون کسری می‌بندند کار خود را آغاز می‌کنند، اما صرف گفتار این امر محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید در نحوه بودجه بندی ظرفیت‌ها و ملاحظات در نظر گرفته شود تا با آگاهی این اقدام انجام شود.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که در حال حاضر و در دولت فعلی تفاوت چندانی با دوره‌های قبل وجود ندارد گفت: در دولت فعلی روحیه تلاش کردن قابل ملاحظه است، اما این که آیا دولت بتواند بدون کسری بودجه را ارائه دهد هنوز زود است.
 
خوش چهره با توجه به این که باید در تدوین بودجه واقعیت‌ها در نظر گرفته شود افزود: در بودجه دو ستون هزینه و درآمدها وجود دارد و معمولا غیر واقعی بودن هزینه‌ها سبب ایجاد کسری بودجه می‌شود.
 
وی گفت: برخی اقداماتی که در دوره قبل انجام شد سبب تورم زا شدن در برخی مولفه‌ها و اثرگذاری آن‌ها روی متغیرهای تاثیرگذار و به دنبال آن افزایش هزینه‌ها شد
 
خوش چهره افزود: در ستون درآمدها نیز باید عناصر پایه، قابل اتکا و دسترسی باشد.
 
وی گفت: یکی از درآمدهای قابل اتکای بودجه، مالیات است که نشان می‌دهد اگر دولت‌ها بتواند آن را به صورت عادلانه و از راه درست کسب کنند رقم بسیار بالایی از هزینه‌های دولت قابل پوشش خواهد بود.
 
خوش چهره افزود: سیاست‌های مالی و سیاست‌های ارزی دولت باید در کنار هم و با سازگاری در نظر گرفته شود تا دولت بتواند برای امور زیربنایی هزینه‌های نظامی و آموزشی مورد استفاده قرار دهد.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت به این عنصر کلیدی که دریافت مالیات به صورت عادلانه است دستیابی کامل ندارد و متاسفانه بودجه به درآمدهای نفتی متکی است.
 
وی با بیان این که بودجه با ارز نفت بسته می‌شود گفت: با این اقدام دولت هم خودش و هم مردم را متضرر کرده، زیرا ارزی که از طرف دولت با درآمدهای نفتی به جامعه عرضه می‌شود بیشتر توسط واردکنندگان و سوداگران خریداری می‌شود.
 
خوش چهره گفت: متاسفانه راحت‌ترین راه درآمدهای دولت از فروش ارز حاصل از صادرات نفت بوده و همه دولت‌ها به بهای کاهش ارز پول ملی نسبت به این امر مبادرت می‌کنند.
 
وی افزود: مواردی که هنوز در دولت جدید شفاف نشده، بازار تورمی و سیاست‌ها و اقداماتی است که سبب تثبیت پول ملی نشده و به همین دلیل هنوز کارشناسان دیدگاه روشنی در خصوص بودجه سال آینده ندارند.
 
خوش چهره گفت: در اقتصاد ما، اقتصاد زیرزمینی، سوداگری در ارز و سکه و جریانات این چنینی بسیار زیاد بوده و هنوز اقتصاد به صورت شفاف عمل نمی‌کند و با توجه به این که دولت‌ها در گرفتن حقوق خود بی اراده و ضعیف هستند نمی‌توانند درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که افراد با درآمدهای بالا را به جای حقوق بگیران مجبور به پرداخت مالیات کند بخش زیادی از کسری بودجه جبران می‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: در برخی از دولت‌ها به دارایی‌های ملی و زمین‌های ملی توجه ویژه می‌شود و آن‌ها مبادرت به فروش مراتع و زمین‌های ملی می‌کنند که امیدواریم این اقدام در دولت جدید انجام نشود، زیرا کار بسیار خطرناکی است.
 
خش چهره اضافه کرد: دولت در شرایط رکود تورمی، شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند و امیدواریم با عقلانیت و تدبیر کارهای خود را پیش ببرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha