۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
نحوه محاسبه قبوض برق تشریح شد؛ ۸۶ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف| برق رایگان برای ۲۱ درصد
از سوی مدیر مدیر کل امور مشترکان توانیر

نحوه محاسبه قبوض برق تشریح شد؛ ۸۶ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف| برق رایگان برای ۲۱ درصد

یاقوتی مدیر مدیر کل امور مشترکان توانیر گفت: مشترکاتی که بیش از دو برابر الگوی مجاز برق مصرف می کنند، مابه التفاوت بیش از دو برابر مصرف آنها بر مبنای ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت محاسبه می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی:  امسال تابستان صرف‌نظر از قطع مداوم برق در اوج گرما، قبض‌های نجومی هم مشترکان برق را شوکه کرده است. برخی ادعا می‌کنند افزایش قیمت چشمگیر و چندین برابری بهای قبوض برق همیشگی خود را رویت کرده‌اند که گاهی تا ۱۰ برابر هزینه‌های قبلی نیز اعلام شده است. هرچند که مسئولان توانیر قبوض نجومی صادر شده را متعلق  به مشترکین بسیار پر مصرف می دانستند اما برخی مدعی  بودند که دولت به صورت پنهانی به دنبال  حذف یارانه انرژی و واقعی کردن قیمت هاست. عبدالامیر یاقوتی مدیر مدیر کل مدیریت امور مشترکان توانیر حالا  برای پاسخ گویی به ابهاماتی که درباره نحوه محاسبه قبض های برق  در اولین کارگاه آموزشی  نمایشگاه صنعت برق توضیحاتی را ارائه داده است.

او درباره نحوه محاسبه قبوض برق  گفت: کشور از نظر تعرفه ای به ۵ بخش تقسیم می شود که ۴ بخش آن گرمسیری است و یک منطقه عادی است اما طیف وسیعی از این مشترکان ما در مناطق عادی مستقر هستند.

۸۶ درصد مشترکان زیر الگو، مصرف کرده اند. از این مقدار  ۲۱ درصد مردم مصرفشان کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت بوده که مشمول برق امید شدند

او افزود: مشترکان هم به دو دسته تقسیم می شوند شامل مشترکانی با مصرف تا سقف الگو و مشترکانی که بیش از الگو مصرف می کنند، هستند.

 مدیر کل مدیریت امور مشتریان توانیر با بیان اینکه در مناطق گرمسیر ۱ الگو ۳ هزار کیلووات ساعت است  و در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است، افزود: اگر مشترکانی تا سقف الگو مصرف کنند تعرفه برق آنها ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما مشترکانی که بیش از ۲ دوبرابر الگو مصرف کنند، تعرفه برق آنها مجموعا ۲۳ درصد افزایش داشته است.

یاقوتی خاطرنشان کرد: اما مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته اند، امسال  در سه ماه تیر و مرداد و شهریور، مابه التفاوت بیش از دو برابر الگوی مصرف انها با نرخ ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود.

 این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ۸۶ درصد مشترکان ما زیر الگو، مصرف کرده اند، گفت: پله اول تعرفه به مصرف صفر تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت است. بر اساس آمار موجود ۲۱ درصد مردم کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف کرده اند که همان برق امیدی ها بوده و قبض برق آنها رایگان است. همچنین سهم قبوض پله دوم ۳۵ درصد مشترکین را تشکیل می دهند و در پله سوم ۲۹ درصد و پله چهارم ۱۰ درصد، پله پنجم  ۳ درصد و پله ششم یک درصد و   پله هفتم  یک درصد بوده است.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha