۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کوچ توریست ها با عشایر| بوم‌گردی بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
بازار گزارش می دهد؛

کوچ توریست ها با عشایر| بوم‌گردی بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- بوم گردی عشایری از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند نقش مهمی در توسعه بوم گردی در این استان داشته باشد اما هنوز این ظرفیت کم نظیر مغفول مانده است.

صدیقه امیدی؛ بازار: استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد، با داشتن طبیعتی بکر و کم نظیر و با وجود هزاران جاذبه طبیعی، مقصد مناسبی است برای گردشگرانی که می خواهند ساعاتی را در کنار عشایر و در همجواری بابونه و بلوط و دشت بگذرانند.

اما با وجود همه این جاذبه ها، این ظرفیت ها مغفول مانده و در رشد اقتصاد و اشتغالزایی نقش چندانی نداشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: جامعه عشایری به دلیل شیوه خاص زندگی و داشتن فرهنگ و سنت های اصیل و ارزشمند و  ارتباط تنگاتنگ با جاذبه های طبیعی، می تواند یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری باشد.

عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند و زندگی عشایری سبب رشد و پایداری زیست بوم می شود

مجید صفایی افزود: عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند و زندگی عشایری سبب رشد و پایداری زیست بوم می شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان تولیدکنندگانی هستند که نقش مهمی در اقتصاد دارند، افزود: این فعالان اقتصادی می توانند در زمینه بوم گردی نیز به توسعه گردشگری در استان کمک کرده و در این راستا نقشی مهم ایفا کنند.

«بوم‌گردی عشایری» بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد| تجربه زندگی با طبیعت در سرزمین چهارفصل

صفایی اظهار داشت: زندگی عشایر سرشار از تجربه ها و زیبایی هایی است که می تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند.

وی گیاهان دارویی و خوراکی موجود در محیط زندگی عشایر، طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی، فرهنگ جامعه عشایر، کوچ عشایر، شیوه زندگی، موسیقی و لباس و غذای سنتی، تولیدات دامی و فرآورده های لبنی سالم طبیعی و تولیدات صنایع دستی با ارزش را از مهمترین جاذبه های گردشگری عشایری عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: رونق بوم گردی در استان و توسعه گردشگری مزایای فراوانی با خود به همراه دارد و گردشگران می توانند فرهنگ، آداب و رسوم و آیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف استان را مشاهده و از غذاهای سالم و طبیعی بهره مند شده و با فعالیتهای روزمره عشایر همراه شوند.

بوم گردی، کم آسیب ترین نوع گردشگری است که فرد خود را با طبیعت و اکو زیست منطقه همراه می کند

صفایی افزود: بوم گردی، کم آسیب ترین نوع گردشگری است که فرد خود را با طبیعت و اکو زیست منطقه همراه می کند و می تواند به دور از هیاهوی شهرها، آرامش را در مناطق عشایری تجربه کند و از صنایع دستی عشایر و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری بهره مند شود.

آنچه می تواند بوم گردی عشایری را در استان رونق دهد، معرفی مناسب و با ویترینی جهانی است که بتواند صنعت گردشگری را احیا و هویت و اصالت بومی را با دیگر افراد به اشتراک بگذارد که این امر سبب رونق مناطق بومی و اشتغالزایی و ایجاد کسب و کارهای جدید می شود.

«بوم‌گردی عشایری» بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد| تجربه زندگی با طبیعت در سرزمین چهارفصل

یک کارشناس صنایع دستی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: صنایع دستی از جاذبه های مهم بوم گردی عشایری است.

رحیمه موسوی افزود: قالی، گلیم، جاجیم، گبه، سفره، جوال، توبره، زیرپا و خورجین از بافته های عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند در جذابیت بخشیدن به بوم گردی عشایری بسیار موثر باشد.

صنایع دستی از شاخصه ‌های تمدن بوده و بخشی از هویت ما است که خود می تواند به تنهایی جاذبه ای مهم برای گردشگران بوده و به ایجاد درآمد برای عشایر نیز کمک کند

وی بیان داشت: صنایع دستی از شاخصه ‌های تمدن بوده و بخشی از هویت ما است که خود می تواند به تنهایی جاذبه ای مهم برای گردشگران بوده و به ایجاد درآمد برای عشایر نیز کمک کند.

موسوی افزود: گردشگری عشایری می تواند زمینه دسترسی زنان عشایری به فرصت‌های شغلی و مشارکت اقتصادی بیشتر را فراهم کرده و با فعال شدن بوم گردی عشایری، با برپایی جشنواره های عشایری، گردشگران بیشتری نیز به سمت مناطق عشایری خواهند آمد.

«بوم‌گردی عشایری» بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد| تجربه زندگی با طبیعت در سرزمین چهارفصل

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

احسان عسکری افزود: با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی عشایری می توان توسعه گردشگری بوم گردی را در استان افزایش داد.

استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است

وی بیان داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده و جمعیت ییلاقی عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ۱۱ هزار خانوار بیشتر بوده  و جمعیت قشلاقی عشایر این استان نیز ۱۰ هزار خانوار است.

عسکری تصریح کرد: ایجاد تحول در کارکرد اقتصادی جامعه عشایری و تغییر نگرش به زندگی عشایری از مزایای توسعه بوم گردی عشایری در استان است.

وی اظهار داشت: صنعت گردشگری، یکی از پردرآمدترین صنایع جهان است که گردش مالی چشمگیری داشته و اشتغالزایی در این بخش با سرمایه گذاری اندک نیز میسر می شود.

عسکری افزود: ایجاد اشتغال در این بخش گردشگری را به‌ یکی از محورهای مهم توسعه در بیشتر کشورها تبدیل کرده و کهگیلویه و بویراحمد نیز به سبب داشتن جاذبه های بسیار در بوم گردی عشایری می تواند با توسعه این بخش به اشتغالزایی کمک کند.

«بوم‌گردی عشایری» بکرترین ظرفیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد| تجربه زندگی با طبیعت در سرزمین چهارفصل

اکنون در جهان صنعت توریسم به یک منبع بزرگ تولید ثروت تبدیل شده و کشورها از این راه، درآمدزایی بسیاری دارند و در کهگیلویه و بویراحمد نیز می توان با ایجاد اقامتگاهای بوم گردی و استفاده از ویترین جهانی برای عرضه ظرفیت ها، به سمت توسعه اقتصادی با گردشگری و بوم گردی عشایری قدم برداشت.

در سال های گذشته چهار اقامتگاه بومگردی عشایری در راستای توسعه اکوتوریسم و صنعت طبیعت گردی گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد اما اکنون کرونا گردشگری را با رکود مواجه کرده و با برگشتن اوضاع به روال طبیعی می توان با توسعه بوم گردی عشایری، اشتغالزایی مناسبی در این بخش ایجاد و بسترهای مناسب برای کوچ توریست ها با عشایر را فراهم کرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha