۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
سنگ تعهد ارزی پیش پای صادر کنندگان آذربایجان غربی| اتاق بازرگانی حمایتی از صادرات ندارد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

سنگ تعهد ارزی پیش پای صادر کنندگان آذربایجان غربی| اتاق بازرگانی حمایتی از صادرات ندارد

ارومیه- تعهد ارزی، تامین مواد اولیه داخلی با کمبود عرضه و قیمت بالا، نقدینگی و نبود تسهیلات بانکی و روند طولانی صدور مجوز مهمترین موانع پیش پای صادرکنندگان آذربایجان غربی است.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که به دلیل تحریم های ناعادلانه سالهای اخیر بخش اقتصادی به خصوص صادرات با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما برخی قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت مسئولان این شرایط را برای صادرکنندگان به خصوص در آذربایجان غربی دروازه ورود ایران به بازارهای جهانی را پیچیده تر کرده است.

اما در این میان هستند جوانانی که با وجود این مشکلات دست و پاگیر بدون هیچ حمایت مالی دولت و تنها با ۴۰ میلیون تومتن سرمایه شخصی نه تنها تحریم های ظالمانه دشمنان را دور زده اند بلکه با همت و تلاش در راه اعتلا و توسعه اقتصادی کشور نیز تلاش می کنند.

یکی از جوانانی که با همت و تلاش خود قدم در مسیر اقتصادی پرپیچ و خم اقتصادی گذاشته و برای بیش از ۱۰ نفر زمینه اشتغال را نیز فراهم کرده است، مدیرعامل شرکت دوران صنعت ترکان ارومیه است که با او و دو نفر از مدیران بازرگانی و امور گمرکی این شرکت به گفتگو نشسته ایم.

این شرکت کار خود را در ابتدا با تولید اتو لوله سبز شروع کرده و اکنون به عنوان یکی از تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان مطرح سطح استان و کشور مطرح است.

شرکت بازرگانی دوران صنعت ترکان کار خود را در ابتدا با تولید اتو لوله سبز شروع کرده و اکنون به عنوان یکی از تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان مطرح سطح استان و کشور مطرح است.

سنگ تعهد ارزی پیش پای صادر کنندگان آذربایجان غربی| اتاق بازرگانی حمایتی از صادرات ندارد

صنعت لوازم خانگی ایران صنعتی رو به رشد و نیازمند حمایت ویژه مسئولان
مدیرعامل شرکت دوران صنعت ترکان ارومیه در خصوص فعالیت این شرکت و موانع پیش روی صادرات در استان گفت: در سال ۱۳۹۰ و تنها با ۴۰ میلیون تومان توسط همکلاسی ام در دوره دانشگاه این شرکت را در حوزه لوازم خانگی راه اندازی کرده ایم و تاکنون یک ریال حمایت مالی از سوی دولت بهره نبره بلکه زمینه اشتغال بیش از ۱۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده ایم.

محمد حسن زاده با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۰ سال از فعالیت این شرکت بدون حمایت مسئولان توانسته ایم در برخی از بخش ها تامین کننده نزدیک ۵۰ درصد از قطعات لوازم خانگی را به خود اختصاص دهیم، افزود: زمینه اصلی فعالیت شرکت تامین قطعات خطوط تولید لوازم خانگی در سطح کشور است که در یک سال اخیر علاوه بر تامین بخش مهمی از بازار داخل، کار صادرات قطعات لوزام خانگی را نیز به کشورهایی همچون ازبکستان، روسیه و ترکیه شروع کردیم.

وی اضافه کرد: تا کنون هیچ تسهیلات بانکی از طرف هیچ بانکی دریافت نکردیم و با سرمایه خود شرکت‌ را راه‌اندازی کرده ایم، عنوان کرد: حجم صادرات شرکت دوران صنعت ترکان در یک سال اخیر ۴۵۰ هزار دلار و فروش داخلی شرکت ۲۰۰ میلیارد ریال بود است.

مدیرعامل شرکت دوران صنعت ترکان ارومیه با انتقاد از عدم حمایت مسئولان به خصوص در آذربایجان غربی از بخش صادرات گفت: این در حالی است که آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان مرز مشترک دارد اما اتاق بازرگانی ارومیه به عنوان یک نماد فعالیت می کند و هیچ حمایتی از صادرات در این اتاق صورت نمی گیرد.

حسن زاده صنعت لوازم خانگی کشور را  صنعتی رو به رشد تصریح کرد و گفت: در صورتی‌که بلایی همچون صنعت خودرو بر سر تولید کنندگان لوازم خانگی نازل نشود اتفاقات خوبی در این زمینه رخ می دهد البته این مهم با حمایت دولت و آموزش در زمینه صادرات  میسر می شود.
وی با بیان اینکه در کنار تحریم ها در دوره کنونی موانع زیادی پیش روی تولید کننده و صادر کننده در آذربایجان‌غربی وجود دارد، اظهار کرد: تامین مواد اولیه، مواد اولیه داخلی با کمبود عرضه و قیمت بالای آنها، نقدینگی و نبود تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به تولید و صادرات و واردات و روند طولانی صدور مجوز از طرف دولت از جمله این موانع است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قطعاتی که در این شرکت تولید می‌شود قطعات مربوط به اجاق گاز و فر است و برخی قطعات ۱۰۰ درصد تولید داخل بوده و برخی نیز وارداتی و با ارزش افزوده صادر می‌شود.

فعال اقتصادی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دوران صنعت ترکان گفت: مزیت های رقابتی شرکت دوران صنعت ترکان قیمت رقابتی و بسیار پایین، بازاریابی فعال و بین المللی، استفاده از جوانان تحصیل کرده است.

سنگ تعهد ارزی پیش پای صادر کنندگان آذربایجان غربی| اتاق بازرگانی حمایتی از صادرات ندارد

قمیت رقابتی و پایین از مزیت ها شرکت بازرگانی دوران صنعت ترکان است
مدیر بازرگانی شرکت دوران صنعت ترکان هم با بیان اینکه فعالیت اصلی کنونی شرکت دوران صنعت ترکان، تامین قطعات خطوط لوازم خانگی است افزود:  این شرکت بر آن است که بهترین قطعات را برای تولید لوازم خانگی با بهترین کیفیت و قیمت تامین کند.

بهزاد شیرزاده قیمت رقابتی و بسیار پایین، بازاریابی فعال و بین المللی و استفاده از جوانان تحصیل کرده را از مزیت های رقابتی شرکت دوران صنعت ترکان عنوان کرد و گفت: در این شرایط که بازار داخلی از تولیدات مملو گشته باید تقاضای خارجی برای کالاهای داخلی ایجاد شود یعنی باید تولیدات بیش از نیاز بازار داخلی، بتواند بازارهای صادراتی کشور را به حرکت درآورد.

مدیر بازرگانی شرکت دوران صنعت ترکان ارومیه بیان کرد: تاکید ما بهره‌مندی از نیروهای تحصیل‌کرده و زبده است که با تجارت بین‌المللی آشنایی داشته باشند و درحال حاضر ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم در این زمینه فعالیت دارند و در ماه های آتی با توسعه فعالیت های این شرکت تعداد اشتغال به بیش از ۳۰ نفر می رسد.

وی با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته حجم صادرات شرکت به میزان ۴۵۰ هزار دلار به کشورهای ازبکستان، روسیه و ترکیه بوده است، گفت: البته بستر های لازم جهت انجام مذاکرات رودررو بین تولید کنندگان ایرانی و خریداران خارجی را فراهم کرده ایم و معتقدیم به زودی و در چهارچوب هدف سه ساله خود به رقم صادرات سالیانه پنج میلیون دلار خواهیم رسید.

سنگ تعهد ارزی پیش پای صادر کنندگان آذربایجان غربی| اتاق بازرگانی حمایتی از صادرات ندارد

روند طولانی صدور مجوز فعالان اقتصادی را دلسرد می کند
مدیر امور گمرکی شرکت دوران صنعت ترکان نیز با گلایه از بی توجهی و مانع تراشی مسئولان به بخش تولید و صادرات در کشور و استان گففت: روند طولانی صدور مجوز از سوی دولت، مانع تراشی مسئولان به خصوص گمرک در ترخیص کالاها، نقدینگی و نبود تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به تولید و صادرات و واردات و مواد اولیه از مهمترین مشکلات این بخش به شمار می رود.

آرمان فضلی با بیان اینکه این شرکت با وجود تحریم ها و مانع زیاد هم اکنون تامین کننده قطعت شرکت های بزرگی چون اخوان، مهیار، آلتون، کن و روبینا در حوزه اجاق گاز و فر است، گفت: در صورت برداشتن موانع می توانیم در سالهای آینده در زمینه صنعت لوازم خانگی حرف های زیادی در خارج از کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون این شرکت تامین ۵۰ درصد قطعات آون توستر بازار ایران و ۱۰درصد قطعات فر توکار و ۳۰ درصد فر رومیزی در کشور است، گفت: متاسفانه به دلیل برخی بهانه ها و مانع تراشی ها خیلی از قطعات این شرکت در گمرک معطل ترخیص است و این تعلل موجب رکود تولید در کشور می شود.

فضلی با بیان اینکه بیش از دو ماه است کالای ما در گمرک مانده و اجازه ترخیص آن داده نمی شود، گفت: برای تسهیل روند صادرات در کشور باید  تهعد ارزی برداشته شود، چرا نوستات نرخ ارز سبب متضرر شدن تولید کنندان و به هم خوردن تمامی برنامه ریزی‌های تولید کننده، صادر کننده و وارد کننده می شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان اداره استاندارد سلیقه ای وارد عمل می شوند و هیچ پاسخی نمی دهند و برایشان مهم نیست تولید، راکد بماند، افزود: انبارهای عمومی، گمرکات بازرگان و اورمیه متفاوت عمل میکنند و هزینه های بالایی دارند، همچنین به دلیل تحریم کشتیرانی هزینه های واردات و صادرات از ۴ هزار دلار به ۸۵۰۰ دلار رسیده است و این کار را برای همه سخت کرده است.

در حال که شرایط اقتصادی به دلیل تحریم ها روزهای سختی را سپری می کند رفع موانع پیش پای صادرکنندگان و تولید کنندگان از سوی دولت می تواند زمینه توسعه و رونق بخشی اقتصاد باشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha