۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
مرغ در بازار خراسان شمالی کمیاب شد| جمع آوری ۲۰ واحد مرغ فروشی
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ در بازار خراسان شمالی کمیاب شد| جمع آوری ۲۰ واحد مرغ فروشی

بجنورد- دو هفته‌ای است که بازار خراسان شمالی مجدد با کمبود مرغ مواجه و یافتن مرغ به دیگر مشکلات مردم اضافه شده است از سوی دیگر مردم نگران افزایش قیمت نیز هستند.

بازار، گروه استان‌ها: استان خراسان شمالی با داشتن ۸۶۳ هزار جمعیت، هم‌اکنون طبق آمار سرانه مصرف گوشت مرغ در این استان حدود ۳۴ کیلوگرم است که نسبت به یک دهه گذشته به دلیل گرانی قیمت گوشت قرمز، مصرف مرغ در این استان تا دو برابر افزایش یافت. چندهفته‌ای است که در بازار این استان با کمبود و افزایش قیمت مرغ مواجه هستیم و مردم در خرید کالاهای اساسی با مشکل مواجه هستند.

یکی از شهروندان خراسان شمالی در گفتگو با بازار، در خصوص کمبود مرغ در استان می‌گوید: مدتی بود بازار مرغ استان تقریباً متعادل شده بود ولی باز چندهفته‌ای است که در استان یا کمبود مرغ مواجه هستیم و برای خرید مرغ به هر مرغ فروشی مراجعه می‌کردم مرغ پیدا نمی‌کردم.

کاهش سبد مصرف خانوار
 کامران شریفی با بیان اینکه مردم توان خرید ماهی، گوشت قرمز را ندارند اگر این کمبودها به دلیل افزایش قیمت مجدد باشد مردم کمتر می‌توانند مرغ بخرند، تاکید کرد:  فقط طی سال جاری چندین بار افزایش قیمت مرغ را داشته‌ایم و هرروز که به بیرون می‌رویم خبر گران شدن یک کالا را می‌بینیم و می‌شنویم واقعاً این مسئولان مشغول چه‌کاری هستند که باید مردم هرروز با این مشکلات روبه‌رو بشوند.

مریم طالب لو یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه دیروز برای تهیه مرغ به بازار رفتم ولی متأسفانه مرغی نبود فقط دریکی دو مغازه چند عدد مرغ بود و به دلیل اینکه نیاز داشتم به‌ناچار باقیمت بالایی خرید کردم، بیان کرد: از نهادهای نظارتی انتظار داریم در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشند زیرا مردم واقعاً در شرایط اقتصادی بدی بسر می‌برند.

بازار خراسان شمالی کمیاب شد | جمع آوری ۲۰ واحد مرغ فروشی" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/28/4/84413.jpg" />

گرفتاری مردم برای تهیه مرغ و گوشت
یک کارگر روزمزد نیز در گفتگو با بازار،می‌گوید: از کدام مشکلمان بگوییم مشکلات و درد دلمان به‌قدری زیاد است که اکنون باید به دنبال یک مرغ که شاید تنها چیزی باشد که بتوانیم با هزار بدبختی از این مغازه به دیگر مغازه برویم تا تهیه کنیم.

محمدعلی رمضان پور با اشاره به اینکه هرروز به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی، ارز و ... کالا یا محصولی را افزایش می‌دهند گناه ما کارگران چیست مگر دستمزد ما روزانه یا ماهانه افزایش می‌یابد، تاکید کرد: از مسئولان می‌خواهیم خود را جای ما بگذارند اکنون‌که هوا سرد است و کاری برای کارگران نیست ما چطور باید جواب خانواده‌هایمان را بدهیم باور کنید به چه زبانی بگوییم بارها خانواده از من کوچک‌ترین کالایی را خواستند که تهیه کنم ولی نتوانستم و چند بار پیش‌آمده به دلیل شرمندگی حتی به خانه نرفتم.

افزایش تقاضای گوشت مرغ
رئیس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان در مرکز استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ ضمن تائید کمبود مرغ در استان می‌گوید: در دوهفته‌ای گذشته کمبود گوشت مرغ در بازار استان سبب گلایه مردم شده بود که خوشبختانه این مشکل امروز حل شد.

گناه ما کارگران چیست مگر دستمزد ما روزانه یا ماهانه افزایش می‌یابد

حسین قاسم‌زاده اظهار می‌دارد: در حال حاضر شهرستان بجنورد روزانه ۲۵ تن مرغ نیاز دارد اما سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است که نیاز مردم بجنورد ۱۷ تن بوده و دلیل این کمبودها این بوده که جوجه‌های مرغداری‌های استان به سن کشتار نرسیده بودند زیرا زمان جوجه ریزی خود را به تأخیر انداختند.

مرغ ۲۹ هزار تومان
رئیس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد قیمت گوشت مرغ را به ازای هر کیلوگرم ۲۹ هزار تومان عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد:  طی روزهای گذشته ستاد تنظیم بازار تهران قیمت مرغ را برای واحدهای صنفی ۲۹ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۳۱ هزار تومان تصویب کرد که مرغداری‌های ما نیز به همین دلیل مرغ را کمتر به بازار عرضه می‌کردند تا شاید استان نیز با این قیمت تصویب کند همچنین باید گفت در حال حاضر ۲۲ تن گوشت مرغ روزانه در سطح بجنورد توزیع‌شده و طی روز پنج شنبه که روز بعد تعطیلی است حدود دو برابر مرغ توزیع می‌شود.

قاسم‌زاده بابیان اینکه با بازگشایی تالارها و رستوران‌ها تقاضا برای مرغ افزایش پیداکرده است می‌افزاید: در بجنورد ۱۲۰ واحد صنفی مرغ فروشی وجود دارد که اگر ۱۷ تن به‌طور روزانه در سطح بجنورد توزیع شود به هر واحد صنفی ۱۵۰ کیلوگرم هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد واحدهای صنفی سطح شهر مستأجر هستند و اجاره ماهیانه آن‌ها از مبلغ سه میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان است بعلاوه حقوق کارگران، بیمه، قبض آب، برق، گاز و... که این میزان توزیع مرغ برای آنان جوابگو نیست و اگر به‌اندازه مرغ توزیع نشود زمینه برای تخلف آنان برقرار می‌شود، ابراز کرد: در سال جاری به دلیل کمبود مرغ در سطح بجنورد حدود ۲۰ واحد صنفی مرغ فروشی تعطیل کردند.

مرغ در بازار خراسان شمالی کمیاب شد | جمع آوری ۲۰ واحد مرغ فروشی

کاهش ۸۰ درصدی جوجه ریزی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به کمبود گوشت مرغ طی چند روز اخیر در استان می‌گوید: طی هفت ماه گذشته با توجه به محدودیت‌های کرونا میزان مصرف گوشت مرغ در استان به ۴۰ الی ۴۵تن کاهش یافت و تمام مرغ موردنیاز استان در استان تأمین می‌شد اما پس از کاهش محدودیت‌ها، نیاز مردم استان به ۵۵ الی ۶۰تن در روز افزایش یافت.

محمد محمدزاده با بیان اینکه ۴۵تن گوشت مرغ در استان تأمین می‌شود و تا ۲۰ تن اضافه برآن را در صورت نیاز بازار از استان‌های دیگر تأمین می‌کنیم، بیان کرد: میزان مصرف سالانه مرغ در استان ۲۸هزار تن است با توجه به میزان تولید واحدهای صنعتی تولید مرغ در استان حدود شش الی هشت هزار تن کمبود مرغ داریم.

طی هفت ماه گذشته با توجه به محدودیت‌های کرونا میزان مصرف گوشت مرغ در استان به ۴۰ الی ۴۵تن کاهش یافت

وی بابیان اینکه ۵۰ روز پس از جوجه ریزی مرغ به بازار عرضه می‌شود، اظهار می‌دارد: در ۵۰ روز گذشته محدودیت‌هایی منجر به افزایش فاصله بین جوجه ریزی‌ها به ۹۰ روز شد. میزان جوجه ریزی طی دو ماه گذشته ۸۰ درصد کاهش یافت که این محدودیت‌ها در سراسر کشور انجام گرفت محدودیت ماه‌های قبل باعث کمبود مرغ در استان طی سه روز گذشته شد که از فردا میزان مرغ در استان مناسب خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به قیمت گوشت مرغ می‌افزاید: طبق گزارش شبکه سراسر قیمت مصوب مرغ درب کارخانه۲۱هزار، خرید عمده ۲۹هزار و مصرف‌کننده ۳۱هزار تومان است اما چون این قیمت کتبی اعلام‌نشده در استان ما اجرانشده اما در استان‌های هم‌جوار اجرایی شده است لذا باید گفت مردم نگران تأمین مرغ نباشند چراکه میزان تولید و توزیع گوشت مرغ از ابتدای آبان ماه تا انتهای ماه مناسب است.

ضرورت افزایش واحدهای مرغداری
معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز روز گذشته در  بیست و دومین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از مرغ به‌عنوان یک کالای استراتژیک نام برد و گفت: باید با گشایش در حل موانع پیش روی واحدهای مرغداری در استان ، مشکلات این قشر به حداقل برسد .

محمود قنبری با تأکید بر ضرورت افزایش واحدهای مرغداری در استان افزود : دستگاه‌های اجرایی متولی استان نیز باید درصدد حل مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه مرغداری باشند تا با راه‌اندازی واحدهای جدید، کمبود تولید گوشت مرغ در استان به‌طور کامل رفع شود.

در نهایت باید دید که مسئولان چطور می توانند تعادل بین بازار مرغ و تولید را حفظ کنند و آیا مردم شاهد کاهش مشکلات خواهند بود یا خیر؟

کد خبر: ۱۱۴٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha