۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
 راه نجات بازار فرش، تحریک تقاضاست
فعال حوزه فرش:

راه نجات بازار فرش، تحریک تقاضاست

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: امروز برای نجات بازار فرش، باید برای تقاضای داخلی و صادرکننده تسهیلاتی قائل شویم تا بازار تحریک شود و در این صورت صادرات رونق می گیرد.

به گزارش بازار، سیدعلی آل احمد، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف کشور گفت: ارزش دلاری حجم صادرات فرش حدود ۴۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۷ با اعلام تعهد برگشت ارز و تحریم فرش دستباف به حدود ۲۳۸ میلیون دلار رسید؛ همچنین در سال ۹۸، صادرات به ۷۰ میلیون دلار و در سال ۹۹ به ۶۰ میلیون دلار رسید و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۰ میلیون دلار نرسد.

وی افزود: هیچ خبر دقیقی مبنی بر برداشتن تحریم فرش به دست نرسیده و هیچ خریدار آمریکایی اقدامی برای ورود به بازار خرید نکرده اند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف کشور همچنین در مورد بازار داخلی فرش دستباف اظهار کرد: در بخش تولید که سرمایه گذار براساس امید به آینده ورود می کند، بازار ترمز کرده و تولیدکنندگان تولید خود را تا ۵۰ درصد کاهش داده اند همچنین در تقاضای خارجی نیز، فرش هایی که در شبکه توزیع خارجی قرار می گرفت، به دلیل تعهد برگشت ارز و کرونا جابجایی فرش حذف شد و بازارهای هدف با فرش های رقیب پر شد.

سیاست گذاری غلط موجب اُفت بازار فرش شد
همچنین علی بادام برجاه، فعال حوزه فرش گفت: در کنار تولید سنتی فرش دستباف، مجموعه های بسیار قوی در کشور هستند که با رعایت ضوابطی که نیازمند بازاریابی بین المللی است فرش های دستباف را مبتنی بر بازارهای جهانی تولید می کنند.

بادام برجاه افزود: تقریبا از اوایل انقلاب، تحریم فرش از سمت آمریکا بوده و مسئله جدیدی نیست که توسط فعالان فرش این موضوع حل شده بود اما برخی سیاست گذاری های غلط داخلی موجب اُفت بازار فرش شد.

وی با اشاره به هزینه ۸۰ درصدی تولید فرش صادر شده اظهار کرد: امروز برای نجات بازار فرش، باید تقاضا را تحریک کنیم؛ باید برای تقاضای داخلی و صادرکننده تسهیلاتی قائل شویم تا بازار تحریک شود و در این صورت صادرات رونق می گیرد.

با تبلیغات مناسب می توان رونق را به بازار فرش دستباف برگرداند

این فعال حوزه فرش عدم اطلاع رسانی در حوزه فرش را از جمله مشکلات داخلی دانست و ادامه داد: می توان با ۴ میلیون تومان یک فرش زیبای عشایری بجای فرش های چند صد میلیونی برای منزل تهیه کرد اما عدم اطلاع رسانی به جامعه و عدم ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین بدنه فرش دستباف با جامعه موجب شده فرهنگ استفاده از این فرش از بین برود در حالی که با تبلیغات می توان بازار جذابی در داخل باشیم.

بادام برجاه ضمن اشاره به تفاوت تولیدکنندگان فرش های ماشینی و دستبافت تشریح کرد: تولیدکننده فرش دستباف خرد است و صادرکننده آن بسیار ضعیف شده است.

وی همچنین با بیان اینکه ضریب پوشش شبکه ایران کالا در کشور چندان بالا نیست یادآور شد: اطلاع رسانی ها باید عام باشد و در دید همگان قرار گیرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha