۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
از روحانی به رئیسی؛ تحمیل ۱۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه در ۳ ماه
گزارش «بازار» از علل خزانه خالی دولت سابق؛

از روحانی به رئیسی؛ تحمیل ۱۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه در ۳ ماه

دولت روحانی در ماه‌های پایانی فعالیت خود علاوه بر انتشار ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه ۵۵ هزار میلیاردتومان تنخواه را نیز از بانک مرکزی گرفت و هزینه کرد تا دولت جدید را با کسری بودجه مواجه کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: انتشار سند «خزانه خالی» که در قالب نامه ای رسمی مردادماه سالجاری از سوی رئیس جمهور سابق به نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه وقت اعلام شده است، نشان می دهد دولت گذشته نه فقط خرانه تهی را به دولت جدید تحویل داده بلکه هزاران هزار میلیارد تومان بدهی را به این دولت تحمیل کرده است.

هرچند اگر سند خزانه خالی در پایان فعالیت دولت گذشته نیز افشا نمی شد باز هم مردم به دلیل آشفتگی بازارها و نبود نظارت بر قیمتها و از همه مهمتر رشد فزاینده تورم به خوبی می دانند که دولت روحانی به دلیل ناکارآمدی و نبود مدیریت در دخل و خرج و اداره امور کشور چه بلایی بر سر اقتصاد کشور و خانوارها آورده است اما نکته مهم این است که با وجود صرف این همه منابع مالی چرا تحرکی در اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم ایجاد نشد جز اینکه دولت جدید را گرفتار و بار سنگین بدهی و کسری بودجه را بر دوش آن بیندازد.

اکنون اما دولت رئیسی به دلیل کمبود منابع مالی و کاهش درآمدهای ارزی شرایط نامساعدی دارد این موضوع در کنار کسری بالای بودجه و تحمیل هزینه های اضافی موجب شده است تا دولت در مضیقه مالی قرارگیرد و نتواند برنامه های خود را به خوبی پیش ببرد.

طی ۴ ماه پایانی فعالت دولت روحانی ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی اخذ و صرف هزینه های جاری شد،  علاوه بر این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه طی این مدت به فروش رفت تا در مجموع ۱۸۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را در چند ماهه روی دست دولت جدید بگذارد

انتشار اوراق بدهی فراوان در دولت روحانی برای بدهکار کردن دولت آینده 
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره علل خالی شدن خزانه دولت که روحانی در تابستان امسال به آن اعتراف کرده است گفت: دولتی که با شعار تدبیر سر کارآمد، اماهیچ تدبیری در بهبود معیشت مردم و رونق اقتصادی نداشت، کسری بودجه و گرانی ها نمونه ای از ناکارآمدی مدیریتی مدیران دولت روحانی است که اکنون دود این بی تدبیری ها به چشم مردم می رود و از طرفی کار اداره امور کشور را برای دولت رئیسی سخت کرده است.

وی با بیان اینکه دولت گذشته خود را به در و دیوار می زد تا نیازهای مالی کشور را به هر طریقی تامین کند افزود: البته در دولت گذشته اوراق بدهی زیادی منتشر شد از بانک مرکزی نیز استقراض به عمل آمد طوری که این دولت بدون توجه به عواقب آن در ۳ ماه آخر فعالیت خود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع را در قالب فروش اوراق بدهی هزینه کرد بدون اینکه سودی برای کشور داشته باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت روحانی در پایان فعالیت خود علاوه بر انتشار اوراق بدهی که دولت جدید باید آن را تسویه کند طی چندماه پایانی فعالت خود اقدام به دریافت  ۵۵ هزار میلیارد تنخواه از بانک مرکزی کرد و آن را صرف هزینه های جاری نمود. در چنین شرایطی است که دولت گذشته تا ریال آخر منابع مالی را هزینه کرد تا خزانه تهی را به دولت رئیسی تحویل دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون ناکارآمدی مدیریتی در دخل و خرج دولت گذشته موجب شد تا اکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه به دولت رئیسی تحمیل شود افزود: دولت جدید هم اکنون قرار است برای اداره امور کشور اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکند بلکه با روش های دیگر چون فروش اوراق بدهی و اصلاحیه بودجه، کاری کند که اقتصاد کشور بدتر از این نشود.

تورم ۵۰ درصدی نشان از صرف منابع فراوان بی تاثیر در اقتصاد دارد در چنین شرایطی دولت دکتر رئیسی باید مسیر کاهش هزینه ها را طی کند و با حرکت در مسیر صرفه جویی منابع برخی هزینه های بودجه ای را محدود کند

تصویب طرح های هزینه بری که دولت را در تامین منابع مالی با مشکل مواجه می کند
علی قنبری اقتصاددان نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره ناکارآمدی دولت گذشته در تامین هزینه ها و چگونگی صرف آن گفت: متاسفانه دولت گذشته هزینه های زیادی را به دولت جدید تحمیل کرده است از طرفی نیز مجلس به جای تلاش در راستای کاهش هزینه های دولت، اما در پایان فعالیت دولت گذشته با اضافه کردن هزینه های جاری بار تامین بودجه کشور را با تصویب برخی طرح های هزینه بر اضافه کرد.

وی با بیان اینکه دولت باید اکنون به دنبال کسب منابع پایدار باشد گفت: تورم ۵۰ درصدی نشان از صرف منابع فراوان بی تاثیر در اقتصاد دارد در چنین شرایطی دولت رئیسی باید مسیر کاهش هزینه ها را طی کند و با حرکت در مسیر صرفه جویی منابع برخی هزینه هایی بودجه ای را محدود کند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم علاوه بر کاهش هزینه های جاری باید با حرکت در مسیر صرفه جویی منابع مانع از فرار مالیاتی شود و از این طریق منابع مالی خود را افزایش دهد البته چنین اقدامی در گروه رونق تولید و و توسعه بخش بازرگانی با هدف اخذ مالیات و عوارض است. همچنین تنها راه دولت برای تامین کسری بودجه اقدام دولتمردان به انتشار اوراق مشارکت و یا فروش اوراق بدهی با نرخ سود مناسب در این شرایط حساس است تا منابع از بطن جامعه به سمت خزانه دولت گسیل داده شود.

دولت و مجلس نباید این روزها بسمت تصویب طرح های هزینه بر بروند چرا که تا زمانی از کسب درآمدهای خود خاطر جمع نشوند نباید هزینه تراشی کنند، البته توجه به عمران و آبادی کشور که رونق تولید و اشتغال را در پی دارد راهکاری اصولی است چرا که بازگشت سرمایه را به دنبال دارد

دولت هزینه تراشی نکند
قنبری افزود: دولت و مجلس نباید این روزها بسمت تصویب طرح های هزینه بر بروند چرا که تا زمانی از کسب درآمدهای خود خاطر جمع نشوند نباید هزینه تراشی کنند. البته توجه به عمران و آبادی کشور که رونق تولید و اشتغال را در پی دارد راهکاری اصولی است چرا که بازگشت سرمایه را به دنبال دارد.

به گزارش بازار، دولت جدید به برکت ریخت و پاش منابع مالی در دولت گذشته این روزها برای تامین هزینه های جاری با مشکل مواجه است چرا که کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تا حدودی توان عملیاتی کردن طرح های توسعه ای را از دولت گرفته است، اما این دولت قصد دارد با راهکارهای اصولی اقدامات خود را در مسیر رونق تولید بکار گیرد. فروش اوراق بدهی برای تامین منابع مالی و توجه به توسعه صادرات همچنین کاهش هزینه های اضافی و کسب درآمدهای مالیاتی با شناسایی فعالان اقتصادی که مالیات نمی پردازند، سری اقداماتی است که دولت رئیسی در صدد است تا به خوبی بتواند امور کشور را اداره کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha