۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
۳۳۰۰ میلی متر از آب‌های سطحی سیستان و بلوچستان تبخیر شده است
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

۳۳۰۰ میلی متر از آب‌های سطحی سیستان و بلوچستان تبخیر شده است

زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته به طور متوسط ۳۳۰۰ میلی متر از آب‌های سطحی استان تبخیر شده که بیشترین میزان تبخیر با بیش از چهار هزار و ۱۰۰ میلی متر در زابل روی داده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری روز شنبه در نشست خبری که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله اجتماعی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت پارامترهای جوی استان سیستان و بلوچستان پرداخت.

وی در این نشست اظهار داشت: وزش بادهای ۱۲۰ روزه و تعداد بالای روزهای گرم در طول سال سبب شده تا زابل در ۱۰ سال اخیر دومین شهر با تبخیر بالای کشور شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وضعیت بارش استان در سال زراعی جاری اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در ۱۳ سال اخیر میزان بارش سال زراعی استان به بیش از ۱۵۱ میلی متر رسید.

حیدری با بیان اینکه این میزان بارش در حالی روی داده است که سال زراعی گذشته برای نخستین بار بعد از ۵ سال میزان بارش استان سیستان و بلوچستان به حد نرمال رسید، گفت: درست دو سال پیش یعنی سال زراعی ۹۷-۹۶ سیستان و بلوچستان دومین سال کم بارش خود در نیم قرن اخیر را تجربه کرده بود.

وی توضیح داد: سال گذشته نیکشهر با مجموع بارش ۳۳۳ میلی متر پر بارش ترین شهر استان شد. این میزان بارش در ۱۱ سال اخیر این شهر بی سابقه بوده و دومین سال پر باران این شهر از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی (۱۹ سال قبل) به شمار می‌رود.

مردم زابل سردترین و هیرمند گرم‌ترین دمای سال ۹۸ سیستان و بلوچستان را تجربه کردند

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در ادامه به شرایط دمایی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: زابل با دمای ۴.۷- درجه سلسیوس سردترین و هیرمند با دمای ۵۰ درجه سلسیوس گرم‌ترین دمای استان را ثبت کردند.

حیدری اضافه کرد: سال گذشته ۱۴۲ روز در دلگان و ۱۳۲ روز در ایرانشهر دمای هوا به ۴۰ درجه و بالاتر از آن رسید. پس از ایرانشهر فراوانی وقوع دماهای ۴۰ درجه و بالاتر به ترتیب در شهرهای راسک با ۹۹، نیکشهر ۹۸ و میرجاوه ۷۶ روز رخ داده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته چابهار حتی یک روز نیز دمای ۴۰ درجه تجریه نکرده است، افزود: فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون سبب شده تا چابهار جزو خنک‌ترین بنادر ایران باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وضعیت وزش باد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته زابل با ۲۴۴ روز باد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، بادخیزترین شهر استان بود. در این سال باد با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت در زابل ۱۵۵ روز و باد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و بیشتر ۲۴ روز تکرار شده است.

حیدری اضافه کرد: شهرهای زهک و مهرستان نیز به ترتیب با فراوانی وقوع ۱۳۱ و ۹۹ روز دومین و سومین شهرهای بادخیز استان در سال گذشته بودند.

تکرار رکورد ۵۰ ساله بیشینه سرعت باد سیستان و بلوچستان در ایرانشهر

وی عنوان کرد: در سال گذشته رکورد ۵۰ ساله بیشینه بلند مدت وزش باد در استان تکرار شد و برای نخستین بار در ایرانشهر سرعت وزش باد به ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید.

این مسئول با بیان اینکه وزش این باد خسارات زیادی در شهر ایرانشهر به بار آورد، گفت: وزش تند باد ایرانشهر در نتیجه همرفت های شدید ابرهای جوششی رخ داد که مداومت وزش آن زیاد نبود.

حیدری در ادامه به ظرفیت تابش خورشید برای تولید انرژی پاک در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۰ شهر استان به طور میانگین روزی ۹ ساعت آفتاب داشته‌اند که نشان دهنده ظرفیت بالای استان در بخش تولید انرژی پاک محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۱٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha