۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
معامله فلزی ها در محدوده  مثبت
گزارش بازار از واکنش بورس به خبر حذف قیمت های دستوری؛

معامله فلزی ها در محدوده مثبت

احتمال ایجاد نوسان در فلزی ها با اعمال سیاست مستقل قیمت گذاری

نماینده های مجلس بر عدم ورود دولت بر قیمت گذاری کالاها در بورس تاکید دارند و همین مساله باعث شده برخی نمادهای فلزی در محدوده مثبت معامله شوند در حالی که هنوز اثر آن بر وضعیت شرکت ها بررسی نشده است.

بازار؛ گروه بورس: دیروز رئیس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره قیمت گذاری دستوری در بورس کالا موضوع گیری کردند و همین مساله در معاملات بازار تاثیر گذار واقع شده، زیرا براساس تجربه ای که درباره قیمت گذاری سیمان رخ داد با افزایش عرضه بازار به حالت تعادل برگشت و همین سناروی ممکن است برای فولادی ها و حتی پرتوشیمی ها اتفاق بیفتد.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است که «اگر اقدامی غیرقانونی مانند قیمت گذاری دستوری کالاها در بازار سرمایه انجام شود، مجلس به‌ وسیله ابزارهای نظارتی توسط نمایندگان مورد رسیدگی قرار می‌دهد و بهتر است قیمت واقعی کالاها در مکانیسم عرضه و تقاضا و در یک شرایط سالم، کشف شود که در این صورت نیز اجحافی در حق هیچ یک از طرفین معامله نمی شود.»

در ماه های گذشته تجربه موفق عرضه سیمان در بورس باعث شده که در شرایط کنونی برای تداوم آرامش فعلی بازار سرمایه و حمایت از تولید، بر حذف قیمت گذاری دستوری تاکید شود.

علی اکبر نیکواقبال استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره سیاست دولت برای قیمت گذای دستوری برای عرضه برخی محصولات، گفت: همانطوری که دولت به تولیدکننده ها یارانه انرژی و ... اختصاص می دهد، انتظار دارد که در قیمت گذاری محصولات برای تعادل بخشی به بازار به ویژه در شرایطی که اقتصاد کشور با تورم مواجه است نقش ایفا کند، از این رو به نظر نمی رسد که قیمت گذاری دستوری در مقطع کنونی ممکن باشد مگر اینکه بازار با عرضه بیش از تقاضا به حالت اشباح فروش در بیاید که با توجه به مافیایی که در برخی محصولات وجود دارد این مساله ممکن نیست، تنها در شرایط این مساله می تواند به واقعیت بپوندد که دولت نظارت خود را در این بخش تقویت کند و سایر دستگاه های نظارتی هم به این مساله ورود کنند.

در شرایط کنونی بجز موضوع حذف قیمت گذاری دستوری برای محصولات فلزی و پتروشیمی، برای عرضه خودرو در بازار آزاد و بورس کالا هم مطرح است. البته در سال های گذشته هم بحث حذف قیمت گذاری دستوری بارها از سوی مسئولان دولتی و مجلس مطرح شده، اما از آنجایی که ذی نفعانی در درون شرکت های دولت و ... وجود دارند همواره کارشکنی های برای اجرای بروز کرده، به همین دلیل موضوع حذف قیمت گذاری دستوری نتوانسته اثر چندانی بر بازار داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha