۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
تحریم ها را لغو کنید تا بحران انرژی فروکش کند| احتمال رشد قیمت به ۱۱۰ دلار در نبود ایران
یک کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

تحریم ها را لغو کنید تا بحران انرژی فروکش کند| احتمال رشد قیمت به ۱۱۰ دلار در نبود ایران

در حالی صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد که بهروزی فر کارشناس انرژی معتقد است لغو تحریم و عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی می تواند به افزایش عرضه و البته تعدیل قیمت ها کمک کند.

بازار؛ گروه انرژی : به دنبال رشد قیمتها در روزهای گذشته حالا بانک گلدمن ساکس در جدیدترین پیش بینی خود درباره قیمت طلای سیاه نوشته که بهای نفت به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه می رسد. نگرانی ها در مورد کمبود زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا و روی آوردن نیروگاه های برق به مصرف فرآورده های نفتی سبب افزایش قیمت نفت شده است. از سوی دیگر پیش بینی می شود رشد اقتصادی حاصل از کاهش محدودیت های کرونایی تقاضای نفت در بازار جهانی افزایش دهد و این روند با بهتر شدن اوضاع شدت هم پیدا کند. گزارش های منتشر شده نشان می دهد  مصرف بنزین و میعانات در آمریکا به متوسط ۵ سال اخیر خود باز گشته است.

در شرایطی محدودیت عرضه و تقاضای قوی قیمت های نفت را به بالاترین رکورد چند سال اخیر رسانده که اعضای اوپک و متحدانش در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کردند که به توافقی که برای تسهیل ماهانه محدودیت عرضه  به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا آوریل سال ۲۰۲۲ داشتند، ادامه می‌دهند. این در حالی است که ایران با  ظرفیت تولید ۵ میلیون بشکه در روز می تواند کمک بزرگی به بازار جهانی برای کنترل قیمت ها کند.

مرتضی بهروزی فر کارشناس بازار نفت در این باره به خبرگزاری بازار می گوید: به دلیل کاهش عرضه و البته افزایش تقاضای دنیا با نوعی بحران انرژی مواجه شده که ایران به واسطه دسترسی به ظرفیت بالای نفتی می تواند به خروج از این بحران کمک زیادی کند.

او می گوید: در صورتی که زمستان سختی داشته باشیم و تغییری در وضعیت بازارها ایجاد نشود، بهای نفت حتی می تواند برای مقطع کوتاهی از سد ۱۰۰ دلار  گذر کرده و به ۱۱۰ دلار هم برسد.

این کارشناس انرژی امیدوار است که رشد بهای سوخت در بازارهای جهانی موجب شود که آمریکا از فشارهای تحریمی خود کاسته و یک سری مجوزهای خاص به برخی از کشورها برای خرید نفت ایران بدهد.

بهروزی فر در بخش دیگری از سخنان خود با به سیاست های دیگر کشورها برای کاهش فشارهای تحریمی، گفت: در حال حاضر ذخایر گازی در دنیا به کمترین مقدار خود طی ۵ سال گذشته رسیده است. در چنین شرایطی روسیه معادل قراردادهای قبلی خود گاز به بازار عرضه می کند در حالیکه خیلی راحت می تواند با افزایش عرضه بازارها را تعدیل کند. اما به دنبال فشار به بازار برای کاهش تحریم هایی است که علیه او اعمال شده است.

قیمت نفت درشرایطی رکود ۸۶ دلاری را شکست که  که بهروزی فر کارشناس انرژی می گوید در لغو تحریم و نفت ایران می تواند به افزایش عرضه و البته کاهش قیمت ها کمک کند

پرداخت هزینه های تحریم های ایران از جیب اروپایی ها

البته پیش از این جواد اوجی وزیر نفت ایران هم اعلام کرده بود که ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند، گفت: «توصیه من به تصمیم‌گیرندگان امریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند.» جواد اوجی اظهار کرد: «در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی امریکا مردم دغدغه تأمین سوخت دارند. افزایش چندباره قیمت گاز در اروپا که در پی پایین آمدن سطح ذخیره‌سازی‌های این سوخت پاک بوقوع پیوست، بی‌سابقه بوده است. مردم اروپا و امریکا امروز در شرایطی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها سال‌هاست صادرات نفت خام ما را به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به‌طور غیرقانونی و ظالمانه تحریم کرده‌اند.»

هزینه‌ تحریم های یکجانبه و فرامنطقه‌ای تنها مختص ایران نیست و شهروندان دیگر کشورهای جهان هم باید هزینه‌های گزاف این بی‌خردی را پرداخت کنند

 اوجی ادامه داد: «شواهد موجود بخوبی اثبات می‌کند که هزینه‌های این سیاست یکجانبه و فرامنطقه‌ای تنها مختص ایران نیست و شهروندان دیگر کشورهای جهان هم باید هزینه‌های گزاف این بی‌خردی را پرداخت کنند؛ هزینه‌هایی که باور داریم در آینده در صورت پافشاری غیرمنطقی بر تحریم صادرات نفت ایران می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای در پی داشته باشد.»

 او جهش چندبرابری قیمت سوخت در اروپا و امریکا و کمبود سوخت در جایگاه‌های عرضه انگلستان را تنها بخشی از نگرانی‌های جهان برای تأمین انرژی دانست و گفت: «افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشورها به وضوح بر معیشت آنها تأثیر منفی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراض‌های بحقی در این کشورها شده است.»

 اوجی در پایان نیز گفت: «درست است که ما را تحریم کردند، اما این تحریم‌ها دامن کشور خودشان را هم گرفته است، بارها جمهوری اسلامی اعلام کرده است ما حاضریم با افزایش تولید و صادرات نفت خام این مشکلات را برطرف کنیم.»

از بازار چه خبر؟
قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدود ماندن عرضه در بحبوحه تقاضای بالا برای سوخت در آمریکا و نقاط دیگر جهان، صعود کرد و به روند افزایشی هفته گذشته ادامه داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۷ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز جمعه ۱.۵  درصد افزایش پیدا کرده بود. بهای معاملات نفت برنت ۷۱ سنت معادل ۰.۸  درصد افزایش یافت و به ۸۶ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص بازار جهانی روز جمعه ۱.۱ درصد صعود کرده بود.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha