۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
تولید کیف و کفش از مد افتاد| پای گرانی در کفش تولیدکنندگان
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تولید کیف و کفش از مد افتاد| پای گرانی در کفش تولیدکنندگان

مشهد- از همان زمانی که فشار اقتصادی و تورم با آمدن کرونا خودش را نشان داد و تعطیلی مدارس، ممنوع شدن مسافرت‌ها و محدود شدن دورهمی‌ها از پی آن آمد، تکلیف شغل تولید و فروش کیف و کفش هم مشخص بود!

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی دو سال گذشته هم‌زمان با شیوع کرونا مشتریان کیف و کفش هم برای حفظ سلامتی از بازار روی برگرداندند و خانه‌نشین شدند اما شاید هیچ شخصی باور نمی‌کرد که این خانه‌نشینی دامنگیر صاحب کارگاه‌های تولیدی شود.

پایان میهمانی‌های جشن و سرور و نیز تعطیلی مدرسه‌ها دست‌به‌دست هم داد تا مصرف کیف و کفش در جامعه روزبه‌روز کاهش یابد و این در حالی است که تحریم‌ها و افزایش بیش‌ازحد مواد اولیه نیز از آن‌طرف با کرونا همدست شد تا تکلیف بسیاری از تولیدکنندگان را یکسره کرده و به دلیل نبود مشتری کرکره کارگاه خود را پائین بکشند.

متأسفانه طی این دو سال گذشته چند صد کارگر از کار اخراج شدند، ده‌ها مغازه تعطیل شد و فروشنده‌هایشان به مشاغل دیگر روی آوردند و آن هایی نیز که امیدشان به بازگشایی مرزها و همچنین مدارس بود امیدشان ناامید شد.

تعطیلی کارگاه‌های تولیدی
رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کفش مشهد در گفت‌وگو با بازار رکود حاکم را یکی از مهم‌ترین عوامل تعطیلی و نیمه تعطیلی تولیدی‌های کفش در این شهر عنوان کرده و می‌گوید: کرونا و به دنبال آن رکود حاکم بر بازار در طی  دو سال گذشته موجب شد تا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی به حالت نیمه فعال درآمده و لذا دست به تعدیل نیرو بزنند.

تولید کیف و کفش از مد افتاد | پای گرانی در کفش تولیدکنندگان

ابوالفضل خوشبو می‌گوید: متأسفانه به دلیل افزایش قیمت ارز لذا کالای تولیدشده بسیار گران برای تولیدکننده تمام می‌شود.

وی افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه اجاره  و دستمزد کارگر را گرفته تا تأمین مواد اولیه در این مسیر را بر قیمت تمام‌شده کالا بسیار تأثیرگذار دانسته و می‌گوید: با این افزایش قیمت‌ها دیگر تولیدات قابلیت رقابت نداشته و گرانی اجازه خرید به مصرف‌کننده را نمی‌دهد.

وی بابیان اینکه مشهد یکی از قطب‌های تولید کیف و کفش است می افزاید: در حال حاضر نیمی از ظرفیت تولیدی‌های آن بلااستفاده مانده و با کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند.

خوشبو اذعان می کند: درحالی‌که انتظار می‌رفت با شرایط حاکم مانند کرونا و تحریم‌ها و یا گرانی مواد اولیه تولیدکنندگان موردحمایت دولت قرارگرفته و در سال حمایت از تولید و موانع زدایی روزنه‌ای برای آن‌ها ایجاد شود اما شاهد حمایتی در این راستا نبودیم.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه اجاره  و دستمزد کارگر گرفته تا تأمین مواد اولیه بر قیمت تمام‌شده کالا بسیار تأثیرگذاشته و با این افزایش قیمت‌ها دیگر تولیدات قابلیت رقابت نداشته و گرانی اجازه خرید به مصرف‌کننده را نمی‌دهد

وی اذعان می‌کند: نه‌تنها تسهیلاتی به تولیدکنندگان بابت ضرر و زیان‌های وارده پرداخت نشد بلکه هم چنان سازمان‌ها وادارات دولتی عوارض و مطالبات خود را از تولیدکنندگان بدون هیچ تخفیفی طلب می‌کنند.

خوشبو در پاسخ به سؤال ما بابیان اینکه تا چه میزان تولیدات کیف و کفش ما قابلیت صادرات و رقابت با محصولات خارجی دارد اظهار می‌کند: برای رقابت با محصولات خارجی در وهله نخست نیازمند تأمین ماشین‌آلات جدید و به روز هستیم که ورود این ماشین‌آلات خود مشکلی بزرگ بر سر راه تولید است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کفش مشهد با بیا اینکه عدم واردات ماشین‌آلات در این حرفه اجازه نمی دهد تا از تولید سنتی خارج و به سمت تولید مدرن پیش برویم اظهار می‌کند: برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند برنامه‌ریزی مدون هستیم به‌گونه‌ای که علم تولیدکننده‌ها و دستگاه‌های تولیدی به‌روز شود.

وی اذعان می‌کند: در این راستا نیاز داریم تا تولیدکنندگان را با نیازهای جامعه جهانی آشنا کرده و این موضوع  خود نیازمند سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی بالادستی است .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه لذا تولید کفش بسیار گران تمام  می‌شود می‌افزاید: برای رقابت در بازارهای جهانی باید قیمت تولید را تا حد ممکن پائین آورد و نیازهای روز را شناسایی کرد و لذا دست یافتن به این مهم تنها از دست تولیدکنندگان سنتی و یا صاحب کارگاه‌های مشهد برنمی‌آید و نیازمند حمایت دولت است.

گرانی مواد اولیه سد راه فروش محصولات
رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس نیز در گفت‌وگو بازار ضمن ابراز گلایه از فروش نرفتن بسیاری از محصولات تولیدی به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی بیان کرد: تا قبل از کرونا افزون بر یک هزار واحد تولیدی مشغول به کار و فعالیت در مشهد داشتیم و نیمی از نیاز کشور را همین کارگاه‌های تولیدی مشهد تأمین می‌کردند اما حالا شما ببینید که کار به کجا رسیده که همین واحدهای تولیدی برای تأمین معیشت و حقوق کارگران ناتوان هستند.

تولید کیف و کفش از مد افتاد | پای گرانی در کفش تولیدکنندگان

حسین اصغر ثابتی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات در کارگاه‌های تولیدی بدون مشتری مانده و بسیاری از سفارش‌ها صادراتی لغو شده است بیان کرد: کارگاه‌های تولیدی که تا پیش‌ازاین با بیش از ۲۰ کارگر نیم توانستند سفارش‌های خود را به اتمام برساند حالا حداکثر با سه تا پنج کارگر فعالیت دارند و بسیاری از آن‌هایی که سرمایه در گردش چندانی نداشتند کارگاه را تعطیل کردند.

وی با اشاره به اینکه نرخ مواد اولیه مانند چرم و پارچه حداقل سه برابر شده است می‌افزاید: گرانی قیمت مواد اولیه و افزایش سه برابری کالای تمام‌شده بسیاری از مشتریان داخلی و خارجی را فراری داده است.

ثابتی اذعان می‌کند: مشهد مقدس سفارش‌های بسیاری از سایر شهرستان‌ها داشته که به دلیل رکود این سفارش‌ها به حداقل رسیده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و افغانستان و حتی عراق از خریداران ثابت محصولات تولیدی کیف و کفش تولیدی‌های مشهد بودند می گوید: به دلیل تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و افزایش قیمت دیگر مانند سابق از ما خرید ندارد.

ثابتی اظهار می‌کند: متأسفانه بیش از دو سال است که ترکمن‌ها رابطه تجاری خود را با ما به حداقل رساندند و کرونا سایه سنگینی بر بازار صادرات انداخته است.

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد ادامه می‌دهد: گرانی مواد اولیه نیز حالا مزید بر علت شده و لذا امکان رقابت با کالاهای خارجی به‌ویژه چینی را نمی‌دهد و لذا نه‌تنها بازار داخل بلکه بازار خارجی را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

ثابتی اذعان می‌کند: ادامه این رکود در بازار که انتظار می‌رفت با بازگشایی مدارس کمی از حالت رخوت و سنگینی خارج شود به‌طور حتم همین کارگاه‌های تولیدی باقی‌مانده را نیز از گردونه تولید خارج خواهد کرد.

وی اشاره ای به مجازی شدن مدارس داشته و می گوید: در این شرایط کرونا دیگر خانواده‌ها نیازی به تهیه کیف و کوله ندارند و از طرف دیگر محدودشدن سفر و مهمانی‌ها که نیاز به کیف مجلسی و چمدان را در بین خانواده‌ها پایین آورد، باعث شد تا تولیدکننده و فروشنده با چک‌های برگشتی مواجه شده و دست به تعطیلی بزنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha