۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
سیگنال منفی با صدای ترمز سود سازی لاستیکی ها
گزارش تحلیلی بازار نشان داد؛

سیگنال منفی با صدای ترمز سود سازی لاستیکی ها

شاخص گروه لاستیکی ها در چند روز اخیر کف قبلی یک سال گذشته را رو به پایین شکسته  و این مساله تحت تاثیر افت شاخص کل و عملکرد تولیدی شرکت ها بوده، اما احتمال پولبک هم صفر نیست.

بازار؛ گروه بورس؛ شاخص گروه لاستیکی ها در چند روز اخیر کف قبلی یک سال گذشته را رو به پایین شکسته  و این مساله تحت تاثیر افت شاخص کل و عملکرد تولیدی شرکت ها بوده است، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع که رشد تولیدی که چند سال پیاپی سالانه ۲۵ درصد ثبت می شد امسال به دلیل گرانی دلار و مواد اولیه متوقف شده است، گفت: «با افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران و محدودیت در تردد ها  و همچنین تشدید تحریم ها که منجر به کاهش تولید خودرو در ایران شد لاستیک های تولید شده در ایران هم انباشت شدند و همین مساله برنامه شرکت ها برای افزایش تولید را متوقف کرد»
مصطفی تنها با بیان اینکه سهامداران در بورس نباید تحت تاثیر سیاست گذاری های غلط آسیب ببینند، افزود: «پس از اینکه قیمت دلار افزایش چشمگیری پیدا کرد و قیمت مواد اولیه خارجی همچون کائوچو هم رشد داشت درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت دادیم اما عملا واکنشی از این سازمان ندیدم به همین دلیل مطابق با اجازه ای که قانون صادر کرده دستورالعمل افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک  رادیال سواری و ۳۰ درصدی قیمت لاستیک بایاس سنگین را از ۲۷ مهرماه امسال صادر کردیم»

طبق اطلاعیه ای که شرکت های لاستیک سازی بر روی کدال سازمان بورس منتشر کرده اند قیمت انواع تایر های رادیال مجموع۳۰ درصد افزایش داشته که در مرحله اول از تاریخ ۲۶ مهر ماه امسال اجرایی شده و در مرحله دوم ۱۰ درصد افزایش قیمت از نخستین روز دی ماه اعمال خواهد شد

به گفته او امکان افزایش مجدد تولید لاستیک در کشور وجود دارد اما این مساله تحت تاثیر سیاست های کلان اقتصادی، اصلاح قیمت گذاری و افزایش تردد و رونق حمل و نقل در کشور خواهد بود.
طبق اطلاعیه ای که شرکت های لاستیک سازی بر روی کدال سازمان بورس منتشر کرده اند قیمت انواع تایر های رادیال مجموع۳۰ درصد افزایش داشته که در مرحله اول از تاریخ ۲۶ مهر ماه امسال اجرایی شده و در مرحله دوم ۱۰ درصد افزایش قیمت از نخستین روز دی ماه اعمال خواهد شد. همچنین از ۲۶ مهر ماه انواع تایرهای بایاس ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و با افزایش ۱۰ درصدی قیمت از ابتدای دی ماه مجموع افزایش قیمت این محصولات هم به ۴۰ درصد خواهد رسید. همچنین در حال حاضر نرخ میانگین فروش هر کیلو محصول پس از افزایش مرحله اول در ماه های آبان و آذر ۶۸۱، ۰۵ خواهد شد و پس از افزایش مرحله دوم میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم محصول در ماه های دی، بهمن و اسفند مبلغ ۷۳۶۴۲ تومان خواهد بود.

سیگنال منفی با صدای ترمز سود سازی لاستیکی ها

 
نماد پارتا
 با توجه به اینکه در شرکت آرتا ویل تایر با نماد پارتا ترکیب فروش محصولات بدین قرار است که ۷۰ درصد رادیال و ۳۰ درصد بایاس است میانگین تغییر قیمت محصولات در مرحله اول منجر به افزایش ۲۳ درصدی نرخ فروش می شود و پس از اجرای افزایش مرحله دوم نرخ فروش محصولات ۳۳ درصد خواهد شد.
البته گزارش شش ماهه این شرکت نشان داده که درآمد اش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته و از ۶۷۳۱۵۶ میلیون تومان به ۳۶۸۵۷۵ میلیون ریال کاهش یافته است، به همین دلیل نسبت به سال گذشته پی/یی این شرکت افزایش یافته، با این حال در سه ماهه ارزش سهام شرکت حدود ۹ درصد افت داشته که نسبت به وضعیت عملکردی شرکت و افت شاخص کل موقعیت خیلی بدی ندارد و آخرین قیمت سهم به ۲۶۲۱ تومان رسیده است.
نماد پکرمان
گروه صنعتی بارز با نماد پکرمان درآمد فروش اش در شهریور ماه به ۴۹۴ میلیارد تومان رسید و مبلغ فروش آن هم نسبت به فصل قبلرتر ۳۷ درصد و نسبت به میانگین ۵ ماهه منتهی هم ۲۵ درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور در بخش درآمد فروش رشدی ۹۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است و حدود ۲۴۶۰ میلیارد تومان عاید شرکت کرده است و در یک ماهه در شهریور هم پکرمان نسبت به مرداد ماه ۳۶ درصد افزایش درآمد داشته است. آخرین قیمت سهم ۲۳۱۱ تومان بوده و در ۳ماه اخیر ۱۴ درصد افت قیمت داشته است.
نماد پتایر
شرکت ایران تایر با نماد پتایر که از قدیمی ترین شرکت های لاستیک سازی است و سال گذشته افزایش سرمایه سنگین ۳۳۵۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی داشته است در شهریور ۱۴۰۰، ۱۳۸ میلیارد تومان از محل فروش محصول درآمد کسب کرد که نسبت به میانگین ماهانه ۵ ماه ابتدای سال رشدی رشد ۲۸ درصدی داشته و نسبت به ماه قبل تر از آن رشدی ۳۷ درصدی تجربه کرد.  
 شرکت در ۶ماه ابتدایی سال، حدود ۶۷۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته ۶۲ رشد داشته و از لحاظ میزان فروش محصولات، در ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۱۲.۳ هزار تن محصول فروخته که نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۰ درصد افت درآمد از این محل داشته است. البته شرکت در آخرین ماه تابستان با فروش ۲۵۳۰ تن تایر رادیال سیمی و تایر بایاس نسبت به مردادماه رشدی ۳۸ درصدی از محل فروش این بخش ایجاد کرد و از آنجایی که در مهر ماه قیمت این محصولات افزایش یافته است روند سود سازی شرکت در شش ماهه دوم سال تغییر خواهد کرد. در حال حاضر قیمت سهم پتایر تقریبا ۲۴۰ تومان است و در ۳ ماه اخیر ۲۲ درصد افت قیمت داشته است.
نماد پکویر
شرکت کویر تایر در حال حاضر برای مجمع فوق العاده افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل آورده ای نقدی بسته شده است، با این حال گزارش ۹ ماهه شرکت از رشد ۱۲۴ درصدی درآمد عملیاتی شرکت خبر می دهد اما با توجه به اینکه در همین مدت بهای تمام شده بخش عملیاتی شرکت ۱۲۰ درصد افزایش یافته کمی از حاشیه سود شرکت کاسته شده است. با این حال سود ناخالص شرکت ۱۳۴ درصد و درآمد هر سهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶۰ درصد رشد داشته است. قبل از آفزایش سرمایه قیمت این سهم ۱۱۶۷ تومان بوده که در سه ماهه نزدیک به ۱۹ درصد و در یک ساله نزدیک به ۱۸ درصد افت داشته است.
نماد پیزد
شرکت یزد تایر با نماد پیزد که در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد فروش اش به نصف کاهش یافته به طوری که از ۹۱۲۵۵۷ میلیون تومان به ۴۸۲۵۱۱ میلیون تومان رسیده است و همین مساله باعث شده که پی/یی شرکت هم نسبت به سال گذشته افت داشته باشد. عملکرد شرکت باعث شده در سه ماهه ارزش سهام آن ۱۶ درصد و در یک سال حدود ۳۹ درصد افت داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha