۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قدرت خرید مردم را بالا ببرید
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با بازار :

به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قدرت خرید مردم را بالا ببرید

عالمی رئیس نظام صنفی کشور گفت: راه حمایت از مردم تخصیص ارز دولتی نیست بلکه دولت باید با تخصیص این بودجه به طور مستقیم به مصرف کننده قدرت خرید را بالا ببرد و پس از آن قیمتها را واقعی کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: پیمان عالمی آرانی رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی و اثرات مثبت و منفی آن به خبرگزاری بازار گفت: قطعاً راه حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و یا حداقل راه درستی نیست.

عالمی افزود: برای این راه و مسیری که ما در مدت های مدیدی است اشتباه رفتیم نیاز به این است که بستر را برای اصلاح روند و راه درست فراهم کنیم و بعد از فراهم نمودن بستر، قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می تواند ما را کمک کند به هدف مان برسیم. اگر چه ممکن است مدت زمانی را دچار فراز و نشیب و مشکلات شویم اما قطعاً راه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی راه درستی نیست.

وی خاطر نشان کرد: تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی نتوانسته و نمی تواند کمک کننده به تولید و همچنین سبد مصرف کنند ما باشد. لذا نیاز است که یک برنامه دقیق و جامع با خود بهره‌ برداران داشته باشیم تا آنها هم با ما همراهی کنند و کمک کنند هرچه سریعتر از این مرحله بگذریم و وارد مسیر درست جهت حمایت و هدایت تولید شویم و ثمره آن در سبد خرید خانوار یا همان بازار مصرف کننده دیده شود.

عالمی تصریح کرد: در حقیقت  با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدکننده دچار چالش نشود و باعث حذف آنها از زنجیره تولید نشود، قبل از آن قطعا نیاز به این است که یک برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

ارز دولتی به عنوان یک آسیب در اقتصاد کشور مطرح است و برای رفع آن باید  اقتصاد کشور را جراحی کرد

مشارکت دادن تولید کننده در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پیشگیری از تبعات آتی آن ضروری است
وی در پاسخ به این سوال که راه کار پیشنهادی برای کاهش فشار به تولیدکننده و مصرف کننده با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی چیست، گفت: یکی از مشکلاتی که ممکن است در آن برهه به وجود بیاید قطعاً بحث های اجتماعی و اذهان عمومی و همچنین اذهان بهره برداران و تولیدکنندگان ما خواهد بود که با اطلاع رسانی و مشارکت دادن شان در این تصمیم می توان از یک طرف از ظرفیت و حمایت بهره برداران استفاده کرد و از سوی دیگر میزان فراز نشیب و هزینه های جانبی این مرحله گذار را کاهش بدهیم.

عالمی افزود: اما اگر تصمیمات یک طرفه گرفته شود و پیش بینی مشکلات و معضلات بهره برداران در آن برهه زمانی نشود ممکن است در این مرحله گذر مجبور به پرداخت هزینه‌های جبران‌ ناپذیری باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان به عنوان یک آسیب در اقتصاد ما مطرح است گفت: این آسیب و معضل باید رفع شود ولو  اینکه ما مجبور به جراحی اقتصاد کشور باشیم.

اگر هزینه های تولیدکننده به واسطه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یابد به نفع افرادی می شود که قدرت خرید بیشتری دارند و این مغایر با عدالت اجتماعی است

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افرادی تمام می شود که قدرت خرید بالایی دارند
عالمی در پاسخ به این سوال که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما باید نگران افزایش قیمت‌ها باشیم یا نگران قدرت خرید خانوارها، گفت: قطعا باید مراقب این باشیم که قدرت خرید خانوار و سبد خانوار آسیب نبیند و تهی نشود.  و الا بحث اصلاح قیمت ها باید اتفاق بیفتد و قیمت ها باید واقعی شود.

وی افزود: حمایتی که دولت در مسیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از سبد خانوارها می خواهد ببیند را باید به صورت مستقیم به مصرف کنندگان تخصیص دهد تا قدرت خرید افزایش دهد. لذا حمایت دولت باید به سمت افزایش قدرت خرید مردم هدایت شود نه اینکه آن را با ارز ۴۲۰۰ تومان با یک مسیر طولانی به سمتی ببریم که بسیاری از آن اتلاف شود و درصد کمی از آن به تولید کننده و محصول آن اثر می کند و هزینه هایش را کاهش می دهد.

عالمی تصریح کرد: در نهایت اگر هزینه های تولیدکننده به واسطه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یابد به نفع افرادی می شود که قدرت خرید بیشتری دارند و این مغایر با عدالت اجتماعی است. بنابراین در راستای تحقق عدالت اجتماعی باید به سمتی برویم که قدرت خرید را با عدالت در خانوار  بالا ببریم و از طرف دیگر با اصلاح قیمت ها ضرر و زیان تولید کننده را جبران کنیم و از آن طرف تولید کننده با یک  حاشیه سود مطمئن محصولات خود  را وارد بازار کند.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha