۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
اقتصاد مقاومتی پشتوانه ای برای حمایت از کالای ایرانی
یادداشت؛

اقتصاد مقاومتی پشتوانه ای برای حمایت از کالای ایرانی

همدان- «اقتصاد مقاومتی همان پشتوانه حمایت از کالای ایرانی است چراکه اقتصاد مقاومتی سیاستی درون زا و برون گرا دارد»، این جمله بخشی از یادداشت بهرام هاشمی، تحلیلگر اقتصادی برای بازار است.

بهرام هاشمی؛ بازار: در کشور ما ظرفیت های بسیاری وجود دارد که از آن ها غافل و نسبت به آن بی توجهی داریم؛ جالب است که بدانید برخی کشورها برای شهروندان خود که مسافرت به کشورهای خارج می‌روند، فروشگاه‌هایی تعیین و معرفی می‌کنند تا از آنجا خریدهای خود را انجام دهند، سپس ما به التفاوت آن را پس از بازگشت به کشور به شهروندان خود پرداخت می‌کنند.

ولی ما در این بخش بی توجهی کرده ایم ضمن اینکه اگر هم اقدامی در این راستا صورت گرفته، نمود و جلوه ای ندارد.

در بخش صادرات و واردات و یا حتی کالاها و مواد غذایی که به شکل قاچاق وارد می‌شوند نیز نظارت دقیقی وجود ندارد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هر سال طبق سنوات گشته به غیر از سال های کرونایی (یعنی ۹۹ و۱۴۰۰) رهنمودهایی را بیان کردند به طوری که یکی از نکات مورد توجه رهبر انقلاب «امکانات و ظرفیت ها» بود، اینکه ما چه امکاناتی داریم که می‌توانیم از بین ۲۰۰ کشور، جز ۱۲ کشور تراز اول دنیا باشیم.

یکی از این ظرفیت‌ها «جوانان» هستند و اینکه در ترویج و رشد کالای ایرانی از ظرفیت جوانان استفاده کنیم، اشاره به ۱۰ میلیون نفر جوان دانش آموخته و ۴ میلیون نفر دانشجو در مقام علمی در این زمره است؛ توجه به علوم دانش بنیان در همه حوزه‌های بازرگانی، مدیریتی، کارشناسی با تعیین یک هدف، ظرفیت‌های مذکور را می‌توان در این جهت مورد استفاده قرار داد.

دومین ظرفیت «موج جمعیتی» است که رهبری ۸۰ میلیون نفر را آبروی ایران در منطقه خواندند؛ بنابراین این موضوع نیز مسئله ای است که باید مورد توجه واقع شود.

ظرفیت دیگر «همسایه‌های مرز آبی» بود که مورد اشاره رهبری قرار گرفت به نحوی که ۱۵ کشور همسایه برای توسعه و صادرات کالای ایرانی فرصت بزرگی است.

با بیان این ظرفیت‌ها و یادآوری آن به مسئولان و مردم پیشرفت در مسیر شعار سال فرصت‌های بزرگی پیش روی ما است و باید از آن‌ها بهره برد

ظرفیت دیگری که رهبر انقلاب آن را ذکر کردند «منابع طبیعی کشور» بود، اینکه ما در مقوله نفت وگاز، ذخایر معدنی و مواد دیگر حرف برای گفتن داریم؛ بدین سان می‌بینیم با بیان این ظرفیت‌ها و یادآوری آن به مسئولان و مردم پیشرفت در مسیر شعار سال فرصت‌های بزرگی پیش روی ما است و باید از آن‌ها بهره برد.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود به این نکته هم اشاره کردند که یکی از موانع «باور نداشتن ظرفیت ها» و دیگری «اعتماد به برنامه‌های دشمن» است که برخی از افراد در داخل کشور، اگر دشمن یک برنامه ای داشته باشد اعتمادشان به آن بیشتر از برنامه‌هایی است که خودمان داریم.

همچنین در بحث اشاره به ظرفیت جوانان به این نکته اشاره کردند که «از موانعی که بر سر راهتان هست، از قدرنشناسی‌ها دلسرد نشوید، کسانی می‌آیند شکایت می‌کنند طرح و برنامه دارند ولی پذیرفته نمی شود.» بدین ترتیب، خطاب به جوانان گفتند «از کار و ابتکار خسته نشوید.»

«کم کاری‌ها وتنبلی ها» از موانع پیش رو هستند، جالب است بدانید زمانی، روی اتوبوس‌های بنز تیم ملی آلمان نوشته شده بود «بهترین‌ها هرگز استراحت نمی کنند.» این شعار یعنی تنبلی نداشته باشید، لذا درج این جمله هم بر روی کیفیت ماشین آن ها یعنی بنز و هم برای تیم ملی که نمونه آنهاست، تاثیر گذار بوده و این مفهوم در کشوری که نماد کیفیت است، طرح می‌شود.

همین جمله را مقام معظم رهبری نیز مطرح کردند که تنبلی و کم کاری نداشته باشید، اما متاسفانه در برخی موارد اقدامات متناقضی شکل می‌گیرد، مثلا مشاهده می کنیم در ابتدای سال۹۷، قرارداد خرید ۴۵۰ واگن از یک شرکت چینی منعقد می شود در حالی که کارگران شرکت واگن پارس بیکار بوده و اتفاقا آمادگی تولید کالا(دستگاه) را دارند، اما این اقدام صورت نمی گیرد، این یعنی چه؟ این یکی از مصادیق کم کاری است!

اقتصاد مقاومتی یکی از مسائلی بود که رهبری به آن اشاره کرده و گفتند «پشتوانه حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی است»؛ اقتصاد مقاومتی سیاستی «درون زا و برون گرا» دارد، لذا با نگاه به آیتم‌هایی که رهبری موشکافانه در سال ۹۶ در مشهد مقدس مطرح کردند، می‌بینیم باید به این نقطه می‌رسیدیم که کالایی را تولید کرده و با صادرات توسعه می‌دادیم و با ارتقای کیفیت و تضمین آن گام برمی داشتیم که به صورت کامل محقق نشد.

اما حال جای این سوال مطرح است که به راستی، تفاوت اقتصاد مقاومتی و خودکفایی اقتصادی در چیست؟

زمانی که ما مورد تهاجم واقع شدیم نه تنها از کشور خود دفاع کردیم بلکه توانستیم با مقاومت در برابر دشمن موفقیت‌های بزرگ نظامی و سیاسی را نیز به دست آوریم؛ در جنگ اقتصادی هم همین است

این مسئله را می‌توان با مثال جنگ تحمیلی تبیین کرد، زمانی که ما مورد تهاجم واقع شدیم نه تنها از کشور خود دفاع کردیم بلکه توانستیم با مقاومت در برابر دشمن موفقیت‌های بزرگ نظامی و سیاسی را نیز به دست آوریم؛ در جنگ اقتصادی هم همین است، کلیدهای اقتصاد غالبا چون در دست صهیونیست‌ها است لذا هجمه‌هایی را وارد می‌کنند، هجمه‌هایی که رفع آن ها فقط با راه حل خود آنها باید صورت پذیرد، نظیر تزریق ویروسی که آنتی ویروس آن نزد خودشان است.

وقتی این مسئله به وجود آمد کشور را مطیع خود می‌کنند، حال اگر کشوری در اقتصاد مقاوم شد تحت تاثیر این تکانه‌ها و تنش‌ها قرار نمی گیرد، اگر اقتصاد جامعه در دستان ما باشد اجازه نمی دهیم مافیای اقتصادی مواردی از قبیل دارو، امنیت غذایی و غیره را در دست بگیرند، بلکه با روش‌های نوین می‌توانیم نقش تعیین کننده داشته و راه‌های نفوذ را ببندیم، در اینجا هم می‌توانیم مانند بخش نظامی علاوه بر اصلاح سیستم خود در کشورهای مسلمان هم نقش اثرگذاری داشته باشیم.

حال با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر دو عنصر مردم و مسئولان، در حمایت از «حمایت از کالای ایرانی» و «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» باید بررسی کنیم که نقش مردم در این میان چیست؟ حضرت آقا فرمودند: جوان‌ها در اینجا هم «آتش به اختیار» باشند، با تاسیس شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در این میان سهم خود را ایفا کنند، نکته بعد این بود که مردم کالای قاچاق نخرند تا اجناس آن ها بدون اقبال باشد و در چند تکرار ورشکسته شوند.

مردم وقتی برای خرید کالای ایرانی مراجعه می‌کنند و نمی توانند جنس ایرانی پیدا کنند، این موضوع را به رسانه‌ها گزارش دهند، تا اصلاح شود.

برای شروع کار، یک دوره ای را همه باید به هم کمک کنند در بسیاری از کشورها نظیر چین، ژاپن، کره، سنگاپور و غیره این اتفاق رخ داده و اکنون توانسته اند به این موفقیت‌ها در سطح بین‌المللی دست پیدا کنند.

یکی از مسائلی که به همه ما مربوط می‌شود و باید آن را رعایت کنیم، موضوع سبک زندگی است به نحوی که مصرف گرایی، اشرافی گری و رفاه طلبی افراطی را کنار بگذاریم.

رهبری، موضوع حمایت از تولید داخلی را مطرح کردند (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) و ما باید در مورد کالاهایی که تولیدشده و کیفیت دارد، به سمت استفاده از آن برویم

اما به راستی، در بحث استفاده و حمایت از کالای ایرانی نیز نکاتی باید مدنظر باشد؛ رهبری، موضوع حمایت از تولید داخلی را مطرح کردند (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) و ما باید در مورد کالاهایی که تولیدشده و کیفیت دارد، به سمت استفاده از آن برویم؛ کما اینکه اگر کالایی کیفیت و کارایی لازم را نداشت، تولید کننده ملزم است تا کیفیت کار خود را ارتقا دهد؛ بدین ترتیب می‌بینیم همه سهم این حمایت بر دوش مصرف کننده‌ها نیست.

اما در مورد شعار سال های ۹۷و ۹۸ و ۹۹ توجه رهبری به محصول نهایی بود؛ سرمایه گذاری که برای سرمایه گذاری می‌آید، کارگر و مهندسی که روی محصول کار می‌کند، خدماتی که ارائه می‌شود، همه چرخه ای را تشکیل می‌دهد که باید از آن حمایت کرد؛ یعنی دو حمایت می‌توانیم داشته باشیم، یک جا به عنوان شغل که با آن چرخ زندگی مان را می‌چرخانیم از طرفی هم به عنوان خانواده که از محصول از آن استفاده می‌کنیم.

و به عنوان بحث آخر در خصوص کالاهای ایرانی باید گفت؛ کالای ایرانی اگر با رعایت وجدان کاری برای تولید یک محصول سالم شکل بگیرد، چقدر کیفیت خواهد داشت؟ بهبود کیفیت یعنی، ما کار خود را درست انجام داده و از جنس مرغوب در تولید استفاده کنیم؛ بنابراین، به این ترتیب نه تنها حرف برای گفتن خواهیم داشت بلکه توان رقابت را هم به دست خواهیم آورد.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha