۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
 افزایش ۲ برابری صادرات در افق ۴ ساله
رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

افزایش ۲ برابری صادرات در افق ۴ ساله

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در میان مدت، تغییر ساختار و همچنین اراده، لازم است، افزود: در افق ۴ سال آینده، صادرات غیر نفتی را به میزان ۲ برابر افزایش خواهیم داد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پارساله، تجارت خارجی ما حدود ۳۸ میلیارد دلار بود که امسال به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد و در افق ۴ سال آینده به حداقل ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

او با اشاره به برخی کشورهای موفق در حوزه صادرات گفت: سیاست گذاری کلان در حوزه تجارت داخلی، خارجی و بین المللی، زمانی که در قالب یک برنامه و طرح کلان دیده شود قابل مدیریت است و برای صادرات، تولید می‌کنیم نه اینکه مازاد تولید را صادر کنیم.

پیمان پاک با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هم افزایی ایجاد کند، افزود: ۳۶ طرح تحولی را در این وزارت تعریف کردیم که در میان مدت و یک تا ۲ سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

او گفت: تشتت قوانین و مواردی که در بانک مرکزی اتفاق می‌افتد ناشی از دیدگاه بخشی است؛ بانک مرکزی فقط بخش خودش را می‌بیند در صورتی که باید نگاه را ملی کنیم.

پیمان پاک افزود: اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات کشورمان می‌تواند صادرات خام محسوب شود، زیرا انرژی و مواد اولیه ارزان قیمت داریم به همین علت به راحتی می‌توانیم صادر کنیم، اما در جایی که بحث زنجیره ارزش و فرآوری و دانش بنیان مطرح است، اعداد ما پائین می‌آید.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امسال برای نخستین سال، با فشار مجموعه مدیریتی جدید، تعداد شرکت‌های دانش بنیان که به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شدند از یک به ۲ مورد تغییر یافته است.

پیمان پاک با اشاره به پیوستن ایران به پیمان اورآسیا گفت: این پیمان بسیار ارزشمند بود، اما نتوانستیم استفاده کنیم و حتی آسیب دیدیم، زیرا این پیمان می‌گوید تعرفه گمرکی در بسیاری از کالاها کاهش پیدا می‌کند و وقتی تعرفه ترجیحی تصویب شد بازار، کشش کالای ایرانی را داشت و موجب شد از مرز آستارا تقاضای زیادی برای صادرات اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha