۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
ظرفیت‌های بی‌نظیری که بلا استفاده می‌ماند| واردات میوه‌های گرمسیری به رغم وجود توان داخلی
بازار از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

ظرفیت‌های بی‌نظیری که بلا استفاده می‌ماند| واردات میوه‌های گرمسیری به رغم وجود توان داخلی

زاهدان- سیستان و بلوچستان قطب میوه‌های گرمسیری کشور است و به تنهایی می‌تواند نیاز کل کشور را برطرف کند اما نادیده گرفتن این ظرفیت سبب شده تا همه ساله میلیون ها دلار برای واردات این محصولات هزینه شود.

فرشته بامری؛ بازار: سیستان و بلوچستان خاستگاه میوه های گرمسیری در کشور است، میوه هایی مانند موز، انبه، کنار، چیکو، تمرهندی، نارگیل و ... به وفور در سیستان و بلوچستان تولید می شود.

طبق نظر کارشناسان، سیستان و بلوچستان به تنهایی می‌تواند نیاز کل کشور در زمینه میوه های گرمسیری را برطرف کند تا شاهد واردات این میوه ها به قیمت های گزاف نباشیم با این حال  بر اساس آمارها سالانه ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات میوه های گرمسیری به کشور هزینه می شود.

توسعه باغات گرمسیری نیاز به تامین آب از دریا دارد
رضا بلیده ای یکی از باغداران شهرستان زرآباد در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: درخت موز در ۶۰ سال پیش از پاکستان وارد منطقه بلوچستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان شده است.

وی افزود: این محصول توسط تجار در ازای خرما وارد شد و پس از مدتی در منطقه کشت شد.

وی تصریح کرد:  باغات موز نقش مهمی در بحث اشتغال جوانان ایفا می کند به طوری که در هر هکتار برای  ۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

این باغدار سیستان و بلوچستانی با اشاره به اینکه در صورتی که آب مورد نیاز ما تامین شود قطعا می توانیم باغات موز را توسعه دهیم، گفت: زرآباد با دریا ۵ دقیقه فاصله دارد از طرفی آب دریا شور است و ما برای آبیاری باغ ها نیاز به آب شیرین داریم.

حمید رئیسی یکی دیگر از باغداران استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: موز میوه ای ارگانیک است که  در همه ماه های سال برداشت می شود از این رو می تواند سبب اشتغال پایدار در منطقه شود.

وی افزود: در این منطقه باغات بارور زیادی وجود دارد اما فقط از بخشی از این باغ ها بهره برداری می شود از طرفی شاهد واردات غیر قانونی موز از پاکستان هستیم که تولید در منطقه را تحت تاثیر قرارداده است.

وی تصریح کرد: انتطار داریم تا دولت در بحث توسعه باغات موز  با تامین آب شیرین کن و جلوگیری از واردات موز از بخش کشاورزی حمایت کند.

ظرفیت های بی نظیری که بلا استفاده می ماند| واردات میوه های گرمسیری به رغم وجود توان داخلی

ضرورت حمایت دولت از توسعه باغات میوه های گرمسیری 
معین الدین سعیدی، نماینده مردم نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت : سیستان و بلوچستان مهد میوه های گرمسیری در کشور است و این ظرفیت می تواند در خدمت رونق اقتصادی و توسعه استان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید از توسعه باغات میوه های گرمسیری در سیستان و بلوچستات حمایت کند، تصریح کرد: کشاورزان برای آبیاری باغات و محصولات خود از آب بندها و آب چاه استفاده می کنند، بنابراین لازم است تا اعتبار مورد نیاز برای احیا آب بندها از سوی دولت تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق هم خطوط انتقال آب به مزارع و باغات ترسیم شده که باید تکمیل شود، گفت: با توسعه باغات میوه های گرمسیری می توان بستر را  برای اشتغالزایی هزاران نفر فراهم کند.

در حال حاضر ۸ هزار هکتار موز در  چابهار تولید می‌شود که این میزان می‌تواند تا ۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کند و برای ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کند

نماینده مردم نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر ۸ هزار هکتار موز در  چابهار تولید می‌شود که این میزان می‌تواند تا ۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کند و برای ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه تا کنون از این ظرفیت عظیم استفاده نشده، تصریح کرد: ایجاد واحدهای فرآوری و ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻏﺬاﻳی  ﻛﺸﺎورزی برای حمایت از توسعه این باغات ضروری است.

ظرفیت های بی نظیری که بلا استفاده می ماند| واردات میوه های گرمسیری به رغم وجود توان داخلی

صنایع تولید آبمیوه راه اندازی شود 
سعیدی ادامه داد: دولتمردان و سرمایه گذاران می توانند با راه اندازی واحدهای فرآوری میوه، کمپوت و آبمیوه و همچنین تولیدی میوه های خشک سبب رونق اقتصادی در منطقه شوند و برای  تعداد زیادی از جوانان جویای کار شغل ایجاد شود.

وی با اشاره به ظرفیت های صادرات در این بخش افزود: آبمیوه های کشور (شامل آب انواع میوه، مخلوط آبمیوه و سبزیجات، عصاره میوه، اسانس آبمیوه، تخمیر بدون الکل و آبمیوه تغلیظ شده) به بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه، عراق، هند، آلمان صادر می شود.

وی تصریح کرد: در این میان افغانستان با ۴ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار در رتبه نخست، ترکیه با ۳ میلیون و ۶۵۹ هزار دلار در رتبه دوم و پاکستان با ۳ میلیون و ۶۱۳ هزار دلار در رتبه سوم صادرات این محصول قرار دارند که استان سیستان و بلوچستان با دو تا از این کشورها همسایه است.

در حال حاضر فقط از یک سوم ظرفیت تولید صنعت آبمیوه و کنسانتره کشور بهره برداری می شود و بخش زیادی از این ظرفیتها به ویژه در سیستان و بلوچستان بلا استفاده مانده است

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: آمارها نشان می دهد، در حال حاضر فقط از یک سوم ظرفیت تولید صنعت آبمیوه و کنسانتره کشور بهره برداری می شود و بخش زیادی از این ظرفیتها به ویژه در سیستان و بلوچستان بلا استفاده مانده است.

وی ادامه داد: سالانه ۷۰۰ میلیون دلار میوه‌ گرمسیری وارد کشور می‌شود در حالی که سیستان و بلوچستان می‌تواند بخش عمده ای از نیاز کشور به میوه‌های گرمسیری را تأمین کند.

سعیدی افزود: باید مانع از واردات محصولات گرمسیری به کشور شد و میوه مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد و همچنین موانع بر سر راه توسعه باغات گرمسیری را مرتفع کرد.

در مجموع در حالی که حمایت از توسعه میوه‌های گرمسیری در مناطق محروم و مرزی کشور با هدف تولید، اشتغال‌ و صیانت از منابع ارزی کشور از اولویت‌های بخش کشاورزی است اما متاسفانه واردات میوه، مانع توسعه و تولید میوه‌های گرمسیری در کشور شده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha