آبیاری خورشیدی؛ روشی کارآمد در مناطق خشک

آبیاری خورشیدی؛ روشی کارآمد در مناطق خشک

آبیاری خورشیدی یکی از روشهای کارآمد برای آبیاری مزارع و باغات است که به طور ویژه در مناطق خشک همچون هند و آفریقا در حال استفاده است و کشورهای اروپایی نیز در برخی مناطق از آن بهره می برند.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان محصولات کشاورزی تشنه ترین موجودات زنده هستند زیرا برای هر فرآیند بیوشیمیایی به آب نیاز دارند با این وجود چون بارش باران همیشه غیر قابل پیش بینی بوده است لذا با افزایش هر ساله کمبود آب و بحران خشکسالی، تولیدکنندگان بخش تجهیزات و فناوری در این حوزه سعی دارند با نوآوری هایی نوین این چنین معضلاتی را برطرف کنند تا از هر قطره آبی که در دسترس کشاورز و زارع قرار می گیرد بیشترین بهره وری و استفاده صورت بگیرد. در این راستا روش های نوینی برای آبیاری محصولات کشاورزی در این صنعت ترویج پیدا می کند که ضمن تامین آب مورد نیاز گیاه، تلف شدن آن را نیز به حداقل برساند.

یکی از روشهایی که برای آبیاری در کشاورزی سالها است بررسی و آزمایش می شود استفاده از انرژی خورشیدی است که می تواند یک راه حل ایده آل برای آبیاری در کشورهای در حال توسعه باشد.

استفاده از انرژی خورشیدی در کشاورزی رو به افزایش است و کشاورز با انرژی تولید شده از این منبع تجدید پذیر می تواند درآمد  بالایی کسب کند

تغذیه سیستم آبیاری با استفاده از پنل های خورشیدی روشی رو به رشد در کشورهای مختلف جهان است
در واقع کارشناسان جهانی می گویند: انرژی خورشیدی ممکن است یکی از ساده ترین راه ها برای تولید انرژی برای کشاورزان باشد آن هم به این دلیل که کشاورزان معمولاً چندین ساختمان بزرگ دارند که سقف آنها مستقیماً زیر نور خورشید قرار دارد، بدون آنکه سایه درختان مانع آنها شود، آنها را به مکانی ایده آل برای استقرار یک سیستم فتوولتائیک تبدیل می کند.

 بنابراین، استفاده از انرژی خورشیدی در کشاورزی رو به افزایش است و انرژی تولید شده از این منبع تجدید پذیر می تواند در مزرعه یا در شبکه برق محلی مورد استفاده قرار گیرد و درآمد اضافی را برای کشاورز فراهم کند.  

یکی از زمینه های کشاورزی که بیشترین بهره را از انرژی خورشیدی می برد آبیاری است، به ویژه در مناطق خشک. دلیل اصلی این است که استفاده از خورشید برای آبیاری نشان دهنده یک حلقه با کارآمدی بالا است؛ یعنی وقتی که خورشید می درخشد، سیستم آبیاری را تغذیه می کند. این در حالی است که ذاتا محصولات زراعی در زمان تابش زیاد خورشید به آب بیشتری احتیاج دارند.  بنابراین مقدار زیادی از انرژی در صورت نیاز واقعی در دسترس است.

آبیاری خورشیدی؛ روشی کارآمد در مناطق خشک

اگرچه سیستم های آبیاری خورشیدی نسبتا گران هستند اما چون منبع انرژی آن رایگان است لذا پمپ های خورشیدی به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در مزارع و باغات قابل اجرا هستند

پمپ های خورشیدی به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آبیاری مزارع قابل اجرا هستند
در روش آبیاری خورشیدی، پمپ های مورد استفاده برای انتقال آب، مجهز به سلول های خورشیدی هستند.  انرژی خورشیدی جذب شده توسط سلولها از طریق ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که سپس موتور الکتریکی پمپ را تغذیه می کند. در حالیکه اکثر سیستم های پمپ سنتی معمولاً با موتور دیزل یا با شبکه برق محلی کار می کنند، با این وجود این دو حالت عملکرد نسبت به پمپ های خورشیدی معایبی دارد.

مساله اساسی این است که در بسیاری از مناطق روستایی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نوظهور، دسترسی به شبکه برق همیشه تضمین نمی شد بنابراین در این مورد، کشاورزان نمی توانند به سیستم آبیاری سنتی تکیه کنند.  بنابراین، استفاده از یک سیستم انرژی مستقل و جایگزین می تواند راه حلی برای کشاورز برای تأمین منبع تغذیه ایمن باشد.

از سوی دیگر اگرچه سیستم خورشیدی نسبتاً گران است، اما منبع انرژی رایگان است. بنابراین پس از دوره استهلاک، دیگر هیچ هزینه عملیاتی وجود ندارد و لذا پمپ های خورشیدی به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت قابل اجرا هستند.

علاوه بر موارد یاد شده،  استفاده از پمپ های خورشیدی به زارع اجازه می دهد در تمام طول سال حتی در فصل خشک تولید کنند و در نتیجه درآمد خود را افزایش داده و موقعیت خود را در بازار محلی تقویت کنند.  

نحوه عملکرد سیستم آبیاری خورشیدی
در یک نمونه سیستم آبیاری خورشیدی که در اتریش به بهره برداری رسیده است، یک سیستم انرژی خورشیدی متحرک با ماژول های فتوولتائیک (حداکثر ۳ کیلو وات) به یک پمپ چرخدار متصل است که می تواند از چاه ها یا رودخانه ها پمپاژ کند. این در حالی است که کشاورز به کمک برنامه ای در تلفن هوشمند خود، می تواند میزان انرژی تولید شده توسط سیستم را تعیین کند.  سپس پمپ خورشیدی آب را از طریق شیلنگ ها، مستقیماً به محصولات زراعی توزیع می کند.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha