۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
بررسی مشکل آبرسانی در خراسان شمالی | رفع تشنگی با طعم گِل در جرعه‌ای آب
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی مشکل آبرسانی در خراسان شمالی | رفع تشنگی با طعم گِل در جرعه‌ای آب

بجنورد- با آغاز فصل پاییز تغییر طعم و بوی آب در شهر بجنورد کاملاً محسوس بوده و شهروندان را نسبت به‌بهداشتی و سالم بودن آن با چالش روبه‌رو ساخته است مشکلی که مسئولان خبر از رفع آن می‌دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آب سالم یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که برای سلامتمان بسیار حائز اهمیت است  اهمیت آب سالم در این است که نوشیدن آن باعث دور شدن بسیاری از بیماری‌ها در شما می‌شود و همین امر یکی از اولین و مهم‌ترین دغدغه‌ی های هر انسانی است.

در خراسان شمالی هشت سد در دست بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد سه سد از شرب شهر بجنورد، اسفراین و شیروان را تأمین می‌کند. در حال حاضر سد شیرین دره ۷۰ درصد آب آشامیدنی مردم شهر بجنورد را تأمین می‌کند.

تامین آب از سدها
چند سالی بود که صحبت انتقال آب از سد شیرین دره به بجنورد بود و مردم فکر می کردند دیگر مشکل آب شرب با انتقال این طرح به پایان خواهد رسید ولی متاسفانه اینطور نبود و این مشکل در برخی از فصول سال همچنان وجود دارد که موجب گلایه بسیاری از شهروندان می شود.

در خراسان شمالی هشت سد در دست بهره‌برداری وجود دارد

به‌طوری‌که شهروندان خراسان شمالی می‌گویند در برخی مناطق تغییر مزه و بوی آب، آنان را عاصی کرده است و بوی عجیب مشابه خاک یا کپک همراه بوده است و در این مدت مجبور به خرید آب‌معدنی و یا استفاده از آب چشمه‌های اطراف شهر شده‌اند.

به گفته مسئولان استان، شرکت پتروشیمی خراسان چندین سال است که از بهترین منابع آبی زیرزمین برای تولیدات خود استفاده می کند درصورتی که مردم شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف این شرکت با مشکل کمبود آب و آلودگی آب مواجه هستند و هم روستاییان در اطراف پتروشیمی از فعالیت این واحد تولیدی، تنها آلودگی هوا و البته آلودگی منابع آبی بوده است.

کیفیت پایین آب
برای پیگیری این موضوع و دلیل تغییر در طعم و بوی آب از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی پرس‌وجو کردیم که عمده‌ی دلیل این امر را  شرایط جوّی و کاهش بارندگی، کاهش آب ذخیره در پشت سدها، وارونگی آب و … عنوان کردند.

یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با بازار، از طعم و مزه آب شهر گلایه می‌کند و می‌گوید: مدتی است که آب شهری مزه خاک را می‌دهد و قابل‌مصرف نیست همچنین کیفیت پایین آب غیرقابل‌تحمل  و مزه و بوی آن تغییر پیداکرده و بوی خاک حتی با جوشاندن آب هم برطرف نشده است.

سودابه رحمتی بابیان اینکه تأمین آب آشامیدنی سالم، باجان و سلامت انسان‌ها مرتبط است می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم در این زمینه کوتاهی نکنند و هرچه زودتر آب سالم را در اختیار مردم قرار دهند.

بررسی مشکل آبرسانی در خراسان شمالی | رفع تشنگی با طعم گِل در جرعه‌ای آب

بو و طعم خاک در آب شرب
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز در گفتگو با بازار؛ از پایین آمدن کیفیت آب انتقاد کرده و می‌گوید: متأسفانه چند وقتی است که آب شرب شهر طعم به خصوصی و بویی شبیه به بوی خاک، جلبک و ماهی مرده را می‌دهد همچنین باید گفت به دلیل بوی بد آب شهر، نمی‌توان برای آشامیدن و یا پخت‌وپز از آن استفاده کنیم.

میثم مراد پور با بیان اینکه به دلیل تغییر مزه و بوی آب، مجبور به خرید آب‌معدنی و یا آب تسویه هستیم و بعضاً نیز از چشمه روستاهای اطراف آب تأمین می‌کنیم، ولی خانواده‌هایی  هستند که امکان تهیه آب از مکانی دیگر یا توان خرید آن را ندارند، به ناچار باید از همین آب استفاده کنند، ابراز کرد:  زمانی که مردم دسترسی به آب سالم نداشته باشند، ممکن است درگیر بیماری‌های ناخوشایندی شوند که آن‌ها را با هزینه‌های جبران‌ناپذیری مواجه سازد.

طعم ماهی در لیوان آب
اعظم نیری یک شهروند دیگر نیز دراین‌باره می‌گوید: آب شیر را که باز می‌کنیم، بو و طعم خاک می‌دهد و بی‌کیفیت است، به‌هیچ‌عنوان قابل آشامیدن نیست و نمی‌توان حتی جرعه‌ای از آن را استفاده کرد. روزهای اول فکر می‌کردیم مشکل از شیرآلات و یا لوله‌کشی‌های آب ساختمان باشد ولی از دوستان که سؤال کردیم متوجه شدیم مشکل شهری است از مسئولان می‌خواهیم کیفیت آب را بهترین شکل ممکن حل کنند زیرا برای سلامتی بسیار خطرناک است

به دلیل تغییر مزه و بوی آب، مجبور به خرید آب‌معدنی و یا آب تسویه هستیم و بعضاً نیز از چشمه روستاهای اطراف آب تأمین می‌کنیم

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه هر چند وقت یک مرتبه با آب بجنورد مشکل داریم؛ یک مرتبه رنگ آب تغییر می‌کند و تیره می‌شود، در مقطعی آب پر از املاح است و حالا هم بو و مزه ماهی می‌دهد، می گوید:  هر دفعه هم که سعی می‌کنیم موضوع را از طریق دستگاه‌ های متولی پیگیری کنیم، به بهانه‌ هایی تلاش در توجیه موضوع دارند و مثلاً جاری شدن سیل را دلیل تغییر رنگ و تیره شدن آب اعلام می‌کنند و حالا هم می‌گویند تغییر فصل موجب تغییر طعم و بوی آب شده است.

یزدان شاپوری با اشاره به اینکه بارها بسیاری از مسئولان اعلام کردند که پتروشیمی خراسان از بهترین منابع آبی استان استفاده می کند اما حساب بانکی خود را در شهرهای بزرگ دارد و هیچ سودی برای استان نیست، اگر واقعا اینطور است چرا کسی جلوی این موضوع را نمی گیرد، بیان کرد: ما برای آب شرب پول پرداخت می کنیم و انتظار داریم آب با کیفیت در اختیار ما قرار دهند.

پدیده وارونگی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی در گفتگو با بازار، در خصوص کیفیت آب و طعم آن و با بیان اینکه تأمین آب شرب و بهداشت مردم در تمام جوامع از دو روش از سطحی و آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت:  آب‌های سطحی همان آب سدها هستند که در خراسان شمالی آب سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین از سدها تأمین می‌شود و آب‌های زیرزمینی آب حاصل از چاه است که آب حاصل از آن از لایه‌های مختلف خاک و شن و ماسه رد می‌شود.

بارها بسیاری از مسئولان اعلام کردند که پتروشیمی خراسان از بهترین منابع آبی استان استفاده می کند اما حساب بانکی خود را در شهرهای بزرگ دارد و هیچ سودی برای استان نیست

غلامحسین ساقی با بیان اینکه استفاده از منابع آب‌های سطحی دارای ایراداتی است که ازجمله آن‌ها تأثیرپذیری از عوامل جوی است که در ماه‌های فروردین و مهرماه مشکلاتی را به وجود می‌آورد، بیان کرد:  گفته شهروندان صحت دارد و آب شرب برخی از مناطق شهر بجنورد از بو و طعم خوبی برخوردار نیست.

وی دلیل تغییر طعم آب را تغییر آب و هوا و ایجاد جریان وارونگی در آب عنوان می کند و می گوید: تصفیه خانه نمی توانند مشکل تغییر بو و طعم آب را تغییر دهند تمام تلاش خود را می کنیم تا این مشکل تا نیمه اول آبان ماه حل شود.

مردم از بوی بد و کیفیت پائین آب شکایت دارند و مسئولان از حل آن در ماه جاری خبر می دهند اما باید دید که تا آن زمان مردم چطور با مشکلات آب کنار می آیند این روزها بسیاری از شهروندان برای آب معدنی هزینه می کنند اما بسیاری هم پول خرید آب را ندارند.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha