۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
قطب تولید سیر کشور، خالی از اتفاقی نو| از جای خالی فرآوری تا بلاتکلیفی شهرک تخصصی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

قطب تولید سیر کشور، خالی از اتفاقی نو| از جای خالی فرآوری تا بلاتکلیفی شهرک تخصصی

همدان- همدان به عنوان قطب تولید سیر کشور این روزها مدام با وعده هایی از جنس ایجاد واحدهای فرآوری و راه اندازی شهرک تخصصی سیر و غیره روبرو بوده که تاکنون عملیاتی نشده و همچنان در حد حرف باقی مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان در زمینه تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی، گردو، سیر خشک، انگور، یونجه، جو، گیاهان دارویی و چغندر قند دارای رتبه‌های اول تا پنجم کشوری و در تولید گندم دارای رتبه هفتم است و بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارد.

طبق آخرین آمارها در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۴۱ هزار و ۵۳۰ تن سیر خشک در استان همدان تولید شده و به عبارتی ۷۰ درصد سیر کشور در این خطه حاصلخیز تولید می شود و این پیشتازی «قطب تولید سیر کشور» را به همدان لقب داده است.

سیرها در فقدان برند و بسته بندی به سبک ۵۰ سال پیش فله ای در میان جعبه و گونی پلاستیکی عرضه می شوند ضمن اینکه سیرهای خام در صادرات نه تنها نام و نشانی از همدان با خود ندارند بلکه همین خام فروشی ها ارزش افزوده ای را به همراه ندارند

طبق آمارهای مربوط به سال گذشته، قریب ۶ هزار تن از سیر همدان در ۸۸ واحد شوری و ترشی فعال استان مصرف می‌شود و در حدود دو هزار تن در چهار واحد اسلایس و به پودر سیر تبدیل می شود و مابقی در فقدان برند و بسته بندی به سبک ۵۰ سال پیش فله ای در میان جعبه و گونی پلاستیکی عرضه می شوند ضمن اینکه سیرهای خام در صادرات نه تنها نام و نشانی از همدان با خود ندارند بلکه همین خام فروشی ها ارزش افزوده ای را به همراه ندارند.

البته بارها بحث جهانی شدن سیر همدان به میان آمده و صحبت هایی در خصوص فعالیت شهرک تخصصی سیر هم مطرح شده اما تاکنون هیچ یک از این وعده ها عملیاتی نشده است.

جای سئوال است که قرار است چه برنامه ای در این مسیر شاهد باشیم؟ آیا این روزها وضعیت تولید، فروش و البته صادرات این مروارید اشتغالزا در همدان مناسب است؟

 در این راستا گفتگویی با عبدالحسین اکبری مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار ( به عنوان مدیر شهرستان مرکز تولید سیر در استان همدان و کشور و حبیب حسینی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیر سولان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

قطب تولید سیر کشور از وعده ها سیر شد| از جای خالی فرآوری تا بلاتکلیفی شهرک تخصصی

عبدالحسین اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از آغاز کاشت عملیات سیر در شهرستان بهار خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یابد.

تعداد ۶۰۰ نفر از بهره‌برداران به کشت و کار این محصول پرطرف‌دار و پرخاصیت مشغول هستند
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه محصول سیر از جمله محصولات اصلی بهار است، ادامه داد: تعداد ۶۰۰ نفر از بهره‌برداران به کشت و کار این محصول پرطرف‌دار و پرخاصیت مشغول هستند.

وی با اشاره به پیش‌بینی میزان برداشت این محصول، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح حدود ۱۸ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

اکبری در این راستا عنوان کرد: برداشت محصول سیر این شهرستان هر ساله با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر ‌ماه آغاز شده و ادامه می یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه سیر تولیدی این شهرستان از نوع سیر سفید است، اظهار کرد: این محصول با توجه به کیفیت بالایی که دارد، علاوه بر تامین نیاز استان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

از جمله مشکلات سیرکاران بهاری نوسان قیمت،  نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی است که موجب خروج ارزش‌افزوده این محصول از منطقه می‌شود

اکبری با اشاره به مهم‌ترین مشکلات سیرکاران بهار، اضافه کرد: از جمله مشکلات سیرکاران این شهرستان نوسان قینت، نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی است که موجب خروج ارزش‌افزوده این محصول از منطقه می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار باتاکید بر اینکه این روزها نوسان قیمت و نبود صنایع فرآوری از مهم‌ترین مشکلات سیرکاران این شهرستان بهار است، اظهار کرد: از جمله اقدامات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بهار در خصوص کشت سیر برگزاری برنامه‌های آموزشی، تامین نهاده‌ها، بازدیدهای کارشناسی و ارائه توصیه‌های فنی است.

قطب تولید سیر کشور از وعده ها سیر شد| از جای خالی فرآوری تا بلاتکلیفی شهرک تخصصی

حبیب حسینی به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیر سولان همدان هم در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: هم اکنون در استان همدان و به ویژه روستای سولان افراد زیادی در عرصه تولید، فروش و فرآوری سیر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در روستای سولان فرآوری ها عمدتاً به صورت دستی و سنتی صورت می گیرد و عملیات پوست گیری سیر به انجام می رسد، اظهار کرد: در قالب این اقدامات، اشتغال بسیاری ایجاد شده و حتی مشاغل خانگی راه افتاده است.

حسینی در خصوص وضعیت فروش سیر همدان نیز گفت: بازار سیر همدان زیاد جالب نیست، چیزی که برای تولید سیر خرج می کنیم، به همان میزان فروش نداریم.

ما زمین ها را برای تولید سیر اجاره می کنیم، هزینه تولید، هزینه کارگر، هزینه حمل و نقل و غیره را نیز به جز هزینه اجاره بهای زمین داریم و این موضوع باعث می شود که تولید سیر برایمان گران درمی آید

این صادرکننده سیر در ادامه صحبت های خود در این راستا تشریح کرد: ما زمین ها را برای تولید سیر اجاره می کنیم، هزینه تولید، هزینه کارگر، هزینه حمل و نقل و غیره را نیز به جز هزینه اجاره بهای زمین داریم و این موضوع باعث می شود که تولید سیر برایمان گران درمی آید.

حسینی با بیان اینکه هم تولیدکننده سیر هستم، هم خریدار و هم فروشنده سیر، اظهار کرد: امسال بالای ۳۰۰ و ۴۰۰ تن سیر جابه جا کرده ام و بالای ۶۰۰ تن سیر خشک و پوست کنده را نیز خریداری و فروخته ام یعنی در سال جاری حدود یک هزار تن سیر جابه جا کرده ام.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، قیمت سیر سولان کیلویی از هفت تا ۲۰ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: افرادی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ما در ارتباط هستند ۲۰۰ خانوار یعنی یک هزار و ۵۰۰ نفر را شامل می‌شوند.

قطب تولید سیر کشور از وعده ها سیر شد| از جای خالی فرآوری تا بلاتکلیفی شهرک تخصصی

حسینی در بخش پایانی این گفتگو یادآور شد: قرار بود شهرکی برای سیرهای پوست‌کنده ایجاد شود اما این روند تاکنون محقق نشده است، با ایجاد این شهرک تخصصی می‌توان سیرهای سولان را در عرصه مناسب فروش و صادرات قرار داد و زنجیره تولید این محصول را تکمیل نمود.

جایگاه بخش کشاورزی به‌عنوان یک موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی نه‌تنها تأمین‌کننده غذای جامعه بوده بلکه تعادل امنیت غذایی، اقتصادی، رفاه اجتماعی جامعه و در مجموع امنیت کامل کشور را به‌دنبال دارد.

در این مسیر، استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قدمت کشاورزی در دل خود تولید سیرهای باکیفیتی را دارد که نه‌تنها موجب اشتغال‌زایی، تولید، فروش و صادرات شده بلکه ارزش افزوده و درآمدزایی را نیز به ارمغان آورده است.

ناگفته پیداست یکی از محصولاتی که در استان همدان و شهرستان های زیادی از همدان در حال تولید و البته اشتغالزایی است، همین محصول سیر است که به واسطه تولید، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و غیره آن را مروارید اشتغالزایی می نامند که با خود، می تواند ارز آوری، صادرات و حتی گردشگری کشاورزی را به ارمغان داشته باشد اما همدان به عنوان قطب تولید سیر کشور این روزها مداوم با وعده هایی از جنس ایجاد واحدهای فرآوری و شهرک تخصصی سیر وغیره روبرو است اما تاکنون این وعده ها عملیاتی نشده ؛ به نوعی که در حال حاضر، در استان همدان تنها چیزی که نصیب آن شده است، سیر شدن از وعده هایی است که هنوز به نتیجه نرسیده و خبری از آن ها نیست.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha