۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
«نشست مسکو» برای امارت اسلامی اهمیت دارد| اثبات ظرفیتهای افغانستان به جهانیان
سخنگوی طالبان افغانستان در گفتگو با بازار؛

«نشست مسکو» برای امارت اسلامی اهمیت دارد| اثبات ظرفیتهای افغانستان به جهانیان

«ذبیح الله مجاهد» می گوید: از آنجایی که دایره تعهدات امارت اسلامی مرتبط با خواسته های مردم افغانستان است، ما میتوانیم از طریق نشست مسکو، ظرفیت های خود را به جهانیان به خوبی نشان دهیم.

 تهمینه غمخوار؛ بازار: دو هفته ای است که اخباری در خصوص برگزاری نشست مسکو در خصوص تحولات افغانستان به میزبانی روسیه در رسانه های کشورهای مختلف در جریان است. 

نگرانی روسیه در خصوص حضور داعش در افغانستان، ایجاد حکومت همه‌ شمول و تعهد کمک‌ های بشردوستانه به مردم افغانستان، موجب شد تا این کشور تصمیم گیرد تا نشستی را با حضور نمایندگان طالبان و همچنین نمایندگانی از کشورهای چین و پاکستان برگزار کند در حالی که وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه، اعلام کرد که آمریکا به دلایل لجستیکی در این نشست شرکت نخواهد کرد و موضوع گروه تروئیکا پلاس اهمیت بیشتری دارد.

بر همین اساس، سومین نشست مشورتی «فرمت مسکو»،  امروز چهارشنبه برگزار خواهد شد؛ در حالی که «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون دوم رییس‌الوزرا، «مولوی امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه، «حاجی نورالدین عزیزی» وزیر تجارت، «قاری دین‌ محمد حنیف» وزیر اقتصاد و «مولوی عبدالرشید» شهردار کابل در راس هیئتی بلندپایه امروز عازم مسکو شده اند. 

همچنین قرار است امروز چهارشنبه مقام‌ های روسیه و نمایندگان طالبان در مورد چگونگی جلوگیری از بروز یک بحران بشری در افغانستان گفتگو نمایند.

واقعیت برگزاری این نشست چهارجانبه، به صورت سه جانبه و در غیاب امریکا برگزار خواهد شد، این است که کرملین، از زمان به قدرت رسیدن دوباره شبه‌ نظامیان طالبان در افغانستان در خصوص افزایش نیروهای گروهای تروریستی به ویژه داعش در شمال افغانستان نگران است و بر همین اساس در تلاش است تا با حضور چین و پاکستان در مورد افغانستان به یک موضع مشترک دست یابد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه معتقد است که نیروهای تروریست نظیر داعش هم برای روسیه و هم هم‌پیمانان آن یک تهدید بزرگ محسوب می شود، زیرا رهبران داعش برای گسترش نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی و مناطق روسیه اهداف و برنامه هایی را مد نظر قرار داده اند. 

بنابراین، از نظر روسیه مسئله به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی در این مقطع زمانی، موضوعی نیست که بر روی میز باشد و  حل و فصل سازنده مشکلات افغانستان اهمیت بیشتری برای مصون ماندن منطقه دارد.

بر همین اساس و طبق گفته های «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه، مسکو قرار است تا در نشست امروز مشورت‌ های خود را درباره چگونگی حل چالشهایی که افغانستان با آنها روبرو است و انتقال آن به طالبان، ارائه نماید، در حالی که برای روسیه موضوع مبارزه با مواد مخدر و مقابله با تهدیدات تروریستی اولویت است.

مسکو پیش از این، کنفرانس‌هایی در خصوص مسائل و مشکلات موجود در افغانستان برگزار کرده است. این کشور در اوایل سال جاری، میزبان کنفرانسی با حضور مقامات امریکایی، چینی و پاکستانی بود. این کشورها، در اعلامیه مشترکی در پایان این کنفرانس از جوانب آن زمان منازعه خواسته بودند که به توافق صلح برسند و خشونت را متوقف سازند.

در حالی که «فرمت مسکو» به مکانیسم مذاکره و گفتگو معروف است، در سال ۲۰۱۷ و با هدف رسیدگی به مسائل پیرامون افغانستان تشکیل شده است. این نشست شامل افغانستان، چین، ایران، پاکستان، هند و سایر کشورها بوده که در چندین دور در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برگزار شده است. 

در همین راستا، خبرنگار بازار در گفتگویی کوتاه با «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان و سرپرست اطلاعات و فرهنگ این گروه، به بررسی این موضوع پرداخته است. 

مجاهد: امارت اسلامی از طریق نشست مسکو می تواند موقعیت خود را به جهانیان اثبات کرده و برای تمامی کشورهای دنیا آشکار و واضح بسازد  

«ذبیح الله مجاهد» در خصوص اهمیت برگزاری نشست مسکو و حضور مقامات ارشد طالبان اظهار کرد: نشست مسکو برای امارت اسلامی حائز اهمیت است، چرا که امارت اسلامی از این طریق می تواند موقعیت خود را به جهانیان اثبات کرده و برای تمامی کشورهای دنیا آشکار و واضح بسازد. 

وی همچنین گفت: از آنجایی که دایره تعهدات و وظایف امارت اسلامی مرتبط با خواسته مردم افغانستان است، بنابراین ما می توانیم از این جایگاه ظرفیت های خود را به جهانیان به خوبی نشان دهیم در حالی که البته فرصت خوبی پیش روی افغانستان است.  

 سخنگوی طالبان در پایان اذعان نمود: ما امیدواریم که این کنفرانس یا اجلاس مثمر ثمر بوده و دستاوردهای خوبی برای کشورمان و به خصوص مردم به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha