۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۸
له شدن کفش ایرانی، زیر پای کپی‌کاران متقلب| گمرک چگونه کیفیت کفشها را خراب می کند؟!
بررسی مشکلات یک صنعت رو به فراموشی

له شدن کفش ایرانی، زیر پای کپی‌کاران متقلب| گمرک چگونه کیفیت کفشها را خراب می کند؟!

چرا برندهای معروف کپی می شوند؟ مانع تولید کفش های با کیفیت چیست و دردهای کارفرمایان صنعت کفش کدامند؟ روسای ۵ اتحادیه مرتبط با کفش برای این سئوالات توضیح می دهند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: نخستین نشست رییس انجمن صنفی کارفرمایان کفش و صنایع وابسته ایران پر بود از گلایه و درد. جمعی از روسای اتحادیه های صنفی تولیدی و توزیعی و مواد اولیه جمع شده بودند تا با امیدی دوباره و رفع موانع  کسب و کار به اهداف بلند پروازانه ای چون صادرات ۶ میلیارد دلاری و کاهش قیمت تمام شده کالاها همراه با افزایش کیفیت  برسند. در ادامه به بخشی از دردها و مشکلات و نکات جالب این صنعت که به طور مستقیم با  قلب دوم انسان سرو کار دارد اشاره می کنیم.

«علیرضا جباریان» رییس اتحادیه کیف و کفاشان تبریز اظهار داشت:‌ صنعت کفش تا پیش از سال ۹۷ و ممنوعیت واردات، از موضوع قاچاق و به‌ویژه قاچاق کفش‌های چینی به کشور آسیب زیادی دید و حدود ۴۰ درصد از تولید از دست رفت.

وی بیان‌داشت: پس از اعمال ممنوعیت‌ها که در ادامه با افزایش نرخ ارز نیز همراه شد، قیمت کفش‌های خارجی روند صعودی در پیش گرفت و قدرت خرید مردم کاهش یافت و به همین  دلیل قاچاق آن به کشور محدود شد.

جباریان در پاسخ به این سئوال که  نگران حضور برندهای خارجی در فضای مجازی نیستید؛ گفت: عمده آنچه در برخی سایت‌ها، کانال‌ها و فضای مجازی تحت عنوان کفش خارجی تبلیغ و فروخته می‌شود، تولیدات ایرانی وبه اصطلاح های کپی است.

وی تصریح‌کرد:‌ ممنوعیت واردات منجر به رشد چشمگیر صنعت کفش شد، به‌طوری که تولیدکنندگان ایرانی توانستند رشد ۲۰ ساله را طی سه سال رقم بزنند.

نائب رییس انجمن صنفی کارفرمایان کفش و صنایع وابسته ایران تاکید کرد:‌ اگر ممنوعیت واردات تداوم داشته باشد، تولیدکنندگان ایرانی قادر به تولید کفش های خوب و با کیفیت بالا همگام با مد روز جهان خواهند بود.

اکنون فقط برای «کفش‌های ایمنی» استاندارد اجباری در کشور تعریف شده و سایر انواع کفش‌ها استاندارد اجباری یا اختیاری  ندارند

فقط برای کفش های ایمنی استاندارد داریم
وی گفت: اکنون فقط برای «کفش‌های ایمنی» استاندارد اجباری در کشور تعریف شده و سایر انواع کفش‌ها استاندارد اجباری یا اختیاری  ندارند.

جباریان ادامه‌داد: امروز طیف وسیعی از کفش‌های غیرچرمی را در بازار می‌بینیم که با عنوان کفش طبی عرضه می‌شوند، اما کفش طبی باید حتما از جنس چرم باشد و یا  درنقاطی که در تماس با بدن انسان است چرمی باشد نه از جنس فوم (چرم مصنوعی)

وی از برنامه‌ریزی برای تدوین استاندارد پای ایرانی خبر داد که با همکاری دانشگاه و سازمان صنایع کوچک با نمونه‌گیری از بیش از یک میلیون پا انجام خواهد شد.

جباریان تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد برندهای خارجی که در مغازه ها به فروش می رسد، ساخت تولید ایران است که بر اساس سلیقه مردم و ضعف برند سازی  تولیدات ایرانی تولید می شود.

نمونه نخ های وارداتی که در گمرک آسیب دیده اند

گمرک مواد اولیه با کیفیت را خراب می کند
همچنین  در این نشست سعید حیاتی رئیس اتحادیه چرم طبیعی و مصنوعی و مواد اولیه کفش با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز وارداتی مدت زیادی در انبارهای گمرک می‌ماند تا ترخیص شود، گفت: در حالی که تولیدکنندگان برای واردات این کالاها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند و ارز کشور برای آن صرف می‌شود اما در مواردی با برکراسی سنگیم موجود در دستگاه های اداری و ماندن این کالا در گمرک، مواد وارداتی از بین می‌رود و قابل مصرف نیست.

حیاتی با نشان دادن دو نمونه از کالاهی وارداتی که در اثر ماندن زیاد در گمرک خراب شده بود، گفت: بدون مواد اولیه با کیفیت نمی توان با برنده ای معروف  رقابت کرد زیرا برای دستیابی به محصول نهایی خوب احتیاج به مواد اولیه خوب داریم که بخشی از این مواد توسط پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شود اما بخشی را باید از محل واردات تامین کرد.

در تمام دنیا برای واردات سه تعرفه ۴، ۱۵ و ۲۰ درصدی وجود دارد اما در ایران تعداد تعرفه‌های وارداتی به حدی است که کتاب آن به اندازه یک دیکشنری  است و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را بسیار زیاد می‌کند

 حیاتی افزود: در تمام دنیا برای واردات سه تعرفه ۴، ۱۵ و ۲۰ درصدی وجود دارد اما در ایران تعداد تعرفه‌های وارداتی به حدی است که کتاب ان به اندازه یک دیکشنری  است و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را بسیار زیاد می‌کند.

برندهای خارجی در فضای مجازی ایرانی هستند| گمرک چگونه کیفیت کفش های ایرانی را خراب می کند؟

بازار کار داخل نه دانشمند که نیروی ماهر می‌خواهد
علی اژدرکش رئیس انجمن کارفرمایان کفش و صنایع وابسته ایران گفت: وزارت صمت و دستگاه‌های مختلف مرتبط با تولید باید بدانند که تولید در حوزه های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. مثلا تولید در حوزه آی تی با مفهومی  کاملاً متفاوت با تولید محصولات لبنیاتی دارد و صنعت کفش به دلیل این که بخشی از صنعت مد به شمار می رود نیاز به مواد اولیه به روز و با کیفیت دارد.

وی با انتقاد از تولیدکنندگانی که برندهای خارجی را کپی می کنند گفت انتهای مسیر این نوع فعالیت بن‌بست است و ما با کارت شناسایی کس دیگری نمی ‌توانیم تا ابد همه مسیرها را ادامه دهیم و انتظار داریم که مسئولان مسیر را برای برند های باکیفیت ایرانی مهیا کنند.

 وی همچنین تاکید کرد در استراتژی آموزشی به خصوص در آموزش عالی ما باید به دنبال تربیت نیروهای ماهر باشیم نه دانشمند متخصص و در حال حاضرصنعت پوشاک از کمبود نیروی ماهر و متخصص رنج می برد.

جای خالی ساخت بند چرمی ساعت در تولیدات چرمی ایران
همچنین احد گازرانی رئیس اتحادیه کفش و کیف فروشان شهرستان همدان نیز درباره مشکلات بازار کفش و صادرات آن گفت: متاسفانه  کرونا باعث ایجاد محدودیت های برای صادرات شد اما امروز یکی از مشکلات جدی ما در همدان بحث کارگران متخصص است و انتظار داریم سازمان فنی حرفه ای کشور در این باره ورود پیدا کرده و نیروهای ماهر را برای بازار کار تربیت کند.

 وی تاکید کرد : چرم ایران هم اکنون در خارج از کشور به بیش از ۸۰۰ نوع محصول فرآوری شده تبدیل می شود ولی در زمان حاضر تنها ۱۱ نوع محصول از چرم در ایران ساخته می شود.

 وی تاکید کرد با برنامه ریزی صحیح به خصوص در حوزه آموزش می ‌توان بازارهای بزرگی چون بند ساعت، تولید توپ های چرمی و...را نیز در داخل و حتی منطقه ایجاد کرد که ارزش افزوده بالایی دارند.

برندهای خارجی در فضای مجازی ایرانی هستند| گمرک چگونه کیفیت کفش های ایرانی را خراب می کند؟

حسین اباذری رئیس اتحادیه  کیف و کفاشان کرج نیز گفت: مقام معظم رهبری چندین سال است که بر تولید تاکید دارند ولی مسئولین اجرایی توجهی به تولید ندارند  وامروز کارگاه‌های کوچک فعال در صنعت کفش  گرفتار کمبود سرمایه در گردش  هستند ام سیستم بانکی  چنان بروکراسی سختی را در پیش گرفته اند که برخی را  از فعالیت در صنعت و بازار کفش  منصرف می کنند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha