۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
قرق شکنی اصناف ادامه دارد/ قراردادهای صوری اجاره ویلا برای دور زدن قانون
بازار گزارش می دهد؛

قرق شکنی اصناف ادامه دارد/ قراردادهای صوری اجاره ویلا برای دور زدن قانون

ساری - مازندران تعطیل‌شده اما قرق شکنی برخی از اصناف و مسافران که سلامت مردم را نشانه گرفته اند، ادامه دارد و برخی مالکان ویلاها نیز با مسافران برای اجاره شبانه، قراردادهای صوری می‌بندند.

 طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باآنکه به مرحله اجرایی رسیده اما همچنان برخی از اصناف از روی لجاجت و به بهانه‌های تأمین درآمد، کرکره‌ها را بالا زده‌اند.

باآنکه شهرهای مازندران به‌ظاهر به حالت تعطیل درآمده است اما گشتی در خیابان‌های مرکز استان تا نواحی شرقی و غربی در روز آدینه و تعطیل چیزی دیگری نشان می‌دهد، اصناف و مسافرانی که همچنان روی حرف خود ایستاده‌اند و هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند.

یک فروشگاه پوشاک خیابان قارن که زیرپوستی کرکره مغازه‌اش را تا نیمه بالا زده و مشغول کاسبی است می‌گوید: روزی یک البسه هم بفروشیم، غنیمت است زیرا در این وانفسای بازار و کسادی می‌توانیم خرج زن و بچه‌مان را تأمین کنیم.

این فروشنده جوان که حتی ماسک و دستکش نیز نداشت، می‌گوید: کاسبی به‌کلی تعطیل‌شده اما چاره‌ای نداریم زیرا چک‌های زیادی دست مردم‌داریم و به‌ناچار باید به فکر تأمین وجوه آن باشیم.

در شهرستان رامسر نیز در روز تعطیل جمعه دو واحد صنفی که اقدام به قرق شکنی کرده و کرکره مغازه‌شان را بالا داده بودند، پلمب شدند و ۳۰ واحد صنفی نیز اخطار دریافت کردند.

محمد آزاد فرماندار رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوعیت حضور مسافر، بازرسی از واحدهای صنفی نیز شدت بیشتری گرفته است، می‌گوید: از ۱۸ واحد صنفی عرضه‌کننده لوازم بهداشتی در روز تعطیل بازرسی صورت گرفت و یک فقره پرونده گران‌فروشی تشکیل شد و به ۳۰ واحد که مصوبه ستاد مقابله با کرونا را رعایت نکردند، اخطار داده‌شده است.

از ۱۸ واحد صنفی عرضه‌کننده لوازم بهداشتی در روز تعطیل بازرسی صورت گرفت و یک فقره پرونده گران‌فروشی تشکیل شد

وی ادامه داد: از نانوایی‌های شهرستان نیز بازرسی صورت گرفت که تاکنون تخلفی ثبت‌نشده است و در مجموع ۶۴ واحد صنفی مورد پایش و بررسی قرارگرفته‌اند.

طبق اعلام مسئولان بخش بهداشت و سلامت، در حال حاضر شهرهای آمل، بهشهر، بابلسر و بابل به ترتیب پرخطرترین شهرهای استان در روزهای کرونایی هستند اما گشتی در بازارها و خیابان‌های منطقه نشان می‌دهد که برخی اصناف و مسافران به خطری که بیخ گوششان هست، توجه ندارند.

یک مسافری که به هر ترفندی بوده خود را از جاده هراز به ویلایش در مازندران رسانده است، حوالی میدان هزار سنگر به خبرنگار بازار می‌گوید: لازم است ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا با اخذ مدارک لازم برای یک‌بار نسبت به تهیه و ارائه برچسب و یا برگه‌های موقت برای خودروهای ساکنین با پلاک غیربومی اقدام کند.

وی افزود: این کار سبب می‌شود تا هنگام تردد این دسته از مسافران وقت کمتری از عوامل کنترل‌کننده بگیرند.

در عین برخی بومی‌های منطقه که قرنطینه خانگی شده‌اند معتقدند باید ورودی و خروجی شهر و منطقه محدوده تردد در شهرها مشخص شود. حسن اصغری شهروند قائم‌شهر می‌گوید: باید از قبل اطلاع‌رسانی شود که شهروندان تا چه محدوده‌ای حق تردد دارند و آیا اجازه دارند به روستاهای حاشیه و ییلاقی خود سفر کنند.

بازگردادن مسافران در محور سوادکوه

جمعی از شهروندان مازندران نیز با تشکیل حلقه‌های انسانی و ایست‌های موقت در محورهای ورودی منتهی به شهرها و ورودی استان، به کمک مسئولان آمدند و از ورود مسافران غیربومی جلوگیری می‌کنند و در محور سوادکوه به گفته سعید یزدانی فرماندار این شهرستان در روز جمعه از ورود ۵۰ خودرو غیربومی و مسافر که قصد ورود به استان را داشتند در ایست و بازرسی پل سفید گرفته شد و بازگشت داده شدند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار از اصناف و مسافران خواست تا به مصوبه ستاد مقابله با کرونا توجه کنند و در خانه‌هایشان بمانند و از سفر پرهیز کنند.

فعالیت چراغ خاموش خانه مسافرها و سفره خانه ها در حاشیه طرح اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر نیز به گفته سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ۱۱ سفره‌خانه متخلف در رامسر پلمب شد.

وی افزود: برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، طرح بازدید و نظارت بر رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها و واحدهای پذیرایی در کل استان به اجرا درآمده است و در این راستا ۱۱ قهوه‌خانه و سفره‌خانه به دلیل بی‌توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا تعطیل‌شده‌اند.

فرزانه با اشاره به وجود سه هزار و ۵۰۰ تأسیسات گردشگری در استان اظهار داشت: بیشتر این تأسیسات به‌صورت خو خواسته اقدام به تعطیلی کرده‌اند و برخی نیز برای کمک به مدافعان سلامت حمایت‌های مالی نیز برای تهیه ماسک و لوازم بهداشتی انجام داده‌اند.

قراردادهای صوری اجاره ویلاها

درحالی‌که اجاره ویلاها در مازندران ممنوع است اما برخی ویلاداران و بنگاه‌ها که اقدام به اجاره ویلاها می‌کنند برای دورزدن قانون و مصوبه ستاد کرونا، اقدام به عقد قراردادهای صوری یک‌ساله با مسافران غیربومی می‌کنند.

برخی از شهروندان غرب مازندرانی بابیان اینکه متأسفانه برخی ویلاداران با قراردادهای صوری اقدام به اجاره املاک می‌کنند خواستار نظارت و برخورد از سوی متولیان امر شدند.

در روزهایی که کشور با کرونا ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کند هدف از اجرای طرح‌هایی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد، حفظ سلامت مردم و از بین بردن زنجیره انتقال این بیماری خطرناک است و در این شرایط لازم است همه ازجمله اصناف و مسافران دست‌به‌دست هم دهند تا این بیماری مهار و سفر به دوران دیگری موکول شود.

کد خبر: ۱۱٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha