۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
خاموشی‌های زمستانه در راه است| تراز منفی دولت از درآمد برق
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خاموشی‌های زمستانه در راه است| تراز منفی دولت از درآمد برق

مشهد- قطع برق و به دنبال آن کلافگی مردم و هم‌چنین خاموشی در خط تولید صنایع همگی در تابستان امسال خاطرات ناخوشایندی را به همراه داشت که به نظر می‌رسد تکرار این خاطرات تلخ در زمستان نیز دور از ذهن نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابستان امسال به دلیل قطع خط تولید بسیاری از صنایع به تعطیلی کشانده شد و لذا همین تعطیلی‌های چندساعته در روز علاوه بر تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر به صنعت نرخ بسیاری از محصولات را مانند سیمان به‌شدت افزایش داد.

امسال نیز با توجه به افزایش مصرف و از طرفی کمبود آب در سدها و هم‌چنین احتمال کمبود سوخت برای به چرخش درآوردن توربین‌های حرارتی نیروهای تولید برق احتمال خاموشی‌ها بیش از سال‌های گذشته است لذا برای بررسی این سوژه سؤالات خود را با مهدی علومی معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کردیم.

* آیا زمستان امسال با کمبود برق مواجه خواهیم بود؟
اگر سوخت لازم برای نیروگاه‌ها فراهم شود امکان جبران کمبود تولید برق وجود دارد و الا به‌طور حتم با خاموشی مواجه خواهیم شد.سال گذشته در زمستان مقدار کمی خاموشی اعمال شد و برنامه‌ریزی‌شده که امسال نیز خاموشی‌ها در این فصل در حداقل حالت ممکن باشد.

خاموشی‌های زمستانه در راه است | تراز منفی دولت از درآمد برق

* آیا افزایش مصرف برق در خاموشی‌ها نقش دارد یا کمبود سوخت؟
بر اساس بررسی‌ها میزان مصرف برق در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۳ تا ۴ درصد رشد داشت، اما از اواخر سال ۹۹ شاهد رشد ۱۳ درصدی مصرف برق در استان بودیم که البته این رشد در فروردین‌ماه امسال به ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه رسید.

اگر سوخت لازم برای نیروگاه‌ها فراهم شود، قابلیت تولید برق به میزان ۱۹ هزار و ۱۵۶ میلیون کیلووات ساعت در ۶ ماه دوم سال وجود دارد و در صورت تأمین سوخت کمبود برق در زمستان پیش‌بینی می‌شود.

* بااین‌حال با کمبود برق مواجه هستیم؟
بله .پیش‌بینی کمبود ۸۲۵ میلیون کیلووات ساعت برق در زمستان سال جاری‌شده است.

* آیا این کمبود قابل جبران است؟
اگر سوخت لازم برای نیروگاه‌ها فراهم شود، قابلیت تولید برق به میزان ۱۹ هزار و ۱۵۶ میلیون کیلووات ساعت در ۶ ماه دوم سال وجود دارد و در صورت تأمین سوخت همان طور که عرض شد ۸۲۵ میلیون کیلووات ساعت کمبود برق در زمستان پیش‌بینی می‌شود.

 بر همین مبنا پیش‌بینی می‌شود در زمستان امسال نیز میزان مصرف بالا باشد چون احتمالاً صنایع دنبال جبران خاموشی‌های تابستان باشند و تمایل به افزایش تولید دارند.

* برای جلوگیری از قطع برق صنایع آیا راهکاری هست؟
برای جلوگیری از قطع برق صنایع نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم، از طرفی در حال اخذ تأییدیه از توانیر هستیم تا برق صنایعی که روی یک«فیدر» باهم مشارکت دارند تأمین شود چراکه برق این واحدها نباید قطع شود.همچنین برای صنایعی که تمایل به احداث نیروگاه خورشیدی دارند، باید تسهیلاتی پیش‌بینی شود که به دنبال تحقق این امر نیز هستیم.

* چقدر از انرژی‌های پاک برای تولید برق استفاده می‌شود؟
طبق آمار خردادماه امسال، انرژی بادی ۳۰۸.۷ مگاوات معادل ۳۵ درصد از انرژی تجدید پذیر کشور را تأمین می‌کند، انرژی خورشیدی ۴۳۳.۱ مگاوات معادل ۴۹ درصد و انرژی برق‌آبی نیروگاه‌های کوچک ۱۰۴.۷ مگاوات معادل ۱۲ درصد از انرژی تجدید پذیر کشور را فراهم می‌کند و مابقی مربوط به انرژی حاصل از بازیافت تلفات حرارتی، زیست‌توده و توربین انبساطی است.

استفاده از انرژی‌های پاک برای تولید برق الزامی و سرمایه‌گذاری در این حوزه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است به طور مثال تونل بادی که از سمت هرات به کشور می‌وزد دارای یکی از بهترین ظرفیت‌های جهانی ازلحاظ شدت و مدت وزش بادها را دارد.

استفاده از انرژی‌های پاک برای تولید برق الزامی و سرمایه‌گذاری در این حوزه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

هم‌چنین در جنوب خراسان ظرفیت بسیار بالایی در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر داریم که ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برای بخش جنوبی خراسان رضوی و خراسان جنوبی در انرژی بادی و خورشیدی را به همراه دارد.

* چرا باوجود منابع انرژی پاک اما به سمت تولید برق از این منابع نرفتیم؟
نرخ هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی که دولت از نیروگاه‌های بزرگ خریداری می‌کند ۸۹۱ تومان است از سوی دیگر برق با نرخ ۷۰ تا ۸۰ تومان به صنایع و بخش خانگی فروخته می‌شود، این یعنی تراز درآمدها و هزینه‌های دولت در این زمینه منفی است و به همین دلیل با افزایش نرخ خرید از نیروگاه خورشیدی چندان موافقت نمی‌شود.

تا زمانی که تعرفه برق این‌گونه باشد هیچ صنعتی حاضر به همکاری درزمینهٔ احداث نیروگاه خورشیدی نخواهد بود، طبق محاسبات انجام‌شده درآمد سالانه نیروگاه با ارقام خرید کنونی ۹۰ تا ۹۵ میلیارد ریال و بازگشت سرمایه ۱۰ ساله و نرخ بازدهی سه درصد است. این‌یکی از عواملی به شمار می‌آید که انگیزه برای سرمایه‌گذاری درزمینهٔ انرژی‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد.

* برای تأمین برق در کوتاه‌مدت آیا راهکاری هست؟
احداث نیروگاه جدید برای جبران این کسری تولید برق تا سال آینده تا حدودی غیرممکن است، از طرفی پیش‌بینی می‌شود سال آبی چندان خوبی نداشته باشیم و حتی اگر وضعیت متوسط داشته باشیم بازهم پنج هزار مگاوات کمبود برق خواهیم داشت.

از طرفی مشکل تأمین گاز در نیمه دوم سال، مشکل در تأمین سوخت مایع، کاهش قابل‌توجه حجم آب پشت سدها ازجمله مشکلات پیش روی ما در پاییز و زمستان امسال خواهد بود.

پنج درصد نیروگاه‌های تجدید پذیر ما خورشیدی هستند که این نیروگاه‌ها به‌سرعت نصب می‌شوند و هزینه تعمیر و نگهداری زیاد ندارند و در شرایط موجود، نیروگاه‌های خورشیدی بهترین راه‌حل به شمار می‌روند.

منطقه خراسان ازنظر تابش خورشید وضعیت خوبی دارد و می‌توان از این موقعیت استفاده کرد لذا به دنبال این هستیم که مشکل صنایع را با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی حل کنیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha