زدوبندها  رشد اقتصادی را در فراز ونشیب قرار می دهند
پژوهشگرمرکز توانمندسازی:

زدوبندها رشد اقتصادی را در فراز ونشیب قرار می دهند

خیرخواهان، پژوهشگرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه گفت: در کشورهای در حال توسعه و در فضای زد وبندها فراز و نشیب رشد اقتصادی گاهی مثبت و گاهی منفی است.

بازار، گروه اصناف وبازرگانی: «جعفر خیرخواهان» در یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران گفت: فضای زد وبندها فراز و نشیب رشد اقتصادی زیادی را در کشورهای در حال توسعه ایجاد می کند در حالی که کشور های توسعه یافت با نرخ های رشد تقریبا ثابت اما مداوم  اقتصاد خود را پیش می برند.  

در کشورهای توسعه یافته رشد اقتصادی به صورت مستمر ادامه دارد
این پژوهشگرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با بیان اینکه در مقابل  کشورهای در حال توسعه، دنیای توسعه یافته قرار دارد، گفت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته رشد اقتصادی به صورت مستمر و بالفعل به صورت دایمی روند مناسبی دارد و سرمایه گذاری در این کشور با برنامه ریزی انجام می شود.

خیرخواهان با بیان اینکه اقتصاد علم ملال اوری است که جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد، اظهارداشت: اما زد و بندهای سیاسی و ساخت وپاد های اقتصادی در برابر قوانین و مقررات به خوبی انجام می شود.

اقتصاد ایران در چند سال اخیر دارای نوسانات زیادی بود که گاهی رشد آن مثبت و گاهی رشد آن منفی بوده است در حالی که اقتصاد دانمارک در یک روند مستمر از کنترل خارج نشده و رشد اقتصادی آن همچنان در طول سالهای گذشته بین ۲ تا ۳ درصد ادامه داشته است

وی با مقایسه اقتصاد ایران و دانمارک یادآورشد: اقتصاد ایران در چند سال اخیر دارای نوسانات زیادی بود که گاهی رشد آن مثبت و گاهی رشد آن منفی بوده است در حالی که اقتصاد دانمارک در یک روند متسمر از کنترل خارج نشده و رشد اقتصادی آن همچنان در طول سالهای گذشته بین ۲ تا ۳ درصد ادامه داشته است.

اقتصاد ایران در سال های اخیر فراز ونشیب زیادی را داشته است
پژوهشگرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه تاکید کرد: در این حالی است که متوسط رشد اقتصادی ایران در برخی از سالها بین منفی تا ۲ درصد بوده، در برخی از سالها منفی ۲ تا ۶ بوده، در برخی از سالها بین صفر و ۲ درصد بوده و در ادامه رشد اقتصادی ایران بین ۲ تا ۴ درصد ویا ۴ تا ۶ درصد بوده و در برخی از سالها شرایط بد و یا خوبی داشته و در مجموع می توان گفت که اقتصاد ایران فراز ونشیب زیادی را داشته است.

خیرخواهان به وضعیت رشد اقتصادی انگلیس اشاره کرد و گفت: در طی ۵ سال گذشته اقتصاد این کشور ازصفر تا ۴ درصد رشد داشته و متوسط آن ۲.۲ درصد بوده است، اما اقتصاد کشور غنا در حدود ۲۵ سال بسیار پرنوسان بوده است.

وی افزود: در این سالها رشد اقتصادی در انگلیس پیوسته بود، اما در کشور غنا رشد اقتصادی منفی بوده است و این نشان می دهد که متوسط رشد کشورهای پیشرفته بین ۲ و ۳ درصد بوده است.

این پژوهشگرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه تاکید کرد: اقتصاد امریکا تا ۲۰۰ سال پیش شبیه کشورهای افریقایی بود، اما به تدریج با آغاز رشد اقتصادی ۲ درصدی به این جایگاه اقتصادی در جهان رسیده است.

در فضای باز اقتصادی همه می تواند زد و بند کنند، اما در یک فضای بسته فقط کسانی می توانند زد و بند کنند که ارتباطات سیاسی گسترده ای داشته باشند

خیرخواهان اظهارداشت: در فضای باز همه می توانند زد و بند کنند، اما در یک فضای بسته فقط کسانی می توانند زد و بند کنند که ارتباطات سیاسی گسترده ای داشته باشند.

این پژوهشگرمرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه اظهارداشت: در فضای اقتصاد بسته فرو دستان نیازمند حمایت بیشتر هستند، ولی در فضای رانتی عده ای به دنبال دلال بازی، عده ای به دنبال کسب درآمد بیشتر و عده ای که دلالان قدرتند به دنبال کسب درآمد زیادی از طریق دلال بازی هستند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha