۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
رشد ۳.۷ درصدی نرخ بهره‌وری| تامین ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی از رشد بهره‌وری
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اعلام کرد

رشد ۳.۷ درصدی نرخ بهره‌وری| تامین ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی از رشد بهره‌وری

پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: حدود ۷۵ درصد از میزان رشد تولید ناخالص داخلی از محل نرخ بهره‌وری بوده است.

به گزارش بازار، میرسامان پیشوایی با اشاره به اهمیت مسئله بهره وری و نرخ رشد آن در کشور گفت: مسئله رشد بهره‌وری موضوع مهمی برای کشور به حساب می‌آید و در برنامه هفتم توسعه به صراحت مطرح شده است که برای پنج سال آتی، هدف اصلی کشور، تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد که به عنوان هدف کلی کشور مشخص شده است.

فرهنگ‌سازی، زیر بنای رشد بهره‌وری است
وی یکی از شروط مهم هر نظام حکمرانی در حوزه بهره‌وری را خط تنظیم‌گری اجتماعی دانست و اظهار کرد: خط تنظیم‌گری اجتماعی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در افزایش بهره‌وری است و رسانه به عنوان یک نهاد بسیار اثرگذار، باعث می‌شود آگاهی عمومی در حوزه بهره‌بروی بالا رود. برای مثال امروز طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در حوزه الگوی مصرف انرژی و آب وجود دارد و تا زمانی که الگوی مناسب مصرف به یک باور عمومی بدل نشود، به هر میزانی که قانون نوشته شود، اثرگذار نخواهد بود.

در شاخص شدت مصرف انرژی، جزو کشورهای بسیار ضعیف در دنیا هستیم
رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه نهادهای زیادی در امر فرهنگ‌سازی و افزایش و توسعه نرخ رشد بهره‌وری در کشور می‌توانند ایفای نقش کنند، خاطر نشان کرد: در خیلی از شاخص‌ها ما از وضعیف خوبی برخوردار نیستیم، به عنوان مثال در شاخص شدت مصرف انرژی، جزو کشورهای بسیار ضعیف در دنیا هستیم. قطعا بخش قابل توجهی از این مسئله نیازمند کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی است که در این زمینه رسانه و نهادهای آموزشی مثل وزارت آمورزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد می‌توانند نقش بسیار مهم و اثرگذاری ایفا کنند.

پیشوایی ادامه داد: اگر بخواهیم رشد اقتصادی بر اساس شاخص بهره‌وری به عنوان یک نهضت شکل بگیرد، باید حتما تنظیم‌گری اجتماعی رخ دهد.

۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی از محل رشد بهره‌وری
وی همچنین به نرخ بهره‌وری کشور اشاره کرد و گفت: شاخصی که بر اساس آن نرخ بهره‌وری در کشور محاسبه می‌شود، شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید (TFP) است و نرخ متوسط رشد کشور در شاخص کل عوامل تولید در دو سال گذشته ۳.۷ درصد بوده است که متوسط این عدد در دولت قبل منفی ۰.۶ درصد بوده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری افزود: در دو سال گذشته، رشد اقتصادی کشور در شاخص تولید ناخالص داخلی ۴.۴ درصد بود و از آنجاکه ۳.۷ درصد از این رشد در بخش بهره‌وری بوده، بیانگر آن است که بیش از ۷۵ درصد از رشد اقتصادی در دو سال گذشته از محل بهره‌وری حاصل شده است. با این حال، دغدغه ما استمرار این موضوع است.

پیشوایی ضمن اشاره به هدف‌گذاری مشخص شده برای رشد اقتصادی از محل بهره‌وری تصریح کرد: به طور کلی در برنامه‌های توسعه برای رشد اقتصادی رقم هشت درصد در نظر گرفته می‌شود که ۳۰ درصد از این میزان باید از محل بهره‌وری باشد که متاسفانه با نگاه به دو دهه گذشته شاهد آمارهای خوبی در حوزه بهره‌وری اقتصادی نیستیم.

برای جبران عقب ماندگی باید در برنامه هفتم نرخ بهره وری مثبت را تا ۳ درصد حفظ کنیم
وی افزود: در گذشته نرخ بهره وری عدد مناسبی نبود برای مثال در برنامه ششم توسعه میانگین این نرخ تقریبا صفر بوده که اصلا آمار مناسبی نیست. اما امسال طبق محاسبه شش ماهه اول سال (حدود سه درصد) برآورد ما همچنان مثبت است، ولی مهم این است که برای جبران دهه گذشته حداقل تا شش سال آینده نرخ بهره وری مثبت را تا سه درصد حفظ کنیم. یعنی باید نرخ متوسط رشد سه درصد را در طول برنامه هفتم توسعه، حفظ کنیم.

پایین بودن نرخ بهره وری در حوزه کشاورزی و ساختمان
رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به عملکردهای مثبت و منفی کشور در حوزه رشد بهره‌وری اظهار کرد: مطابق آمار روز، بیش‌ترین رشد بهره‌وری کشور را در حوزه نفت و گاز تجربه کرده‌ایم و بعد از حوزه نفت و گاز در حوزه صنعت و معدن و همچنین خدمات رشد خوبی را تجربه کردیم. اما در حوزه کشاورزی و ساختمان شاهد رشد مناسبی نبودیم و یکی از دغدغه‌های اصلی ما امروز افزایش رشد بهره‌وری در این دو حوزه است. به بیان دیگر در حوزه نفت و گاز، صنعت و معدن و خدمات، نرخ بهره‌وری عملکرد خوبی داشته، اما در حوزه خدمات و ساختمان نرح بهره‌وری خوبی شاهد نیستیم که باید برای آینده آن را اصلاح کنیم.

سامانه سبا در راستای تحقق دولت مردمی
پیشوایی در رابطه با نحوه نظارت و دسترسی عمومی به گزارش عملکرد بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها خاطر نشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها موظف هستند تا گزارش عملکرد و آمار بهره‌وری خود را به سازمان ملی بهره‌وری ارائه کرده و متخصصان در سازمان ملی بهره‌وری این گزارش‌ها و آمارها را بررسی و پایش کرده و در بازه‌های زمانی سه ماهه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به صورت عمومی منتشر می‌کند تا مردم نیز بتوانند عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه بهره‌وری مشاهده کنند.

ایجاد دسترسی همگان برای مشاهده عملکرد بهره وری دستگاه‌ها و استان‌ها
وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه شفافیت عمومی توسط سازمان ملی بهره‌وری اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که از سال گذشته در راستای بحث تحقق دولت مردمی در سازمان ملی بهره‌وری رقم خود، افتتاح سامانه آینه بهره‌وری ایران (سبا) بود که به صورت کاملا عمومی در دسترس است و مردم، مطبوعات، پژوهش‌گران و محققان همگی به این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند عملکرد دستگاه‌ها و استان‌ها را بر اساس شاخصه‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پایان با اشاره به خطی مشی کلی برای افزایش نرخ بهره وری و ایجاد انگیره در رشد بهره وری اظهار کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در حال حاضر باید رخ دهد تکمیل چتر تنظیم‌گری بهره‌وری است تا اقشار مختلف برای بهره‌وری از انگیزه کافی برخوردار باشند. برای مثال در دو سال گذشته پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی را بر اساس میزان بهره‌وری آن‌ها اختصاص دادیم که اتفاق خوبی است و در ایجاد انگیزه برای افزایش بهره‌وری اهمیت بالایی دارد.

کد خبر: ۲۷۵٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha