۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
شرکت مجازی اجاره خودرو یک میلیارد دلاری شد! | کرونا چگونه یک فروشنده خودروی دست دوم را میلیاردر کرد؟
بازار بکر خودرویی که در ایران هنوز مغفول مانده

شرکت مجازی اجاره خودرو یک میلیارد دلاری شد! | کرونا چگونه یک فروشنده خودروی دست دوم را میلیاردر کرد؟

بازار اجاره خودرو هنوز در ایران چندان رشد نکرده در حالی که بنیانگذار سنگاپوری شرکت کارو با استفاده از یک استارتاپ در آسیا و با فعالیت در این حوزه ارزش خود را یک میلیارد دلار رسانده است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار استفاده از خودروهای اشتراکی و یا همان اجاره و رنت خودرو در ایران کمتر مورد توجه ایرانی ها است هر چند که این روزها از اجاره ۱۰۰ میلیونی خودروهای لوکس برای دور دور زدن ترند  فضای مجازی است و در مناطق آزاد به ویژه در کیش  مردم برای تجربه  سوار شدن خودروهای لوکس خودرو کرایه می کردند. اما تقریبا با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به مناطق آزاد و گران شدن قیمت خودروها این کار از رونق افتاد. در حالی که اجاره کردن خودرو امری متداول در کشورها است و همین موضوع باعث شده تا  یک کار آفرین خوشفکر با استفاده از یک ایده و بهره برداری از شرایط  کرونایی ارزش شرکت خود را به بیش از یک میلیارد دلار برساند.

استارتاپ خودرویی  کارو «The Carro» موفق شده است در مدت زمان کوتاهی به یک یونیکورن (اسب شاخدار- استارتاپی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار) تبدیل شود که در نوع خود یکی از سریع ترین رشد های شرکت های آسیایی است.

این شرکت در حال حاضر در نظر دارد تا سهام خود را عرضه کند و با دریافت سرمایه گذاری از شرکتهای بزرگ، از جمله "سافت بانک"، دیگر هیچ برنامه ای برای عقب نشینی ندارد.

آرون تان، بنیانگذار استارتاپ کارو «The Carro»  در مصاحبه با CNBC می گوید آنچه که ما در حال حاضر در مورد شرکت فکر می کنیم این است که چگونه ارزش آن را به ۱۰ میلیارد دلار و چگونه پس از آن به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانیم.

 کارو یک بازار آنلاین خودرو دست دوم  در جنوب شرقی آسیا است که هدف آن ساده سازی معاملات خودرو با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است  که علاوه بر خرید و فروش اکنون  در بازار اجاره  خودرو نیز به شدت فعال است 

شرکت مجازی اجاره خودرو یک میلیارد دلاری شد! | کرونا چگونه یک فروشنده خودروی دست دوم را میلیاردر کرد؟

کارو یک بازار آنلاین خودرو در جنوب شرقی آسیا است که هدف آن ساده سازی معاملات خودرو با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است و در سال ۲۰۱۵ توسط «تان»   و همکارانش «آدیتیا لیسمانا» و «کلوین چنگ» تاسیس شد.

حرفه این ۳۶ ساله کارآفرین در تجارت در ۱۳ سالگی آغاز شد و در سن نوجوانی در سنگاپور بزرگ شد، جایی که با ایجاد سایت  فروش وب سایت سود می برد.

اما بعداً وقتی برای کار در سرمایه گذاری خطرپذیر در ایالات متحده رفت، متوجه شد که فرصتی وجود دارد تا علاقه خود را برای فروش اتومبیل دنبال کند.

این تاجر آسیایی افزود: "در حالی که بازار فروش مجدد خودرو در ایالات متحده رونق داشت، در جنوب شرقی آسیا خرید و فروش خودروی دست دوم از فقدان شفافیت رنج می برد و از شرایط مشابهی برخوردار نبود و دستیابی به بهترین معامله را برای کارگزاران و خریداران دشوار کرده بود.

بنابراین هنگامی که این کارآفرین در سال ۲۰۱۵ به سنگاپور بازگشت، با دانشجویان دانشگاهی که در او علوم کامپیتو خوانده بود دست به راه اندازی استارتاپ کارو زد تا الگوریتمی مناسب برای این کار بسازند.

 ابتدا استارتاپ فروش خودروی دست دوم از طبقه متوسط رو به رشد استفاده می کرد که در آن بازار، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به دنبال مدل های متنوع خودروهای دست دوم  بودند.

کارو با استفاده از افزایش و تنوع تقاضا، پیشنهادات آنلاین خود را به اشخاص و نمایشگاه های ماشین  در سراسر اندونزی، تایلند و مالزی در سالهای بعد ارائه کرد و در عین حال خدمات مالی جامعی مانند وام و بیمه را نیز اضافه کرد.

 استارتاپ کارو ودر سال ۲۱۰۹ اولین سرویس اشتراک خودرو را در سنگاپور راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می داد ماشین را   با پرداخت هزینه ماهانه و با احتساب  مالیات وهزینه  نگهداری،   کرایه کنند

در سال ۲۰۱۹، اولین سرویس اشتراک خودرو (رنت یا اجاره) را در سنگاپور راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می داد ماشین را با پرداخت هزینه ماهانه و با احتساب  مالیات وهزینه  نگهداری،  کرایه کنند.

اما در سال ۲۰۲۰، کرونا جهان را فرا گرفت و علیرغم پیامدهای ناشی از آن، تان و همکارانش از بحران به نحو مثبتی استفاده کردند، زیرا نگرانی در مورد بهداشت و ایمنی شخصی تقاضای جدیدی برای گزینه های حمل و نقل خصوصی ایجاد کرد و بسته شدن مرزها و کمبود تراشه تولید خودرو را کاهش داد.   در نتیجه  باعث افزایش فروش خودروهای دست دوم و رونق کسب و کارش شد.

از مارس گذشته، درآمد شرکت کارو  ۳۰۰ میلیون دلار ثبت شده است و این شرکت همچنین سودآوری خود را تأیید کرده است.

 این شرکت اکنون به دنبال اشتراک در دوره های از ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه است.
 تصور کنید!   اگر این بازار در ایران شکل بگیرد، دیگر چگونه خودرو سازان خواهند توانست برای فروش صف های طولانی و شبه لاتاری و با تحویل تا سه سال ایجاد کنند!

کد خبر: ۱۱۲٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha