۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
سود توسعه «فرزاد بی» در جیب هندی ها! | حق دریافت ۳۰ درصد به چه کسی می رسد؟
«بازار» گزارش می دهد

سود توسعه «فرزاد بی» در جیب هندی ها! | حق دریافت ۳۰ درصد به چه کسی می رسد؟

هندی ها مدعی شده اند حتی اگر شرکت‌های ایرانی توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را اجرا کنند، کنسرسیوم هندی حق دریافت ۳۰ درصد از سود این پروژه را دارد. ادعایی که کارشناسان انرژی می گویند ممکن است درست باشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی : روزنامه هندی اکونومیک تایمز از قول مقامات این کشور از مناقشه گازی جدید بین ایران و هند خبر داده و ادعا کرده است که حتی اگر شرکت‌های ایرانی عملیات توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را اجرا کنند، کنسرسیوم شرکت‌های هندی حق دریافت ۳۰ درصد از سود این پروژه دارد. این ادعا در شرایطی مطرح شده که معمولا قراردادهایی که در صنعت نفت و گاز امضا می شود محرمانه تلقی شده و  معمولا کلیاتی از آنها منتشر می شود.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در این باره به خبرگزاری «بازار» می گوید: معمولا تنها مسئولان یا امضا کنندگان قرارداد دسترسی به متن قرارداد داشته و می توانند به صورت دقیق درباره صحت و درستی این ادعا نظر بدهند. او می گوید : البته چنانچه قرارداد بر مبنای شرایط قراردادی فسخ شده باشد، چینن ادعایی درست نیست و کنسرسیوم هندی قادر به دریافت هیچ سودی نخواهد بود. اما چنانچه مراحل فسخ قرارداد بر اساس مفاد آن انجام نشده باشد، این کنسرسیوم می تواند مدعی شود که از اجرای آن توسط ایران خلع ید شده است.

خطیبی همچنین با اشاره به عملکرد ضعیف حقوقی وزارت نفت، گفت: متاسفانه بعضا بی توجهی به مسائلی از این دست خسارت سنگینی را به اقتصاد کشور وارد کرده و منجر به محکومیت پرونده های ایران در محاکم بین المللی شده است.

هندی ها ادعا کردند اگر شرکت‌های ایرانی عملیات توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را اجرا کنند، کنسرسیوم شرکت‌های هندی حق دریافت ۳۰ درصد از سود این پروژه دارد. خطیبی می گوید: اگر فسخ قرارداد بر اساس مفاد آن انجام نشده باشد، چنین ادعایی ممکن است درست باشد

 یک مقام هندی به این روزنامه گفته ایران هند را در شرایط قراردادهای توسعه این میدان قرار نمی‌دهد ولی مجوز توسعه این پروژه در اختیار کنسرسیوم هندی است و باید سهم داشته باشد. کنسرسیوم هندی در سال ۲۰۰۲ عملیات اکتشاف در آب‌های جنوبی ایران، در نزدیکی عربستان را آغاز کرد و بعد از شش سال فعالیت لرزه‌نگاری و حفاری چاه‌ها، همچنین صرف ۸۵ میلیون دلار هزینه، موفق به کشف بلوک فارسی شد که میدان گازی «فرزاد بی» نیز بخشی از آن است.

طبق قرارداد اکتشاف، کل هزینه‌های عملیات بر عهده کنسرسیوم هندی بوده، اما ایران متعهد شده است در عملیات توسعه میادینی که کشف می‌شود، شرکت‌های هندی ۳۰ درصد سهم داشته باشند. از سال ۲۰۰۸ تاکنون شرکت «او. ان. جی. سی» مذاکراتی با ایران برای توسعه این میدان و گرفتن سهم ۳۰ درصدی شرکت‌های هندی داشته، اما تحریم‌های بین‌المللی باعث شد که این شرکت نتواند قرارداد توسعه میدان با ایران را امضا کند. مقامات ایران پیش از این از اختلاف با شرکت هندی بر سر قیمت گاز نیز خبر داده بودند.

نهایتا اردیبهشت سال گذشته شرکت ملی نفت ایران بدون کسب اجازه از کنسرسیوم هندی، کل قرارداد توسعه میدان «فرزاد بی» به ارزش ۱.۷۸ میلیارد دلار را به شرکت پتروپارس ایران حواله کرد.

مقامات هندی ادعا می‌کنند به غیر از سهم ۳۰ درصدی در پروژه، کنسرسیوم هندی ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری که برای کشف میدان یاد شده انجام داده را به همراه سود آن از ایران خواهد گرفت. درخواست غرامت و سود از ایران به خاطر لغو یک‌طرفه قرارداد و واگذاری پروژه به شرکت داخلی بدون جلب رضایت شریک خارجی در حالی است که ایران به خاطر قرارداد صادرات گاز به امارات از میدان سلمان، ۶ مهرماه امسال به ۶۰۷ میلیون دلار جریمه محکوم شد و این تنها بخشی از خسارت مطالبه شده است.

ایران طی سال‌های گذشته در دو پرونده دیگر مناقشه گازی در دادگاه‌های بین‌المللی جریمه شده است که یکی از آنها جریمه ۱.۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ به خاطر گران‌فروشی گاز به ترکیه و دیگری جریمه ۲ میلیارد دلاری پارسال علیه ایران به خاطر تأخیر در پرداخت پول گاز وارداتی از ترکمنستان بوده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha