۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
ضرورت استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی
معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

ضرورت استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی

تبریز- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و آموزشی در بخش کشاورزی استفاده کرد.

به گزارش بازار، علی جهانگیری عصر دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد و چالش های پیشروی بخش کشاورزی که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  برگزار شد، در ارتباط با تمرکز و تحول در اهداف سازمانی گفت: تحول زمانی ایجاد می شود که تغییرات بدون نیاز به بررسی و تحقیق با چشم دیده شود.

وی با اشاره به تاثیر سرمایه گذاریهای زیربنایی بر سرمایه گذاریهای بخش خصوصی گفت: باید اقداماتی انجام شود که مسائل دانش بنیان و تحقیقاتی به شکل پروژه بررسی و اجرایی شود که در دولت جدید در صورت شناسایی و تایید پروژه ، امکان اجرایی شدن قابل تحقق است و مدیران بخش کشاورزی برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی مناسب و به موقع انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای طرحهای توسعه در دوره ای کمتر از ۵ سال گفت: اگر برنامه ریزیها علمی و دقیق باشد و اقدامات به موقع و فنی اجرا شود و البته کشور با مشکلات خاصی مثل تحریم و بیماری مواجه نباشد، می توان طرحهای توسعه ای را در کمتر از ۵ سال به مرحله بهره برداری رساند.

وی به بررسی پتانسیل و ظرفیت اجرای هر طرح و پروژه ای با توجه به منطقه ای که طرح اجرا می شود تاکید کرد و گفت: باید در اجرای هر طرح کشاورزی وضعیت نیروی کار و منابع انسانی، شرایط آب و هوایی، ظرفیت آب و خاک، حمل و نقل، مخاطرات و تاثیر اجرای طرح در منطقه و برآورد هزینه کلی  بعد از اجرای طرح توجه شود.

جهانگیری با تاکید بر عدم توجه به انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در زمان مناسب گفت: نرخ بهره وری در دهه ۹۰ حدود صفر و منفی بوده که به دلیل عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در چند سال گذشته است.

وی افزود: عدم استفاده از ابزارها و ماشین آلات کشاورزی و تکنولوژی می تواند به از بین رفتن کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در طول زمان صدمه بزند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش بهره وری با تولید چند برابری امکان پذیر است، افزود: باید از ظرفیت بخش های خصوصی استفاده کرد و به ظرفیت و امکانات دولت در قالب سازمان جهاد کشاورزی اکتفا نکرد چرا که این ظرفیت محدود است و امکان افزایش بهره وری تنها از طریق ظرفیت دولت وجود ندارد.

 وی افزود: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به  درستی استفاده کرد چرا که در دنیای امروز علم می تواند راه های جدید و کم هزینه تر برای افزایش بهره وری ارائه دهد.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha