۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
صنایع خراسان رضوی از کمبود گاز می‌سوزند و می‌سازند
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع خراسان رضوی از کمبود گاز می‌سوزند و می‌سازند

مشهد- تابستان امسال کمبود و در مقطعی بحران انرژی، بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی را بیش از هرزمانی به چالش دچار کرد و حالا این دغدغه در آستانه فصل سرما شدت گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بحران انرژی، زمستان پارسال بخش تولید را زمین‌گیر  و بعضی بخش‌ها ازجمله نیروگاه‌ها را مجبور به استفاده از مازوت یا سوخت مایع کرد که ازجمله آثار آن فرسودگی تجهیزات و زیرساخت‌های نیروگاه‌های برق است لذا پیش‌بینی‌ها برای نیمه دوم امسال نیز، شرایط مشابهی را حکایت می‌کند. 

طی هفته‌های گذشته، شرکت ملی فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی اطلاعیه‌ای در خصوص «ذخیره‌سازی فوری سوخت» منتشر کرد که به‌نوعی این زنگ هشداری است درباره قطع گاز واحدهای صنعتی  که نیروگاه‌های تولید برق را نیز با چالش تأمین سوخت مواجه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در فاصله تابستانی که برق با کمبود و قطعی مواجه است و زمستانی که گاز دچار بحران می‌شود، این بخش تولید باشد که بیشترین زیان را متحمل می‌شود. 

دودی که به چشم صنایع می‌رود
حسین ثابت یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی در این رابطه به بازار می‌گوید: قطع گاز و کمبود انرژی در زمستان‌ها بسیار رایج شده است زیرا قراردادهایی که شرکت گاز منعقد می‌کند ۸ ماهه بوده و احتمال قطع گاز برای تأمین نیازهای مصرف‌کننده‌های شهری بسیار زیاد است.

این تولیدکننده صنعتی به ما می‌گوید: در این شرایط تولیدکنندگان مجبور هستند برای تأمین انرژی موردنیاز خود به خرید مازوت و استفاده از آن روی بیاورند که متأسفانه تهیه و تأمین مازوت نیز داستان غم‌انگیزی است.

صنایع خراسان رضوی از کمبود گاز می‌سوزند و می‌سازند

وی بابیان اینکه سال گذشته بسیاری از صنایع با سختی در استان موفق به تأمین سوخت مازوت شدند افزود: خط تولید به‌گونه‌ای نیست که هر وقت سوخت در اختیار بود آن را به حرکت واداشت و هر وقت انرژی برای کار وجود نداشت هزاران کارگر را بیکار گذاشت و خط تولید را تعطیل کرد!

ثابت به ما می گوید: در سال‌های گذشته مازوت به‌اندازه کافی در اختیار بود و زمانی که گاز قطع می‌شد، می‌توانستیم  با مازوت چرخ تولید را فعال نگه‌داریم؛ اما پارسال مازوت هم با کمبود مواجه شد.

وی بابیان اینکه برای تأمین کمبود انرژی و سوخت جایگزین نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در ماه‌های سرد سال باید از همین امروز به فکر بود به ما می‌گوید: اگر امسال دوباره گاز قطع شود و داستان تهیه سوخت مازوت نیز مانند سال گذشته باری دیگر تکرار شود بدون شک یک‌بار دیگر باید شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند آجر و سیمان در زمستان امسال باشیم.

افزایش قیمت تولید
جواد خزائی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به‌احتمال بروز مشکل کمبود گازی در نیمه دوم امسال، می‌گوید: متأسفانه در چنین وضعیتی، واحدهای تولیدی اولین گروهی هستند که قطع گاز شامل حالشان می‌شود. برای واحدهایی که مصرف‌کننده عمده گاز هستند، هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا سوخت موردنیاز آن‌ها از هم‌اکنون تأمین شود؛ اما موضوع این است که شرکت نفت ارائه سوخت را منوط به زمان قطع گاز واحد می‌داند. لذا در این زمینه در حال رایزنی با شرکت گاز هستیم تا پیش‌بینی‌های لازم را مدنظر قرار دهد. قرارداد شرکت گاز با صنایع در هرسال فقط برای تأمین گاز به مدت ۸ ماه است و در ۴ ماه دیگر، واحدها باید سوخت مایع را جایگزین گاز کنند.

وی بابیان اینکه امیدواریم واحدهای صنعتی در نیمه دوم سال مشکل برقی نداشته باشند، متذکر می‌شود: واحدها به قطعی کم‌وبیش گاز در نیمه دوم سال تقریباً عادت دارند؛ اما به‌جز پارسال در حوزه برق، مشکل قطعی نداشتند. قطع برق نیمه دوم پارسال، در اواخر دی‌ماه اتفاق افتاد  و به واحدها تأکید می‌شد تا سقف درصدی در مصرف صرفه‌جویی کنند؛ اما تابستان امسال به‌طورجدی اولین سالی است که مشکل تأمین برق طولانی شد.

سرپرست سازمان صمت خراسان رضوی تصریح می‌کند: واحدهای صنعتی در هر وضعیتی، چاره‌‎ای جز تولید ندارند و باید چاره‌ای برای تأمین انرژی بیندیشند وگرنه متحمل زیان سنگین می‌شوند. یکی از راهکارها در زمان قطع برق، تأمین مولد اضطراری بود که البته متأسفانه افزایش قیمت زیادی را در مولدهای برق شاهد بودیم؛ لذا از وزارتخانه خواستیم تا اجازه واردات مولدهای دسته دوم را صادر کند و در بحث ارزی نیز درخواست کردیم تا برخی از واحدها واردات مولد در قبال صادرات را انجام دهند و با هر ترفندی دیزل را برای واحد صنعتی خود وارد کنند.

سرپرست سازمان صمت خراسان رضوی اذعان می کند: در واقع، اگر این روند واردات بدون انتقال ارز صورت بگیرد، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. از طرفی، تأمین سوخت دیزل بسیار مهم است؛ اگر دیزل‌ژنراتورها گازی باشد، توجیه اقتصادی بیشتری دارد اما استفاده از سوخت‌های مایع مثل مازوت برای این دیزل‌ها قیمت تمام‌شده برق را برای واحد صنعتی افزایش می‌دهد.

واحد های صنعتی به دنبال سوخت جایگزین باشند
مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون اینکه آیا پیش‌بینی از کمبود گاز در زمستان امسال دارید به خبرنگار ما توضیح داد: در فصل سرد سال، گاز طبیعی موردنیاز مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف با اولویت بخش خانگی و عمومی تأمین می‌ شود.

فرشید دشتی بیان کرد: حوزه مدیریت گاز استان در شرکت‌های زنجیره تولید، انتقال و توزیع با بهره‌گیری از تمام توان و امکانات، در کنار سایر بخش‌ها گاز موردنیاز بخش‌های نیروگاهی و صنعتی را با هماهنگی دیسپچینگ ملی برق و گاز با اهتمام ویژه‌ای پیگیری و تأمین می‌کند.

موضوع محدودیت مصرف گاز در زمستان تابعی از میزان مصرف در بخش خانگی و عمومی است و لذا هرچقدر استفاده بهینه و رعایت الگوی در این بخش بیشتر باشد میزان گازرسانی به صنایع هم افزایش خواهد داشت

وی افزود: در چارچوب دستورالعمل‌ها و در مواقع اضطرار و اعمال محدودیت مصرف گاز طبیعی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور استمرار فعالیت واحدهای نیروگاهی و صنعتی نسبت به تأمین فرآورده سوخت مایع جایگزین اقدام می‌ کند.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان خراسان رضوی اذعان کرد: لازم است برابر دستورالعمل‌های ابلاغی تمهیدات و اقدامات لازم به‌منظور ذخیره‌سازی و استفاده از سوخت مایع از سوی نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی به‌ویژه کارخانه‌ها سیمان به عمل آید.

وی در پاسخ به اینکه بر چه اساسی گاز مصرفی برخی مشترکان در زمستان قطع می‌شود نیز گفت: موضوع محدودیت مصرف گاز در زمستان تابعی از میزان مصرف در بخش خانگی و عمومی است و لذا هرچقدر استفاده بهینه و رعایت الگوی در این بخش بیشتر باشد میزان گازرسانی به صنایع هم افزایش خواهد داشت.

دشتی هم‌چنین در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه بسیاری از صنایع به قراردادهای ۸ ماهه‌ای که شرکت گاز با آن‌ها منعقد کرده معترض هستند نیز گفت: شکل قرارداد صنایع از ستاد ملی گاز ابلاغ و به‌صورت یکنواخت در کل کشور تنظیم می‌گردد.

وی با اشاره به این موضوع که در سال‌های گذشته گاز بخش خانگی و عمومی استان به‌صورت کامل و ۱۰۰درصد تأمین‌شده است ادامه داد: این موضوع در تمام ایام سال جز موارد بحران تأمین گاز طبیعی برای واحدهای صنعتی نیز صدق می کند.

دشتی افزود: با توجه به اولویت پایداری جریان گاز بخش خانگی و مراکز حساس لذا تنظیم قراردادهای مذکور و الزام به استفاده از سوخت دوم تاب‌آوری صنایع در شرایط بحران را به همراه دارد.

نتیجه
به هر رو، چالش کمبود برق و گاز برای بخش صنعت، موضوعی است که طی چند سال اخیر تکرار شده اما متأسفانه تاکنون چاره‌ای کارآمد برای حل اساسی این موضوع اندیشیده نشده است. مسئله اینجاست که بهای این ضعف مدیریتی و تداوم مشکلات موجود را بخش تولید بازیان هنگفت و بخش مصرف باتحمل گرانی‌های مکرر می‌پردازد.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha