۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
رشد اقتصادی نیاز به افزایش بهره‌وری دارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

رشد اقتصادی نیاز به افزایش بهره‌وری دارد

افقه، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از راه‌های رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری است که الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی افقه، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی، درباره شیوه حصول رشد اقتصادی گفت:  رشد اقتصادی در صورتیکه وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، کار سختی خواهد بود. یکی از مواردی که برای دستیابی به این امر باید مورد توجه قرار گیرد، حل و فصل معضل تحریم‌ها است، البته این مسئله به تنهایی تاثیرگذار نیست.

وی در ادامه ابراز کرد: حتی درصورتی که تحریم‌ها هم حذف شود، باید در زمینه توسعه بازارهای بین‌المللی که نفت یکی از همان موارد است، بیش از آنچه اکنون انجام می‌شود، فعال بود.

این کارشناس اقتصادی در این رابطه یاداور شد: یکی از راه‌های رشد اقتصادی که به آن اشاره هم شده، افزایش بهره‌وری است. این کار بسیار مفید و مثبت محسوب می‌شود، اما الزاماتی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که پیش از همه به عزم و اراده جدی نیاز است.

افقه درباره راه‌های افزایش بهره‌وری تصریح کرد: برای تغییر و افزایش بهره‌وری بیشتر نیروی کار مدنظر است که در صورت توجه به این امر یکسری تحولات ساختاری بسیار عمیق مورد نیاز است. به این معنا که نیروهای فعلی اعم از مدیران و کارکنان باید آموزش ببینند و از آن مهم‌تر با انگیزه‌ به فعالیت خود ادامه دهند که این مسئله نیاز به کارفرهنگی دارد، البته آموزش برای استفاده از نکنولوژی‌های جدید را هم نباید دور از نظر داشت.

وی در این رابطه چنین توضیح داد: مهم‌ترین بحث دراین خصوص توجه به شایسته‌سالاری و دوری از انتصاب و انتخاب گزیشن مدیران و کارکنان است زیرا روش فوق در عمل به یک سیستم بوروکراسی ناکارآمد می‌انجامد که زمینه افزایش بهره‌وری را به وجود نخواهد ‌آورد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: موارد مورد اشاره در صورتی که بدون توجه باقی بماند، حتی با افزایش فروش نفت هم تغییری در بهره‌وری صورت نخواهد گرفت و چنانچه نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گیرد، سال آینده سختی‌های اقتصادی زیادی در پیش خواهیم داشت، اما درصورتی که اتفاقی دیگر رقم خورد، از این شدت وخامت گرچه این مشکل وجود دارد که درصورت ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور ناکارآمدی‌های موجود دوباره پوشش داده خواهد شد، اما تا حدودی جلوگیری به عمل می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: کنترل ورود پول نفت یا هر سرمایه دیگری به اقتصاد کشور هم بدون راه‌حل نیست، چنانچه این مسئله تحت مدیریت یک فرد کارآمد قرار گیرد، دیگر بخش قابل توجهی از سرمایه‌های موجود کشورتلف نخواهد شد و نخبگان منزوی یا متقاضی مهاجرت نمی‌شوند.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha