تاثیرگذارترین روشهای کشاورزی از نگاه فائو؛ کشت دیجیتالی و عمودی
بازار گزارش می دهد؛

تاثیرگذارترین روشهای کشاورزی از نگاه فائو؛ کشت دیجیتالی و عمودی

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو)، لیستی از نوین ترین روش های کشاورزی در سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد که بیشترین تاثیرگذاری در تغییرات اقلیمی و کاهش هزینه های مصرفی را به دنبال داشتند.

بازار؛ گروه بین الملل:  اکنون که در بسیاری از کشورها فصل کشاورزی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(FAO) چندین استراتژی بسیار مهم اتخاذ شده در سال ۲۰۲۱ را بر شمرد که بیشترین میزان تاثیرگذاری در تغییرات اقلیمی و افزایش بهره وری  همراه با کاهش هزینه ها در صنعت کشاورزی را به دنبال داشته اند.

کشاورزی دیجیتالی
کشاورزی دیجیتال از اطلاعات دیجیتالی به عنوان عامل تولید کشاورزی استفاده می کند و از  فن آوری بصری، طراحی و مدیریت اشیاء کشاورزی، محیط زیست و کل فرایندها بهره می گیرد؛ کشاورزی دیجیتال، ادغام موثر فناوری اطلاعات  برای تبدیل کشاورزی سنتی و تبدیل روش های تولید کشاورزی را شامل می شود.

به طور کلی، کشاورزی دیجیتال ترکیبی از تکنولوژی پیشرفته با سنجش از راه دور، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، سیستم های موقعیت یابی جهانی، فن آوری کامپیوتر، ارتباطات و فن آوری های شبکه و فن آوری های اتوماسیون با رشته های اصلی مانند جغرافیا، زراعت، زیست شناسی، فیزیولوژی گیاهی و علم خاک است. نظارت بر زمان واقعی محصولات و خاک از ماکرو به میکرو در تولید محصولات کشاورزی، به دست آوردن اطلاعات به طور منظم در مورد رشد محصول، وضعیت توسعه، آفات، وضعیت آب و کود و محیط مربوطه، ایجاد سیستم اطلاعات مکانی فضایی برای تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه ها از اهداف این نوع کشاورزی است.

سرمایه گذاری در کشاورزی های داخلی و عمودی
امروز بسیاری از استارت آپ های به روش کشاورزی نوین عمودی و در فضاهای داخلی بسیار علاقمند هستند؛ به طور کلی، پرورش محصولات داخل ساختمان با داده های بزرگ مزایای متمایزی برای کشاورزی در فضای باز دارد. نیازهای زمین‌های زراعی سنتی بسیار و تهاجمی است تا برای نسل‌های آینده پایدار بماند. با رشد جمعیت سریع، انتظار می‌رود که زمین‌های قابل کشت به ازای هر نفر در سال ۲۰۵۰ در مقایسه با ۱۹۷۰ در حدود ۶۶٪ کاهش یابد.  

اما مهمتر این که کشاورزی عمودی با کمک فناوری های هوشمند اجازه تولید بیش از ده برابر محصول در هر هکتار را نسبت به روش‌های سنتی می‌دهد. برخلاف کشاورزی سنتی در مناطق غیر گرمسیری، از طریق کشاورزی در محیط داخلی می‌توان در همه طول سال محصولاتی  مورد نیاز یک منطقه شهری را تامین کرد و بسیاری از منابع طبیعی را حفظ نمود.

پیش بینی فرایند های عملکردی از طریق الگوریتم های یادگیری و هوش مصنوعی
ورود هوش مصنوعی به دنیای کشاورزی نقطه عطفی در ادغام تکنولوژی و صنعت کشاورزی است؛ استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی باعث می‌شود تا بهره‌وری افزایش پیدا کند و تاثیرات منفی محیطی را تا حد زیادی کاهش دهد و مهم تر اینکه تحولات زیادی در نحوه تولید مواد غذایی ایجاد نموده است. کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه هم چنین به کنترل و مدیریت هرگونه شرایط طبیعی و محیطی ناخوشایند کمک می‌کند به گونه ای که استفاده از آن باعث شده تا تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰% کاهش پیدا کند.

امروزه اکثر استارتاپ‌های هوش مصنوعی که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند رویکردهای متفاوتی برای افزایش کارآرایی روش‌ها و میزان تولید محصولات کشاورزی دارند. بکار گرفتن هوش مصنوعی به تشخیص و یا پیش بینی آفات و مشکلات محصولات و هم چنین پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و می‌تواند به این مشکلات پاسخ هوشمندانه‌ای ارائه دهد.

تصویر برداری  هوایی
یکی از تاثیرگذار ترین روشهای استفاده شده در کشاورزی ۲۰۲۱ استفاده از تصویر برداری هوایی از طریق تصاویر ماهواره ای و هواپیماهای هوشمند بدون سرنشین است که از طریق فناوری های AG امکان رصد زمین های کشاورزی را ایجاد نموده و کشاورزان را قادر ساختند محصولات خود را با دقت بیشتری مدیریت کنند و همین امر باعث افزایش سود بیشتری گشت.

شیوه های کشاورزی احیا کننده
کشاورزی احیا، که به عنوان کشاورزی اکولوژیکی نیز شناخته می شود، فرایندهای مدیریت و برداشت خاک از طریق فناوری های نوین را متفاوت کرده است، با یک سوگیری زیست محیطی که آن را از کشاورزی استخراجی متمایز می کند. منشا اصطلاح کشاورزی احیا از ایالات متحده است و اتخاذ این روش مستلزم مطالعه فرآیند های بازآفرینی در سیستم های کاشت با گذشت زمان است. این نوع کشاورزی، با ویژگیهای اکولوژیکی و پایدار، به منظور ترویج بازآفرینی و نگهداری نه تنها محصولات زراعی، بلکه کل سیستم تولید مواد غذایی، از جمله جوامع روستایی و مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است.

یکپارچه سازی داده ها
استفاده از نرم افزار های مدیریتی جهت یکپارچه سازی داده ها برای ایجاد درک بهتر از  هزینه ورودی، نوع خاک و شرایط آب و هوایی به همراه بررسی تغییرات عمده در پارامترهای  خارجی تاثیرگذار از جمله رطوبت خاک، رطوبت هوا، سرعت باد، جهت باد، روشنایی و غیره است.

ورود فناوری های نوین  از جمله حسگرهای هوشمند
وجود حسگرها در مزارعی که اتوماسیون سازی شده‌اند تحولات چشمگیری را به دنبال داشته اند و در حال حاضر امکان بررسی شرایط مزارع، برخی از جنگل‌ها و پهنه‌های آبی را فراهم می‌کند.

کلیه این سنسورها می‌توانند دارای قابلیت اتصال به سیستم هواشناسی و دریافت اطلاعات همزمان اقلیم منطقه را نیز داشته باشند تا درصورت بارندگی در چند روز آتی، از آبیاری خودداری کرده و اجازه دهند تا محصول با استفاده از آب باران آبیاری شود تا در هزینه‌های پمپاژ و مقدار مصرف آب صرفه‌جویی حاصل گردد.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha