۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کاهش ۴۰۰ میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آبی قزوین
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خبر داد

کاهش ۴۰۰ میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آبی قزوین

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: میزان مصرف منابع آبی استان با اقدامات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، یدالله ملکی اظهار داشت:  از سال ۹۳ تاکنون اقدامات گسترده ای را در راستای توزیع عادلانه منابع آبی و جلوگیری از اتلاف و برداشت های بی‌رویه آب در سطح استان آغاز شده که این اقدامات طی ۲ سال گذشته تشدیدتر نیز شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۹۹۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود داشت که با اقدامات انجام شده این تعداد امروز به ۴۸۷ حلقه کاهش یافته و تمامی چاه های غیرمجاز نیز مسدود یا تعیین تکلیف شده اند.

ملکی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، تخلیه آب‌های زیرزمینی استان توسط چاه ها، به غیر از چشمه و قنات صورت می گرفت و بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی استان برداشت می شد.

وی یادآور شد: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده که به تایید وزارت نیرو نیز رسیده، میزان برداشت از منابع آبی استان به یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته که به عملکرد مثبت دشت قزوین کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین با اشاره به انجام عملیات لایه روبی رودخانه های استان، مشکلات زیادی نیز در حوزه تصرفات صورت گرفته در رودخانه ها داشتیم که در ۲ سال گذشته ۷۴ کیلومتر از رودخانه ها را لایروبی و بیش از ۶۷ کیلومتر هم از حریم آن بازگشایی صورت گرفته است.

ملکی گفت: همچنین رودخانه هایی که از بین رفته و تصرف شده بودند عمدتا با دستور مقام قضایی به وضع سابق خود برگشت داده شده که انجام این مساله از سوی دستگاه قضایی استان جای تقدیر داشته زیرا اگر منتظر می ماندیم تا از طریق شکایت و پرونده سازی اقدام کنیم، زمان زیادی برای انجام این کار صرف می شد.

وی افزود: دستگاه قضایی ۲ دستور قاطعانه در این زمینه صادر کرد که شامل پرکردن چاه های فرم ۵ (غیرمجاز) و آزادسازی حریم بستر رودخانه ها بود که این کارها کمک بسیار زیادی به شرکت آب منطقه ای استان برای پیشبرد اهداف سازمانی داشت.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha